Hej!

Bygger avskiljande väggar i isolerat och uppvärmt fristående byggnad/garage där det på ena sidan väggen blir förråd/verkstad och på andra sidan ett gästrum/kontor.
45*70 reglar med cc 450.
Det blir OSB innerst med enkelgips utanpå mest för ljudisolering. Min fråga här är behöver jag sätta gips på sidan mot förrådsdelen? I detta rum är inte ljudisolering det viktiga. Stabilitet och fäste för garderober/hyllor får jag ju i OSB-skivan. Sidan mot gästrums-/kontorsdelen tänker jag gipsa utanpå OSB.

Fastigheten ligger ganska avskilt utan störande ljud från t ex trafik så extra ljudisolering är inte viktigt (det handlar ju om innerväggar).

Förslag?

• Ombyggnad interiör, trästommar, kartonger, oplockat, hemmiljö, byggprocess, rum-in-progress, oslätförda väggar, garage eller källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej. Gipset fyller vissa funktioner. Det gör det lättare att få en snygg jämn yta att måla eller tapetsera. Det rör sig inte så sprickor uppstår inte lika lätt i färg och tapet. Det minskar risken för brandspridning. Det ljudisolerar i viss mån.

Så ser du inget behov av någon de egenskaperna för förrådet behövs inte gips heller. Jag har haft många förråd genom åren som bar haft OSB eller Plywood som väggar.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.