Jag kom till insikten nu att "vi" har när "vi"satt upp renoveringsgips ovanpå befintligt gips haft för långa skruvar så vi har perforerat ångspärren i hela huset.

Med facit i hand så borde vi ha limmat.

Hur illa är det. Måste vi riva allt. Eller är det så att så länge ändå skruven sitter där så det inte bra men det funkar?

Hur skulle ett försäkringsbolag ställa sig till detta vid ev framtida fuktproblem. Detta skulle ej anses hantverkarmässigt gjort och vi lär inte få några försäkringspengar för det?

Väggarna består av :

Träpanel
50 mm mineralulskivor med psppskikt
Regelstomme
120 mm mineralulsskivor
Plastfolie
13 mm gips.
6 mm gips

Ventilationen i huset är god med mekanisk frånluft och friskluft ventil vid samtliga fönster.

Kul med hus!
 
Renoveringsgipsen är väl skruvad i reglarna precis som första lagret gips?
 
R RobZombie skrev:
Renoveringsgipsen är väl skruvad i reglarna precis som första lagret gips?
En miss i kommunikationen har gjort att det har satts 900mm revoneringsgips på cc 60 reglar så det är även skruvat gips i gips.
 
G Guybrush666 skrev:
En miss i kommunikationen har gjort att det har satts 900mm revoneringsgips på cc 60 reglar så det är även skruvat gips i gips.
Hmm. Jag kan inte svara på om det skulle kunna innebära problem med ångspärren men däremot är jag tveksam till hur bra det kommer hålla där det bara sitter skruvat i gips?

Edit: min killgissning är att det funkar så länge skruven sitter där
 
Tar du bort alla skruvar så får du kanske problem, men så länge dom sitter kvar händer inget.
 
Majoriteten av alla hus har en punkterad ångspärr och dom står kvar så även mitt.
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Raka Raka skrev:
Majoriteten av alla hus har en punkterad ångspärr och dom står kvar så även mitt.
Det har de naturligtvis inte. Majoriteten av hus med ångspärr har den en bit in i väggen…
 
Nissens Nissens skrev:
Det har de naturligtvis inte. Majoriteten av hus med ångspärr har den en bit in i väggen…
Finns nog fler hus med gamla utförandet än nya, typ alla hus under 30-35 års tid.
Och typ alla gamla har punkterad ångspärr, räcker med att man spikar upp en tavla.
Plasten en bit in i väggen är en ganska ny företeelse, gissar att det kom på bred front för 15 år sen.
 
Till TS. Bor i ett BR radhus från -92, enkelgips med plast direkt bakom, punkterad på många ställen.
Bra ventilation via frånluftvärmepump.
Finns inga problem med husen alls (30 st)
I ett annat lika område byggt samtidigt finns det problem med funkt o mögel (äganderätt)
Vissa har bytt ut frånluftvärmepannan när den gick sönder till ren elpanna för den är billigare i inköp, och sen inte försett huset med ventilation.
Då har de fått problem.
 
Nissens
Isakare Isakare skrev:
Finns nog fler hus med gamla utförandet än nya, typ alla hus under 30-35 års tid.
Och typ alla gamla har punkterad ångspärr, räcker med att man spikar upp en tavla.
Plasten en bit in i väggen är en ganska ny företeelse, gissar att det kom på bred front för 15 år sen.
Märkligt, för mitt hus som är 20 år har det, och det var inte nytt då…

Och jag skulle tro att de flesta hus inte har någon ångspärr alls. Det kom väl typ på 80-talet?
 
Nissens Nissens skrev:
Märkligt, för mitt hus som är 20 år har det, och det var inte nytt då…

Och jag skulle tro att de flesta hus inte har någon ångspärr alls. Det kom väl typ på 80-talet?
Byggdes nog olika på den tiden, jag hade det i min kåk från -66.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.