Byggmaterial & Byggteknik
shiftlock: Ska sätta upp en skåpstommeregel på en vägg. Väggen är från 40-talet och porös att borra i, och det kommer svart damm ur hålet. Hade samma situation i en tidigare 40-talslägenhet, jag fick ta in hantverkare till slut för att sätta fast en planka på väggen efter att jag misslyckats med alla pluggar jag hade hemma. Frågan: Kan jag använda betongskruv (typ Essve)? Annars, vilken
mvh: Hej, Bryt inte upp mer golv! Det du tror är ett trägolv är egentligen övre delen av elementen som består av 20mm kryssfaner, masonitskivor på högkant och sedan 20mm kryssfaner igen. Kasetterna är fyllda med spån. Det finns inga reglar utan kasetterna bildar själva golvbjälklaget. Om du gör en sökning på forumet hittar du en hel del info.
Alexn72: [citat] Risken är väl att teglet transporterar fram fukt och utrymmet reglarna sitter i får en högre luftfuktighet och träet då både möglar och ruttna. Men är tegelväggen torr i övrigt så ska de inte vara några problem
Casper Fredriksson: Det är bara kallvind över, så limträbalken kommer ligga upp emot takstolarna
Anonymiserad 284245: Heco 6x160 349:-/100st på Jula. Det får nog anses riktigt billigt.
Åsa Lund: Kratsa ur bruk som är löst och foga om med nytt hydrauliskt kalkbruk. Inte så svårt om man är händig. Men det tar rätt mycket tid
pemu: Hej, Har en källartrapp som inte är vacker... Den ser ut att vara platsgjuten från när huset byggdes 1970 och har antagligen inte fått någon kärlek sedan dess. Muren mot gräsmattan är grov i strukturen (Ser ut som man inte vibbat betongen)och har antagligen strukits med kallasfalt någon gång i tidernas begynnelse. Husgrunden är målad med okänd färg som sitter bra i underlaget utom
SethL: Jag hoppas det är ok att ställa frågan här. Jag har ett vikignatält som är 2,5 m brett, 3 m långt och 2.15 m högt. I dagsläget har jag två stolpar och en överliggare men då kan jag inte sätta upp det själv så jag skulle vilja göra ett A-ramstält, men har inte plats att förvara 2,5 - 3 m långa bitar brädor. Överliggaren i det nuvarande tältet är tvådelat, halvt i halvt med
AJ82: Hej! Jag skapade följande tråd, men insåg sedan att jag förmodligen postade den i fel forum. Jag hittar inget sätt att flytta tråden, så därför länkar jag den härifrån istället. Hoppas det är OK? https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-riva-gillestuga.461230/
kniv: Lägg skivorna så att den som redan ligger fast har noten under, och den skiva du håller på och lägga kommer med fjädern ovanifrån på redan satt skiva, annars kommer det att bli rejält med strul!
kniv: Har för mig att ”pocket hole” jiggar ligger på 15 graders lutning, dvs. B.
Jimmy Wall: [citat] hej har bara en fråga . Har själv ett lika dant uterum som du . Och vill isolera under kanalplasten . Undrar hur du gjorde med ditt projekt hälsningar Jimmy wall
pfb: Tack igen @TrädgårdsBjörnen, jäklar vilket drag det var i dem!
myrstack: [citat] jag körde 20mm om jag minns rätt och sedan underlagspapp på det och en mediumkvalitet av dammduk innan den våthållande filten som sedummattorna lades på. Har bara runt 7 grader lutning så i mitt fall ligger sedumen kvar utan några lister vid takfoten
Shinue: Hej Provar med några nya frågor. Muren till växthuset är i stort sett klar och jag ska påbörja putsningen. Kan man göra ett uppehåll i putsningen tex. mitt på en vägg och börja om med putsningen dagen efter?
fribygg: Räkna för skojs skull vad det skulle kosta att täcka ytan med 2x8 på högkant, jag tror inte att det är rimligt ekonomiskt med dagens virkespriserna att konstruera ett träbjälklag som bär 5 ton traktor.
olofh: Vi skissar på ett cykelförråd med pulpettak med lite lutning. Men är helt osäkra på dimensionering. Frun vill gärna ha sedumtak på också. För åtkomsten så vore det bra att slippa en stolpe mitt i öppningen. Har börjat skissa lite på en öppningsbredd på 3500 mm och ett djup på 2500 mm. Jag tänker att stolparna skulle kanske kunna vara 75x75 och sen att man lägger limträ 46x170
Amalieberg: [citat] Tack för ditt svar! Tillverkare är svåråtkomlig- huset är byggt '34 och trappen troligen inte nyare än så då den är inbyggd i huset. Tack för tips. Jag ska se vad jag kan åstadkomma vid inflytt!
jontepd: [citat] Tack! Det jag misstänkte också. I mitt huvud så är ju dom reglarna endast ditsatta pga vindluckan :)
micke4711: Jag fick inget svar, men körde ändå! Inte precis ”frostfritt djup” men betydligt bättre än tidigare tänkte jag. Jag lyckades lyfta huset till i stort sett våg, samt räta upp med diagonalt spännband och sedan spikband. Enda problemet nu är att dörren inte går att stänga :)
billyby: Jag hyrde en våtslip(på ramirent) med diamantrondellskuddar sist när jag gjöt skivan. Det blev jättefint! Ska köra samma sak denna gång. Mest för att jag vill få fram stenarna(terazzo) och att det är rätt hårt jobb att slipa förhand. själva kuddarna är rätt dyra så de går att köpa billigare på amazon eller dyl. då börjar man med 50 och sedan går man ned i "kornstorlek"
bpconstruction: Har precis köpt ett hus med dessa skivor i taket och har liknande funderingar. Funderar på om jag ska behålla dem eller sätta gips. De fungerar ju men jag håller med om att de ger en billig känsla. Jag funderar också på om folien i skivorna fungerar som en ångspärr eller inte.