Hej alla...

ska renovera ett rum vi har i biarean till huset, har vart vacker :sick: träpanel på väggarna å tak innan, har rivit panelen, tagit bort vinyltapeten bakom, å gjort allt klart för uppbyggnad igen,( taket blir vitt) men jag sliter med frågan.

GOLVET!!!
det är platta på mark, inget uppbyggt under utan ren betongplatta, kommer inte lägga in golvvärme, men vill ändå isolera golvet så mkt jag kan, har ca 40 mm att bygga upp för å hamna i "rätt" nivå gällande trösklar å annat i rummet.
har läst å letat, å läst ännu mer... å kommit fram till följande... rätta mig gärna om jag har fel...

från betongplatta:
s-150 isolerskiva foam klickgolv.

*kommer golvet att låta om foamen ligger direkt mot isolerskivan( ska jag byta ut foamen mot nått bättre?
* min viktigaste fråga är egentligen FUKTSPÄRR... ska jag ha plast mellan betongplattan och isolerskivan?

hoppas få svar på mina funderingar

Christian- halmstad

K
Bör du inte se till att plattan får någon möjlighet att luftas för att inte markfukt ska fångas under cellplasten och skapa dålig lukt?

Hur menar du?

K
Jag är notoriskt emot fuktspärrar, men i ditt fall med en oisolerad platta är det kanske det bästa alternativet. Att lägga en åldersbesändig byggplast med tejpade skarvar under isolerskivorna för att hindra markfukt att skada golvet.

Har du någon sorts nivell lösning under kommer ju inte isoleringen göra nån nytta.

Ah. Då förstår jag.

Nej ingen nivell av något slag.
Nån mer som har en tanke, jag ska börja måla taket idag, så jag kommer närmare golvstart för var dag.

Detta är ju en ganska gammal tråd, så skulle vara intressant att höra vad du landade i. Jag står själv inför en liknande situation med oisolerad platta på mark. Av budgetskäl kommer jag nog ge mig på en liknande lösning som du.

Jag har funderat en hel del på detta och landat i att svaret inte är superenkelt. Det kan som du skriver komma funkt från marken, men, när man får på lite isolering ovanpå plattan så kommer ju också plattan kylas vilket då skulle kunna ge kondens från fuktig inomhusluft. Lägger du en folie direkt på plattan så kommer ju kondensen hamna ovanpå folien vilket ju inte är bra för trägolvet. Därför tror jag att det vore mer lämpligt att lägga fuktspärren ovanpå isoleringen då isoleringen ju tål fukt.

• Gilla
Installation
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.