Hej, när vi rev ner vad vi trodde var en vanlig strukturtapet men som visade sig vara någon tjock plast/vinyl tapet hade putsen och murbruket nederst på väggen o det närmaste omvandlats till sand. Kvar blev denna tjusiga vägg. Finns det nån som har tips på hur man ska gå tillväga för att bygga upp igen? Har försökt få tag på murare men ingen verkar vilja ta detta (för dem) lilla jobb så alla tips tas tacksamt emot då det verkar som om vi får göra det själva. Huset är byggt 1927ish och detta är en innervägg.

• Skadad innervägg med borttagen tapet och sandig, eroderad puts och murbruk nederst, i behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan ni putsa upp igen. Sen hur noga ni ska vara beror ju på vad ni ska göra med väggen.
Köp ett lämpligt putsbruk och blanda efter instruktionen. En putsbräda och några spacklar i lämpliga storlekar är bra att ha också.

Ska det bli slätt och fint kan ni spackla den yttersta biten med sandspackel.

Jag har bott i ett hus där innerväggarna bestod av kristidsbetong och sten, mest sten, så varje gång man skulle borra ett litet hål ramlade halva väggen ner. Till en början använde vi husfix, vilket fungerade utmärkt men blev rätt dyrt då sedan köpte vi bruk på säck och blandade. (Husfix har en del andra nackdelar också men ibland är det jättebra.)

• Gilla
agl
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Det kan ni putsa upp igen. Sen hur noga ni ska vara beror ju på vad ni ska göra med väggen.
Köp ett lämpligt putsbruk och blanda efter instruktionen. En putsbräda och några spacklar i lämpliga storlekar är bra att ha också.

Ska det bli slätt och fint kan ni spackla den yttersta biten med sandspackel.

Jag har bott i ett hus där innerväggarna bestod av kristidsbetong och sten, mest sten, så varje gång man skulle borra ett litet hål ramlade halva väggen ner. Till en början använde vi husfix, vilket fungerade utmärkt men blev rätt dyrt då sedan köpte vi bruk på säck och blandade. (Husfix har en del andra nackdelar också men ibland är det jättebra.)
Tusen tack! Har förstått att man helst ska ha samma eller mjukare material när man fixar sånt här. Tänker att det antagligen är kalkbruk men skulle man ändå kunna använda gipsbruk måntro? Alla verkar tycka att det är lättare att arbeta med…

Vad består väggen av egentligen?

Jag hade använt gipsbruk på den lilla biten. Men så har jag ju återuppbyggt ett halvt hus med det också.:rofl:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.