2 708 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Punkterade ångspärr
Jag kom till insikten nu att "vi" har när "vi"satt upp renoveringsgips ovanpå befintligt gips haft för långa skruvar så vi har perforerat ångspärren i hela huset.
Med facit i hand så borde vi ha limmat.
Hur illa är det. Måste vi riva allt. Eller är det så att så länge ändå skruven sitter där så det inte bra men det funkar?
Hur skulle ett försäkringsbolag ställa sig till detta vid ev framtida fuktproblem. Detta skulle ej anses hantverkarmässigt gjort och vi lär inte få några försäkringspengar för det?
Väggarna består av :
Träpanel
50 mm mineralulskivor med psppskikt
Regelstomme
120 mm mineralulsskivor
Plastfolie
13 mm gips.
6 mm gips
Ventilationen i huset är god med mekanisk frånluft och friskluft ventil vid samtliga fönster.
Kul med hus!
Med facit i hand så borde vi ha limmat.
Hur illa är det. Måste vi riva allt. Eller är det så att så länge ändå skruven sitter där så det inte bra men det funkar?
Hur skulle ett försäkringsbolag ställa sig till detta vid ev framtida fuktproblem. Detta skulle ej anses hantverkarmässigt gjort och vi lär inte få några försäkringspengar för det?
Väggarna består av :
Träpanel
50 mm mineralulskivor med psppskikt
Regelstomme
120 mm mineralulsskivor
Plastfolie
13 mm gips.
6 mm gips
Ventilationen i huset är god med mekanisk frånluft och friskluft ventil vid samtliga fönster.
Kul med hus!
Hmm. Jag kan inte svara på om det skulle kunna innebära problem med ångspärren men däremot är jag tveksam till hur bra det kommer hålla där det bara sitter skruvat i gips?G Guybrush666 skrev:
Edit: min killgissning är att det funkar så länge skruven sitter där
Finns nog fler hus med gamla utförandet än nya, typ alla hus under 30-35 års tid.Nissens skrev:
Och typ alla gamla har punkterad ångspärr, räcker med att man spikar upp en tavla.
Plasten en bit in i väggen är en ganska ny företeelse, gissar att det kom på bred front för 15 år sen.
Till TS. Bor i ett BR radhus från -92, enkelgips med plast direkt bakom, punkterad på många ställen.
Bra ventilation via frånluftvärmepump.
Finns inga problem med husen alls (30 st)
I ett annat lika område byggt samtidigt finns det problem med funkt o mögel (äganderätt)
Vissa har bytt ut frånluftvärmepannan när den gick sönder till ren elpanna för den är billigare i inköp, och sen inte försett huset med ventilation.
Då har de fått problem.
Bra ventilation via frånluftvärmepump.
Finns inga problem med husen alls (30 st)
I ett annat lika område byggt samtidigt finns det problem med funkt o mögel (äganderätt)
Vissa har bytt ut frånluftvärmepannan när den gick sönder till ren elpanna för den är billigare i inköp, och sen inte försett huset med ventilation.
Då har de fått problem.
Märkligt, för mitt hus som är 20 år har det, och det var inte nytt då…Isakare skrev:
Och jag skulle tro att de flesta hus inte har någon ångspärr alls. Det kom väl typ på 80-talet?
Klicka här för att svara