Jag ska sätta igen ett dörrhål. Väggarna är från 1939 och innehåller brädor, vass och puts. Överst ligger ett slags tapetliknande material.
Själva dörrhållet tänkte jag regla och använda OSB och gipsskivor för att få jämnt.
Men jag är osäker på skarven som blir mellan det nya som är stabilt och gamla väggen. Ytterskiktet närmast skarven i gamla väggen sviktar när man trycker på den, det mesta putset har rasat ut.
Hur bör man fylla/fixa skarven och göra den tillräckligt stabil för att få allt jämnt och fint i slutänden?
Bifogar bilder...
Själva dörrhållet tänkte jag regla och använda OSB och gipsskivor för att få jämnt.
Men jag är osäker på skarven som blir mellan det nya som är stabilt och gamla väggen. Ytterskiktet närmast skarven i gamla väggen sviktar när man trycker på den, det mesta putset har rasat ut.
Hur bör man fylla/fixa skarven och göra den tillräckligt stabil för att få allt jämnt och fint i slutänden?
Bifogar bilder...
Finns det möjligen någon alternativ lösning? Annan än att gipsa två hela väggar?
T ex "Reparation och kakelfix PF420"? Och något lim ifall det behövs?
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...h-spackel/fog/reparation-och-kakelfix-502049/
(Det slutar troligen med renoveringsgips i ett senare skede, åtminstone på ena väggen där gamla köksskåp ska tas ner.)
T ex "Reparation och kakelfix PF420"? Och något lim ifall det behövs?
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...h-spackel/fog/reparation-och-kakelfix-502049/
(Det slutar troligen med renoveringsgips i ett senare skede, åtminstone på ena väggen där gamla köksskåp ska tas ner.)
Klicka här för att svara




