G
gaia: Är spisen byggd av tegel? vanlig värmeslitage och inget jag skulle bry mej om så länge tegel inte syns.
1 svar · 1,4k läst
·
Rickard.
Rickard.: [citat] Jag måste erkänna att jag bara sett KL för kommersiella byggnader och har ingen aning om vilka tjocklekar det rör sig om för dig så min uppskattning (läs gissning) kan gott och väl vara i högsta laget. Ett vanligt träbjälklag brukar man generellt räkna med att det väger 50kg/m2.
5 svar · 1,7k läst
Bart
Bart: Nej. Gipset fyller vissa funktioner. Det gör det lättare att få en snygg jämn yta att måla eller tapetsera. Det rör sig inte så sprickor uppstår inte lika lätt i färg och tapet. Det minskar risken för brandspridning. Det ljudisolerar i viss mån. Så ser du inget behov av någon de egenskaperna för förrådet behövs inte gips heller. Jag har haft många förråd genom åren som bar
1 svar · 1,7k läst
·
L
Liljan19: Vi har en betongtrappa inomhus som jag funderar på att låta klä in i trä. Finns det några nackdelar eller risker med att göra det? En snickare jag kontaktat påstår att det finns risk att stegen spricker när de rör sig med årstiderna och fukten som kommer underifrån. Medan andra firmor inte säger något sånt. Vad är rimligt?
0 svar · 1,6k läst
J
JonteP83: [citat] Sneglar nu mot Webers gypsum. Tillhörande primer ska vara lämplig på asfalt. Vad tror ni om att använda det på källarvägg? Är ju uppvärmd källare och numera innervägg.
2 svar · 1,8k läst
GoC
GoC: Jag tycker din första lösning med ”vinkeln” på väggen i höjd med trappräcket. Det kan blinken bra TV-bänk eller annat. Om du skall sänka så bör du först testa så att man inte slår huvudet i den utbyggda delen i trapphuset samt att man kan köra grejer, t.ex en säng, upp och ner för trappen. Lär annars bli en ganska usel lösning
5 svar · 2,0k läst
·
F
fribygg: Javisst, gärna täckta och på pall.
1 svar · 1,1k läst
T
Tjorloff: Vi har köpt ett hus från 1904 och planerar att öppna upp en vägg mellan kök och vardagsrum. Den är murad med en rad tegel och puts. Total bredd 150mm. Väggen har endast golv ovanför sig och ligger parallellt med golvbjälklag. Området som ska öppnas går mellan en oanvänd murstock och yttervägg och är 2530mm långt. Vill gärna öppna så stor öppning som möjligt. Tanken är att
0 svar · 1,8k läst
Anna_H
Anna_H: Det som är inritat på sektionsritningen är det som är bärande. Dvs hjärtväggen som går genom hela huset på längden.
8 svar · 1,7k läst
·
Anna_H
Anna_H: [citat] tack, allt är lättare när man vet vad man ska titta efter :p Vi gör så gott vi kan för att upprätthålla arvet efter avlidne Justus Andersson som var vår Guru när det gäller takstolar och bärande väggar. I den här tråden hittar du flera av hans artiklar: https://www.byggahus.se/forum/threads/medlemmen-justusandersson.449709/
9 svar · 1,9k läst
·
R
Rusticus67: Tack för svar!
6 svar · 813 läst
·
H
HEM2121: [citat] Det är bara att titta vad vilka trädslag skärbrädor är gjorda av. Hårda träslag, Al, Ek är de bästa. Ingen”ram” runt om där det kan samlas skräp och fukt i.
4 svar · 3,4k läst
Z
z_bumbi: Utomhuslim bör funka och det speciellt om det också är täckt med två/tre lager linoljefärg. Jag skulke vara betydligt mer uppmärksam på resten av trävirket även om du har tur och har gamla fönster.
40 svar · 8,8k läst
·
useless
useless: Testa med en vanligt bräda mellan två upplag. Är den lika lätt att böja ståendes på kant som när den ligger ner?
4 svar · 2,0k läst
G
gaston12: OK, som sagt funderar på detta. Ytterväggen i min källare just där panelen ska upp är torr men ej dränerad på modernt sätt. Stålregel - OSB - akustikpanel OSB för att få stadga och kunna hänga upp något tungt som en TV. Glipa vid golv och tak så det inte blir för instängt. OSB kanske ska ersättas med något som är mer okänsligt för fukt
3 svar · 4,1k läst
Isakare
Isakare: Klippte en bit fönsterbläck och skruvade fast över uttaget, målade bläcket och uttaget i husets färg.
6 svar · 2,5k läst
A
Anderscurl: Har försäkringsbolaget varit där och tittat samt godkänt så skulle jag känna mig tryggare. Samtidigt ska man ju aldrig elda oövervakat. Så det låter som det borde gå fint att elda i kaminen. Men alltid bra att hålla ett extra vakande öga första eldningen på skorstenen i sin helhet.
4 svar · 1,4k läst
samovar
samovar: [citat] Tack för svar. Det var min tanke också att det blir lite väl rejält med 6 m utan mittpelare, så vi kan absout tänka oss ha kvar den. Testade räkna med trä-balkar i ett program men då var öppningen max 5m.
4 svar · 2,7k läst
·
Jaco Bosco
Jaco Bosco: [citat] Mycket riktigt. Analysen visade negativt!
5 svar · 4,6k läst
·
Anna_H
Anna_H: [citat] Ritningen du bifogat här visar att väggarna mellan kök och sovrum inte är bärande.
13 svar · 2,8k läst
·
S
Sofia1989: Tack! De kan man satsa på! Helgen är räddad
4 svar · 1,1k läst
Jiji
Jiji: Vi hade golv i bambu i Tokyo, det var väldigt vanligt och fanns mer eller mindre i alla lägenheter. Jag tycker att det var ljust och fint och trevligt att gå på. Det blir säkert jättefint i trappan.
3 svar · 1,7k läst
H
Hellan10: [citat] Ja det är inte helt självklart. tack för råd!
21 svar · 4,2k läst
K
K. L: List eller inte är ju en smaksak men ytterhörn finns ju på varenda nybygge och då används spackel. List kan man även ha på väggar med ytterhörn för att skydda mot skador. Tycker man det är svårt/ klurigt att spackla så är det ju lättare med list.
10 svar · 1,3k läst
·
N
neo11: Klart att det går att laga, dock lite bökigt, och jag skulle säga bara kosmetiskt. Språnget är ju dock inte så stort, så kan inte säga att man prompt måste bila ner balkongen för det. Men för dålig bild egentligen för att skapa ett helhetsintryck.
2 svar · 1,1k läst
·
M
Mjolnir: Tack för alla svar. Har vävlim hemma, tänkte använda det och spackla över därefter. Drog bort de dåliga skarvremsorna innan det härdade, blev ett spår för att enkelt limma dit en ny.
129 svar · 63,5k läst
·
V
Villaägarenr1: [citat] Håller med uruselt företag. Satte mig o en kommunal verksamhet i skiten så pass att de skrevs om det offentligt
7 svar · 1,6k läst
imported_Benno
imported_Benno: Vi hade en golvläggare i trakten som konkurrerade med så bra priser på 70-talet att han bojkottades av mattleverantörerna. Han beställde då en hel långtradare med golvmattor och de lär ju ha räckt långt in på 80-talet. Jag kan inte tänka mig att mattläggarna kasserade sina lager bara för att det kom en ny lag. Men sannolikheten minskade väl att få en äldre matta allt eftersom
7 svar · 1,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.