Rev en vägg i huset nyss för att få större TV rum.
Tänkte förlänga parketten in i det nya rummet men ser nu att det kan bli svårt utan en list(vill helst inte ha list).
Kortsidan på parkett brädorna är såklart kapade mot väggen jag rev.

Kan man köpa något spont kitt eller likande?

Känns som att det här borde vara ett ganska vanligt problem då många ändrar planlösningen i sina hus.

Limma en bit plywood på undersidan.
Protte

• Gilla
stefan.stor
  • Laddar…
S stefan.stor skrev:
Rev en vägg i huset nyss för att få större TV rum.
Tänkte förlänga parketten in i det nya rummet men ser nu att det kan bli svårt utan en list(vill helst inte ha list).
Kortsidan på parkett brädorna är såklart kapade mot väggen jag rev.

Kan man köpa något spont kitt eller likande?

Känns som att det här borde vara ett ganska vanligt problem då många ändrar planlösningen i sina hus.
Du fräser och använder lös fjäder. Vet inte riktigt hur folk gör i ändarna dock. Du behöver en handöverfräs och ett lämpligt frässtål. Cobolt är bra märke och finns här: https://www.tooltrust.se/for-overhandsfras/skivnotfrasar/skivnotfrasar-med-skaft

prototypen prototypen skrev:
Limma en bit plywood på undersidan.
Protte
Det skulle ju vara en lätt lösning men plywood bygger ju en del.
Kan bli en bula på golven kanske?

Man kan ju testa att göra så på en lös bit för att se hur det blir.. :)

Då blir det generalskarv och Not och fjäder är inte den styvaste sammanfogningen.
Protte

S Svante Svenson skrev:
Du fräser och använder lös fjäder. Vet inte riktigt hur folk gör i ändarna dock. Du behöver en handöverfräs och ett lämpligt frässtål. Cobolt är bra märke och finns här: [länk]
Det är bara i ändarna jag inte har spont, men man kan kanske fräsa ett spår i kortsidan för att låsa gavlarna lite?

prototypen prototypen skrev:
Då blir det generalskarv och Not och fjäder är inte den styvaste sammanfogningen.
Protte
Skiss av ett rum med markerad blå del där nytt golv ska läggas och pil som visar gavelsidan på brädorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är i den blå delen nya golvet ska läggas.
General skarven blir inte så lång så det får jag leva med.
En list syns nog mer tänker jag.
Pilen visar vart gavel sidan på brädorna ligger.

Bäst blir kanske plywood samt att fräsa ett spår i gavlarna också så att gavlarna låser mot varandra lite med?

S stefan.stor skrev:
Bäst blir kanske plywood samt att fräsa ett spår i gavlarna också så att gavlarna låser mot varandra lite med?
S stefan.stor skrev:
Eller så kapar man hela rätt av från hörnet till ytterväggen. Att skarva i parkett sådär med generalskarvar kommer se ut som ankskit. Beroende på vad du har för parkett givetvis. Men give it a try svårt att få det snyggt.
Kan ju inte var så många kvadrat att lägga i hela den nischen liksom.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.