Ritningar av en enplansvilla: fasad mot nordost och detaljerat bottenvåningsplan markerat med gula kryss och röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av källarplan och sydostfasad för en byggnad med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har funderingar på att öppna upp planlösningen i vår villa för att få mer nytta av kaminen som står i ena hörnet av huset.

Fick med ritningar när vi köpte huset, går det utifrån dem se vad som är bärande eller inte?

Ritningen är lite fel gentemot hur det ser ut nu. De gula kryssen är dörröppningar som istället sitter där jag ritat grönt. Vet inte om det är gjort av tidigare ägare eller ifall det bara byggdes annorlunda än ritningarna.

Det vi undrar är området som är inringat i rött. Vi har funderingar kring att öppna upp där lite. Antingen att ta tillbaka öppningarna så som det är på ritningen, alternativt öppna upp lite mer och ta bort hela partiet ner till höger i ringen. Skulle detta vara görbart tro?

Är det där ett elementshus/Mockfjärdshus?
Om du fortsätter bläddra i den boken du eventuellt har så förklarar de vilka väggar som är bärande. jag har en komplett pärm men inte just nu, kan försöka kolla upp det åt dig.

Om det varit öppningar där innan så kan du räkna med att det är avväxlat.
Vill ni ta upp nya sektioner föreslår jag att ni kalkylerar bärighet på limträbalk.
i min åsikt och knappa erfarenhet är hjärtväggen alltid bärande.

S
Bifoga gärna sektions- och takstolsritning.

S scorp1on skrev:
Bifoga gärna sektions- och takstolsritning.
Detta är dessvärre de enda ritningar jag har tillgång till. Får kolla hos kommunen om de har fler.

michfris michfris skrev:
Är det där ett elementshus/Mockfjärdshus?
Om du fortsätter bläddra i den boken du eventuellt har så förklarar de vilka väggar som är bärande. jag har en komplett pärm men inte just nu, kan försöka kolla upp det åt dig.

Om det varit öppningar där innan så kan du räkna med att det är avväxlat.
Vill ni ta upp nya sektioner föreslår jag att ni kalkylerar bärighet på limträbalk.
i min åsikt och knappa erfarenhet är hjärtväggen alltid bärande.
Har tyvärr ingen aning ifall det är elementshus/Mockfjärdshus. Har ingen bok till heller.

Det dumma är att jag inte vet om det är ändrat under årens gång eller redan från början. De som byggde huset hade en färg och tapetbutik här i byn och alla rum är färgsatta med tapeter ifrån dem fortfarande. Det känns verkligen som att det är original, därav att jag funderar på ifall det ändrades redan vid byggandet. Men det byggdes trots allt på 50-talet, så många år där det kan ha ändrats.

Ser inte direkt ut som nåt kataloghus. Finns det inga ritningar så berättar nog utseendet på takstolarna en hel del. Är de taniga så tror jag endast hjärtväggen i varje rum spelar nån större roll.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.