Ska som rubriken anger ska jag bygga både hatthylla och plats att ställa skor. De ska placeras mellan yttervägg och en garderob emellan vilka det är ett spann på ca 167 cm. Helst vill jag undvika stöd på mitten, men jag är rädd att det blir oundvikligt om inte allt för grovt virke ska användas. Skohyllan måste ju hålla för barn som får för sig att klättra upp på den. Längst till vänster har jag funderingar på att bygga en sits för de som behöver sitta och ta på sig skor.
Finns det någon rimlig dimension att använda som inte kräver stöd på mitten? Dvs <41x21.
Jag ville ha vitt, men frun tyckte inte det så då var jag inne på ek men det skulle bli 4000 spänn bara för virket.

Finns det någon rimlig dimension att använda som inte kräver stöd på mitten? Dvs <41x21.
Jag ville ha vitt, men frun tyckte inte det så då var jag inne på ek men det skulle bli 4000 spänn bara för virket.

Bygg det som en sittbänk. med förvaring under direkt...
Tänker att du kan bygga en ”ribb”bänk där du väljer att lägga virket på högkant då borde du kunna få en hyfsad spännvidd med typ 70x22 virke alt 90x22. Sedan kan du bygga skohylla i samma stil i nivån under men med mindre dimension. Det tror jag dessutom skulle vara bra då det ser ut som om den skall byggas framför en radiator? 
En ribbänk är kanske inte helt fel trots allt.3 321Martin skrev:Tänker att du kan bygga en ”ribb”bänk där du väljer att lägga virket på högkant då borde du kunna få en hyfsad spännvidd med typ 70x22 virke alt 90x22. Sedan kan du bygga skohylla i samma stil i nivån under men med mindre dimension. Det tror jag dessutom skulle vara bra då det ser ut som om den skall byggas framför en radiator?![]()
För skohyllorna: Vad tror ni om att göra en ram i trä men har kopparrör mellan? Som bifogad bild fast med furu laserat så att det påminner om ek i fram- och bakkant.
Vad händer om man tar kopparrör som inte är förkromade? Skulle det se konstigt ut? De är ju väldigt mycket billigare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Beror nog mycket på vilka andra färger och metaller som används i rummet.
Sant. Det är inte så mycket färg alls, grå tapet och grått golv. Skåpet är vitt.C Christoffer L skrev:
Om jag går på den idén så blir det en ram av lite grövre (typ 21x43) planhyvlad furu som tar den värsta lasten och så är jag lite inne på att trots allt göra någon sorts bänk. Då kommer man inte åt att stå direkt på rören. Men förkromade blir det inte, det är för dyrt.G Gabbe1 skrev:
Kolla om dom har några passande rör här tex.
https://inredningsror.se/
https://inredningsror.se/
Klicka här för att svara