Byggmaterial & Byggteknik
hapazard: [citat] Väldigt få situationer där fästelementet kommer fallera före materialet som omger det ja. Under mark eller vatten kanske. Skruvar kan kankse vara en bra ide att köra högre rostskyddsklass utomhus eftersom de kan bli svårt att få loss dem (om det är ett bekymmer). Som fribygg skriver spikades allt obehandlat förr och sitter mycket 100 årig fasad uppe fortfarande.
MathiasS: https://www.gvk.se/branschregler/tatskikt/plastmatta-som-tat-och-ytskikt/
citgot: Tack. Jag får fundera ett varv till. Men hittar inte så många alternativ heller.
HEA260: [citat] Räknade precis med min MathCad fil för aktuellt projekt (borde nästan räknas som fusk haha). Och du har rätt!! Hade fått för mig att det spelade stor roll av någon anledning. Tack för denna diskussionen! Jag lär mig väldigt mycket.
RanSan23: Finns det någon anledning till varför ni inte ska ha någon isolering? Är det någon särskild uppvärmning?
InsidersUnited: Är det original så kan vi nog gissa sågspån eller något annat fluffigt material som fanns tillgängligt vid byggtiden i närområdet.
prototypen: Detaljerad ritning……….Det är väl bara att skruva ihop av formplywood. Om du behöver en detaljerad ritning för formen, har du kunskap att blanda betong för rätt hållfasthet och armera rätt. Varför inte köpa färdigt? Protte
Rolle85: Ja de är ett alternativ. Förstår inte hur de lyckades innan med de gamla fönstren och la bruk hela vägen emot. Funderar på att lägga något mot karmen och spackla mot och sen fylla sista glipan med mjukfog.
Gabbe1: [citat] Det blir nog bra. Jag reglade på samma sätt även under. [bild]
krikur: Tillägg: Spårad cellplast är det som det pratats om, inte spårad spån.
Manja-20: [citat] Vill ju ha så stumt som möjligt, så trodde det skulle behövas några bärlinor på 460 med typ 300 mellan eller liknande längs med kortsidan.
SvanteC: Beroende på hur tjock väggen är så är de väl bara att enklast möjliga å regla upp 45or eller 70or. Sen på med isolering och gips, eventuellt OSB
sunnis: [citat] [citat] Du ska alltid ha pappremsa i alla skarvar, finns massor av bra videos på youtube hur man gör och tips och trix. Men eftersom du fått en generalskarv så behöver du vara extra noggrann där bara. Det där duger, som sagt gör inte om alla små misstag. Då blir du aldrig klar. Lägg tiden på att spackla istället och kom vidare med renoveringen. Litet rum, små saker syns inte
Joselifine: Väntar fortfarande på att de ska komma o lägga epoxi. Bör ju inte regna, men går det lägga på även om det är kallt ute? Byggfirman påstod att inget tätskikt behövdes mellan finsats och undre balkonggolv ovanpå plåten, är det någon som vet om detta stämmer? Kanske blir det ändå ok nu när jag får ett tätskikt av epoxi överst (även om jag förstås hade önskat ett golv utan
Rickard.: [citat] Brukar väl vara grön-fri dom lägger på men jag har egentligen ingen aning vad det är och om man bör undvika det inomhus.
z_bumbi: Ta bort sidan på garderoben och sätt en stolpe i bakkant och en som dörren fäster i. Såga hyllor som fyller ut hela ytan dvs befintlig garderob och smatten bredvid. Sen sätter du en skiva framför öppningen på skatten och över garderoberna (om du offrar den delen och inte sätter dörrar hela vägen upp). eftersom hyllorna troligen inte går att flytta kan du fästa skivan i stolpen och
BirgitS: [citat] Lip är en tillverkare.
BirgitS: De övergångslister som jag har och har haft har suttit med någon sorts tjock dubbelhäftande tejp.
patfred: [citat] Tack skall kika. Ja jag tror den är intryckt i ett spår
z_bumbi: Lägg en matta så slipper du måla och det blir mindre halt ( bestäms självklart av typ av matta).
hejhejdajje: Hej! Jag igen med min vägg. Visade sig inte vara bärande så nu har vi pangat ner den. Dock återstår de brädor (vet inte vad det kallas) som utgör själva "ramen" i tak och golv. Vi har ett lager spån på vinden som vi är rädda för ska rasa ner om vi tar bort takdelen. Skickar med lite bilder här som förklaring. Det jag undrar nu om det är fritt fram att rycka loss dessa delar i tak
Dowser4711: Har du en infälld skjutdörr bakom väggen blir det svårt att använda Mollyplugg eller liknande som expanderar på insidan ja. (Det *kan* gå om du har möjlighet att ta bort dörren och mäta exakt hur stor marginal du har, men risken för repor på dörren är överhängande.) Att fästa bokhyllor i gips utan att ha någon expander bakom känns riskabelt. Kan du sätta en plywood-skiva
skanfals: [citat] Nej, det är inte synligt från marken. Funktionen är nr 1. Men är det möjligt att hitta något som smälter in föredrar jag så klart det.
keko: Så här gjorde jag. Satte syllen först. M h a reglar måttade jag ut var så hammarbandet hamnade rakt ovanför syllen. Knackade dit urjackade reglarna. Skråskruvade reglar i syll. Knackade dit bärlinor. Såg till att allt var i lod. Skruvade ihop. Tog hjälp av domkraft och en regel för att sätta lite tryck på takstolarna för att kunna tvinga in bärlinor.
pjodden: [citat] Limträbalken är nockbalken och stålbalken är upplag för de två nockbalkarna. Så ingen vind eller övervåning. I dagsläget är bara yttertaket som lastar balkarna utöver egenvikten. Tidigare fanns även 7 stora takfönster (12x16) som nu är borttagna och taket har varit isolerat tidigare. Efter förstärkningen är det tänkt att isolera och montera undertak, vilket ökar
alacs: [citat] Hej, nu är det dags att öppna upp, men inte 305 cm utan 180 cm. Gäller fortfarande dimensionen 90*315 för balken, eller kan man gå ner i dimension. Hälsningar Ylva
Bomski: [citat] De är väll också en lösning ja. Klurigt detta