Håller på med ett källarprojekt, gammalt golv och massor ska bort makadam, cellplast och ny platta med vattenburen golvvärme ska in. Jag kommer också sänka golvet ca 10 cm och detta gör att jag kommer få en "klack" på ca 10cm efter att jag sågat befintlig betongsula.

Nu hur jag ska göra för att få en rak vägg på bästa sätt. Jag hade en konstruktör på plats i måndags och han föreslog en ventilerad vägg med cellplast som isolering, luftspalt inåt befintlig vägg.

Min första tanke var att mura med murblock av typ leca. Jag har försökt illustrera de båda lösningarna med bilder. Allt blått är befintlig vägg och sula som väggen är murad på. Huset är väl dränerat och har platonmatta på utsidan.

Vad tycker ni och vad har ni gjort i era källare. Det ska bli allrum/gästrum med klinker på alla golv.

Konstruktionsillustration av källarrenovering med ventilerad vägg, isolering och nya golvlager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Schematisk illustration av källarrenovering med isolering, halvbetong, platonmatta och makadam.
Skapa konto

Jag vet att det rätta skulle vara att isolera med iso eller podrän från utsidan men det alternativet finns inte.

Alla dagar i veckan alternativ 2, då skulle jag sova gott på natten.

Isolerar lättklinkerblock ngt?

Jag murade med Leca ca 10-15 cm innanför källarytterväggarna. Isolerade utrymmet bakom, även under marknivå trots att man nog egentligen inte ska göra så. Går även diverse avloppsrör, vatten och el i utrymmet bakom annars hade jag nog gjort som i ditt alternativ 2 och murat kloss an mot ytterväggen.

Påbörjad Leca-murning i källare med isolering och avloppsrör synliga.
Skapa konto

Alternativ 2 och sedan silikatfärg på putsen. Alternativt skippa lättklinkerblocken och putsa direkt på hålbetongen. Men syftet med dessa kanske också var att bygga bort klacken vid golvet? Hur gammal är dräneringen? Ska den göras om inom en överskådlig framtid så kan man ju skippa all invändig isolering och satsa på utvändig isolering typ isodrän när det är dags för omdränering.

Hej, inser det här inte var igår, men har ni några erfarenheter från era löningar hör! Har själv en gammal källarväggsom har luftspalt enl modell, och som klarat sig bra, men som jag nu får lite andra utmaningar med. S3 separat tråd från idag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.