S
sepani: [bild] [citat] strykjärn, kaffefilter, sand o sandpapper blev i vart fall mkt bättre, helt
5 svar · 4,7k läst
·
C
chillichi: Ja, tjärpapp färgar av sig.
5 svar · 2,0k läst
H
Hajjen: Det bästa om du vill göra det själv är att läsa på här i forumet, branschregler och andra tips så att du själv får en bra bild av vad som behöver göras. Sedan kan du fortsätta i den här tråden med lite bilder och förklaringar och fråga mer specifika saker eller beskriva hur du tänker göra, så kan andra komma med input. Det är i alla fall mig förslag :).
2 svar · 808 läst
S
Stenberra: Hej vinden ska nu renoveras och tillägisoleras på ett gammalt 1800-tals torp. Vinden är på en yta på ca 7x5 m med 3 m till nock. Takstommen är en sadeltakskonstruktion i varierande dimensioner mellan 120-150mm där de teoligen har plockat bort mellanliggande hanbjälkar för att göra ytan mer beboelig för att sedan klä i någon modernare variant av pärlspont. Yttertak består av pannor
0 svar · 1,1k läst
·
R
Ronny68: [citat] Kollade med en byggnadsingenjör och fick godkänt så då körde jag
4 svar · 3,8k läst
·
P
perrel: Stort tack för era svar!
3 svar · 2,2k läst
·
A
Alejandra L.: [citat] Exakt! som Rickard nämde, jag rättade mig själv. Bland allt jag håller på och lär mig ingår att mätta i lungt och ro och med rätt verktyg .
21 svar · 3,4k läst
M
Mce1978: Och jag satte upp ett helt tak 80kvm i våras utan problem. Det var några panelbrädor som var kantstötta redan från varuhuset Bauhaus så inget som berodde på produkten. Tror dom jag köpte heter SLÄT vitgrundade eller liknande.
4 svar · 2,4k läst
raveper
raveper: Lägg till lite regel med.
2 svar · 1,6k läst
·
raveper
raveper: Finns lim som man kan laga swimingpooler med. Under vatten.
1 svar · 835 läst
MathiasS
MathiasS: Först grundningsbruk A sedan putsbruk B.
1 svar · 1,0k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] 5 timmar?
10 svar · 4,2k läst
B
Bläcktudan: Det tror jag också! Men skillnaden rent prismässigt mellan förzinkad och rostfri är rätt så liten. Vanliga obehandlade är väll egentligen det jag undrar om man kan använda? Men kanske är dumt att ta risken.
2 svar · 1,7k läst
torparavgrund
torparavgrund: [citat] Det är förstås sant, jag skulle kunna ta 2 st 1200 mm skivor och sätta någon snygg list över. Så enkelt löst. Nu när du säger det känns det så uppenbart, men se vilken tur då att det finns forum som kan få en att förstå när man stirrat sig blind på något.
3 svar · 1,7k läst
PeterFalun
PeterFalun: Handsåg och använd en skruvmejsel som stämjärn
2 svar · 912 läst
M
-MH-: Jag skall lägga syllar till vägg på en "plan" betongplatta/terass. Terassen har fall 1cm/m, och jag skall lägga regel både längs med och tvärs fallet. Räcker det med att lägga en vanlig 45mm regel och vika upp syllpappen åt utsidan? Eller måste man gjuta en syllklack på några cm? [bild]
0 svar · 758 läst
·
A
Andreas Söder: Hej, har haft en bit murket trä som gått djupt i en regel till en skjutdörr. Tagit bort det murkna och ska fästa en ny bit. Hur rekommenderar ni att gå tillväga? Tänkte måla kvarvarande virket med Cupriol och fylla hålet med träspackel, därefter knacka dit en bit impregnerat trä och täta med utomhusfog. Någon som har en bättre idé på metod?
0 svar · 895 läst
·
prototypen
prototypen: Om Kroken är gjord av 4-5 mm tråd och använder röd Thorsmansplugg som är 38 mm lång och det är betong borde det hålla att du hänger i kroken. Är det lättbetong / siporex så vet jag inte Protte
5 svar · 1,5k läst
Promiscuos Monkey
Promiscuos Monkey: Detta tyckte jag var supersmart. Ibland när jag tycker något är supersmart, så tycker andra det är självklart. 16 sekunder in i filmen-rundstaven Sedan gör han "kullersten " i cement med zipppåsar. eftersom han viker in zippen och skär bort allt sedan så förstår jag inte visen med dyra zippåsar. Whatever. Iden har väl sina poänger? Det är ju jättelätt att få en jämn gångyta.
0 svar · 605 läst
H
HSP: Kan innehålla asbest det går inte att avgöra på en bild, men innehåller med all säkerhet bitumen och PAH. Vad är det ljusbruna till höger? fogmassa? Ska det rivas så ta bort hela stycket det sitter på om det går. Då slipper du fundera på det.
1 svar · 965 läst
·
BirgitS
BirgitS: Välkommen till forumet! Det är väl bra att hindra barnen från att försöka riva i kanterna för säkerhets skull och det kan man göra genom att ställa möbler, flyttlådor etc. över eller tejpa över kanterna. Det är omöjligt att se på en bild om något innehåller asbest.
1 svar · 1,5k läst
·
KimLarsson
KimLarsson: Hej, jag ska lägga klinkers i gamla pannrummet, där vi även rivit väggarna till två äldre förråd. På den högra sidan där pannan har stått är det ca 4cm högre om man jämför med vänstra sidan (vid vita dörren), där de två gamla förråden har varit. Hur får man lättast till en flytspackling här? Ska man dela upp rummet i två sektioner?
0 svar · 732 läst
·
Flk11
Flk11: Hej, Jag håller på att renovera trappen men har kört fast lite. Har köpt Lundbergs räckespelare, Ändstolpe och överliggare, med överliggaren följer det med en monteringslist till ribborna. Om ni ser på bifogad bild så har jag gjort en skiss på hur jag tänkt, men tror måtten blir fel. (Har mätt längs med vangstycket)... Så min fråga till er: hur får jag ut måttet som jag ska
0 svar · 2,4k läst
·
traceour
traceour: [citat] Ok, tack för svar
7 svar · 1,8k läst
Denizz
Denizz: Hej Hoppas jag lagt tråden rätt. Har lättbetong mellan våningarna hemma och funderar på downlights. Istället för att bygga ner taket på vån1 för downlights funderar jag på att spåra/bila för slang och dosor. Hur pass säkert är detta? Finns det chans att det spricker och brakar ihop? Mellanbjälklaget ser rätt tjockt ut och det är plattor som går från vägg till vägg.
0 svar · 929 läst
P
Pappa1986: [citat] Kört byggmax utefog som funkar fint
3 svar · 1,6k läst
·
P
Prosit: Smygen har inte ramlat ner än, 3 år senare. Snart får jag nog upp fodren också.
3 svar · 5,9k läst
·
Å
Åsa Nilsson1Asagnesta: Hej Vi håller på att bygga en stödmur av gabioner. När vi började förra året hittade jag ett företag som sålde färdiga ”överliggare”, som gjorde gabionen till en bänk. Nu kan jag inte hitta igen dessa. Man kan naturligtvis bygga själv, men… Är det någon som känner till någon som säljer sådana tillbehör till gabioner?
0 svar · 1,2k läst
Workingclasshero
Workingclasshero: Jamen lägg på några spänn och byt när det andra ändå förnyas.
5 svar · 7,0k läst
·
J
JD072: [citat] Jag vill gärna se bilden
43 svar · 23,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.