8 062 läst ·
18 svar
8k läst
18 svar
Fasadskiva 30 mm -Regla och få köldbryggor, eller ej?
Jäklar vad svårt med alla dessa beslut och parametrar… men fasadskiva och reglarna är beställda och levererade, så jag ändrar nog inte det (även om det skulle vara intressant att jämföra priset och effekten med vanliga 45 mm skivor). jag får se till att han drevar om det blir glipor…useless skrev:
Minsta standarddimensionen är 45 mm. Men rent spontant känns 30 mm tilläggsisolering väldigt lite om man räknar på potentiell besparing i förhållande till investeringen, men om det är det enda som får plats så är det kanske inte så mycket att göra.
Dock tror jag inte det är något problem att få dit en 45 mm skiva om man reglar ut utanför den ojämna stommen. Fördelen med "vanliga" skivor är att dom är mycket mjukare så man kan trycka ihop dom lite och dom anpassar sig till underlaget. Hårda fasadskivor kommer att ge en oönskad luftspalt mellan skivan och timmerstommen där kalluft kan leta sig in.
Vad tror du om minsta möjliga luftspalt, hur många millimeter?
Ojdå. Menade att 4mm inte räcker. Inget är. Helt plant och rakt, så risken är stor att en luftspalt på 4mm täpps till. Luftspalten måste ventilera tillräckligt för att torka ur fukt bakom panelen.Turinna skrev:
Träguiden skriverTurinna skrev:
"Observera att i slagregnsutsatta lägen ska vertikal luftningsläkt monteras bakom spikläkten. Minsta dimension för luftningsläkt 25x48."
https://www.traguiden.se/konstrukti...-detaljlosningar/yttervagg-med-staende-panel/
Men du kan säker ha något mindre. En fadadskiva är styv och rikserar inte att bulta ut så mycket.
Klicka här för att svara