Byggmaterial & Byggteknik
billyby: Jag hyrde en våtslip(på ramirent) med diamantrondellskuddar sist när jag gjöt skivan. Det blev jättefint! Ska köra samma sak denna gång. Mest för att jag vill få fram stenarna(terazzo) och att det är rätt hårt jobb att slipa förhand. själva kuddarna är rätt dyra så de går att köpa billigare på amazon eller dyl. då börjar man med 50 och sedan går man ned i "kornstorlek"
bpconstruction: Har precis köpt ett hus med dessa skivor i taket och har liknande funderingar. Funderar på om jag ska behålla dem eller sätta gips. De fungerar ju men jag håller med om att de ger en billig känsla. Jag funderar också på om folien i skivorna fungerar som en ångspärr eller inte.
AndersKr: [citat] Hej Jonatan, Jo, det är en imp regel, men den sitter i en suterräng våning inne i mitten av huset, så jag bedömer att den inte kommer bli fuktig. Material i taket är gips mellan golvbjälklag och där över ligger trägolv från ovanvåningen. Jo, jag misstänkte att det är läkt som är aktuellt under gipset men det kommer bli mycket individuellt anpassning överallt då mått
hempularen: Om det var stopp, så hade du kanske en hink under när skruvade isär. Packningen kan ha hamnat i den.
hapazard: Bild på kvarlämnad vägg, och från andra sidan med dörr och salning monterat.
EddieHansson: [citat] Träguiden skriver "Observera att i slagregnsutsatta lägen ska vertikal luftningsläkt monteras bakom spikläkten. Minsta dimension för luftningsläkt 25x48." https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/vaggar/yttervagg---generella-detaljlosningar/yttervagg-med-staende-panel/ Men du kan säker ha något mindre. En fadadskiva är styv och rikserar inte att bulta ut så
byron v2: [citat] Det råder fixering vid att gräva upp runt hela huset och s.k. dränera. Mer eller mindre avancerade system. Vet inte om det är den genomkorumperade hantverksbranschen som lyckats lura svenska folket att skoningslöst dränera i parti och minut, ofta bara för att. Ordentlig ventilation, rätt material och anpassad värme räcker ofta. Dessutom kommer vatten. Om så finns lika mycket
Chulis: [bild] Någon som har en ide om viktskillnaden i ett skärmtak gjort i aluminium jämfört med impregnerat trä. Se bilden,
PeterFalun: [citat] Vi gjorde en liknande mätning som beskrivs här https://radoninstrument.com/blog/hur-kan-man-genomfora-en-radonbesiktning-pa-2-timmar/
FredrikR: [citat] Och i den nedan länkade tråden förtydligas förkroppa. (y) https://www.byggahus.se/forum/threads/figursaga-foerkroppa-halkaelslist.366048/
Kojfabriken: Tack för tipset! Misstänker att det är den enklaste metoden.
Mattias Andreasson: Prova Rivskiva/PCD-Cup/Skiva med Hårdmetalltänder på vinkelslipen. På väggarna i källaren där putsen var 100%frisk fungerade diamantskivan bättre för mig, men på väggen där putsen var lite fuktskadad och mjuk så var rivskivan sjukt mycket snabbare. [bild]
Dannen25: Ang. Plasten i väggarna, ska man byta ut isoleringen till träfibrer typ hunton och ångbroms istället? Plasten orginal i väggen lär inte gjort nånting då den inte sitter ihop med takets plast, var även ett stort gap mellan varje fack, ej ihoptejpad. Inga tecken på fukt ändån i väggen. Dock bara 115mm total isolering
zarkov: Jag bytte två gamla inbyggnadsgarderober i höstas, då sågade vi helt enkelt av skruv och spik med ett multiverktyg och rev sedan skåpen. Sedan dess har jag köpt en tigersåg så det blir nog mitt förstaval när jag skall byta nästa tre skåp. Jag hade nog ställt de nya garderoberna på golvet, ev pallat upp dem så att de står i nivå med golvet, och sedan byggt ner väggen ovanifrån.
KajsaMalin: [citat] Alltså det här blev ju lite konstigt ; järnhaltigt vatten ska det st i rubriken.
Christian2: Ja vinkelprofil i aluminium vore säkert att föredra om jag inte redan hade hunnit skruva fast osb,gips och spacklat därefter :rofl: Ska ta till mig det till nästa tillfälle
PetKim: [citat] Tack! EPS funkar med klinker ser jag nu - men det verkar som man måste flytspackla med EPS-cement över. Oavsett så är det ju en bra lösning - om det det skulle bli betongbjälklag. Jag letar dock alternativ för trä/stål fortfarande - får se om det går. Tack för hjälpen så långt! Peter
KjellTimell: Det låter rimligt, då är den ju i paritet med övriga Ångbromsar som har SD5.
Tomture61: Om trä blir blött av regn så torkar det upp rätt fort , om däremot isolering blir blött , inte bra någonstans . Och man ska aldrig bygga in väta / fuktighet .
bryggarebob: Vi testar nog att måla direkt på, funkar inte det så får vi köra en väv och måla igen
trasan: [citat] Ja det kan du ha rätt i , tack för tipsen
Max Sjölin: Hej allihopa. Vi håller på och renoverar ett hus från tidigt 1900 tal. Vi tänkte nu isolera ytterväggar och även innerväggarna. Kruxet är, eller så är det bara jag som är för stor amatör och inte fattar, men konstruktören som ritat upplägget har inte tagit med någon luftspalt? Varken på insida eller utsida. Jag pratade med min entreprenör som sa att de skulle sätta 20mm
.David.: Hej! För en befintlig innervägg utan dörr eller genomföringar, som är byggd med 70 mm träregel, isolering, osb och enkelgips, och är byggd som spännvägg mot 14 mm parkettgolv på betonggrund -- hur mycket mer dämpar då: 1) Ytterligare ett lager gips på båda sidor om väggen? 2) En separat vägg med 45 mm träregel, isolering och enkelgips som byggs 3 cm från befintlig vägg? Finns
BäverBerra: [citat] Det skadar ju inte att sätta lite bygglim på, gör du som du vill.
cpalm: [citat] Oj, det hade jag missat totalt. Hoppas att de fixat så att det blir lättare att hitta det man letar efter.