M
Hej

Var på en visning av ett större hus från 1938 med stomme i rödtegel och putsad fasad i ett plan samt en stor stor inredningsbar öppen vind och en fullstor källare på det. Man kände absolut av källarlukten när man väl möttes av källartrappan. Tänkte inte så mycket på lukten väl i källaren sen. Men när vi kom hem så kände vi en frän doft av kläderna och håret. Jag kände lite av den medans sambon kände mycket.

Doften är väldigt snarlik efter man gått in i ett hus där syllarna är angripna men inte lika stark. Så min fråga är kan man göra en besiktning och man kan detektera detta mån tro? I övigt är det inte något levande material i kontakt med golvet. Större delen av golvet har nylaggd klinkers samt är huset på lite av en höjd jämfört med resten av gården.

Går detta att detektera? Samt vad kan vara angripet här? Generell dränering eller angripet på syllarna/golvet på entreplan?

Mvh

Det kan vara en blandning av dåligt ventilation i alla år tillsammans med fukt i grunden, fukt i isolering (golv/väggar). Doften sätter sig ytskikten, sitter säkert spånskivor i väggarna som måste bort. Stort projekt men mycket går att göra själv , iaf invändigt.

• Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
M
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det kan vara en blandning av dåligt ventilation i alla år tillsammans med fukt i grunden, fukt i isolering (golv/väggar). Doften sätter sig ytskikten, sitter säkert spånskivor i väggarna som måste bort. Stort projekt men mycket går att göra själv , iaf invändigt.
Hej, tack för svar.
Ja det låter vettigt det du säger.

Dum fråga: Kan man detektera denna fukt på något sätt doftmässigt med något instrument?
Så en dränering av källare och avfukta hela källaren låter som en bra åtgärd men risken är att lukten redan satt sig i ytskikten såsom spånskivor och tapeter. Hmm

Det är väldigt svårt att hitta källan om man inte får provborra eller ta upp delar av väggen. När dränerades huset ?

• Gilla
Mumricken
  • Laddar…
M
Det är väldigt svårt att hitta källan om man inte får provborra eller ta upp delar av väggen. När dränerades huset ?

Okej, jag tror den är original faktiskt dessvärre. Men oklart.

Någon idé om hur golvkonstruktionen är under klinkers?

en stomme av tegel utesluter normalt alla former av syllar och denna problematik.

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
M
M myrstack skrev:
Någon idé om hur golvkonstruktionen är under klinkers?

en stomme av tegel utesluter normalt alla former av syllar och denna problematik.

Hej, ja så tänkte jag också faktiskt kan vara möjligt och är ju en stor fördel. På ytorna där golvet inte har klinkers (10%) är det rent betonggolv så misstänker densamma under klinkersgolvet. Såg inget levande material någonstans på golv eller väggar. Inget generellt fuktgenomslag med blotta ögat.

• Gilla
Ranking J.
  • Laddar…
Finns något besiktningsprotokoll? Bilder ?

Gammal kalkputs/ bruk kan lukta lite unket, nästan som kattpiss, speciellt nu när källaren börjar värmas upp. Är lukten frän och ganska kraftigt kan det tyda på att tryckt virke är inbyggt och har använts i källaren.

• Gilla
Sona2012
  • Laddar…
M
Finns något besiktningsprotokoll? Bilder ?
Det som är lite ”problemet”. Man ska buda innan man får besiktiga vilket är lite udda som vi inte är vana med. Vinnaren får besiktiga samt om man inte är nöjd får man häva köpet och få tillbaka pengarna.

här är lite bilder: https://1drv.ms/f/s!AkxiLC6ydXT4tcgRFl7deyIv4TeqEg

En toalett i källaren är ej åtgärdat. 90% av källaren har klinkers resterande vanligt betonggolv som syns på bilderna. Finns heltäckningsmatta på två rum i övervåningen som kan samla lukt eventuellt också.

stor spricka taket i garaget som är under kök. Gjutjärnsavlopp från 59 ser det ut som. Som sjunger på sista versen kanske.

Redigerat:
M
C Carl Johansson skrev:
Gammal kalkputs/ bruk kan lukta lite unket, nästan som kattpiss, speciellt nu när källaren börjar värmas upp. Är lukten frän och ganska kraftigt kan det tyda på att tryckt virke är inbyggt och har använts i källaren.
Ja exakt frågan är bara vart. Känns lite trist att riva halva kåken för att hitta vart fukten kommer ifrån och för att sedan åtgärda och torka ut mm. Verkar vara mycket jobb.

M Haagen skrev:
Ja exakt frågan är bara vart. Känns lite trist att riva halva kåken för att hitta vart fukten kommer ifrån och för att sedan åtgärda och torka ut mm. Verkar vara mycket jobb.
min källare luktar också, men mest från gammalt bruk, de rum som har omputsats har en trevlig petrichor.
Men skulle inte säga att doften av gammal puts stannar på kroppen, det gör däremot tryckt virke. En annan distinkt doft kan komma från härsknande linoleummatta när den utsätts för fukt, det luktar syrlig kräk, o-najs alltså

• Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
B
Göra det enkelt.

Bila eller borra upp ett par rutor på olika ställen i källaren. Typ 200x200 mm.
Sen gräver du med handen bara och får en känsla för fukt i sanden/gruset eller vad det nu ligger under golvet.

Gräv ner 3-4 decimeter och låt det vara öppet och se om det rinner på vatten.

M
B byron v2 skrev:
Göra det enkelt.

Bila eller borra upp ett par rutor på olika ställen i källaren. Typ 200x200 mm.
Sen gräver du med handen bara och får en känsla för fukt i sanden/gruset eller vad det nu ligger under golvet.

Gräv ner 3-4 decimeter och låt det vara öppet och se om det rinner på vatten.
hehe jag äger inte huset utan är spelulant :p skulle vara om balkarna/timmerstocken på bilden är angripen av något slag då men såg fin ut har jag för mig.

M Haagen skrev:
Den bistra verkligheten är nog att du får räkna in( budgetera) för helrenovering och dränering, glöm inte tidsaspekten att få lkällaren användbar och hur det påverkar trivseln i övriga huset...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.