Hej,
Vi är i processen köksrenovering och som så många andra riva-bärande-vägg-trådar vill vi öppna upp mellan kök och matplats.
Vi har idag en limträbalk som avväxlar en öppning på 4m med en pelare i mitten.
Vår fundering just nu är om det går att öppna ytterligare 180 cm och ersätta limträbalken med 6m stålbalk alternativ 2 st 3 meters stålbalkar om det är bättre att ha kvar regeln i mitten.
Där stödregeln är idag är grunden förstärkt med en plint.
Jag har läst igenom ett gäng trådar om detta här men jag förstår inte riktigt varför man ibland avråder från det och ibland funkar det bra, så vill väl bara veta om det är en dålig idé i vårt fall eller om vi ska gå vidare och ta in en konstruktör som kan räkna på det?
Lite bakgrundsfakta
1.5 planshus med inredd vind. 13x9 m
Tackar för all input vi kan få.
Vi är i processen köksrenovering och som så många andra riva-bärande-vägg-trådar vill vi öppna upp mellan kök och matplats.
Vi har idag en limträbalk som avväxlar en öppning på 4m med en pelare i mitten.
Vår fundering just nu är om det går att öppna ytterligare 180 cm och ersätta limträbalken med 6m stålbalk alternativ 2 st 3 meters stålbalkar om det är bättre att ha kvar regeln i mitten.
Där stödregeln är idag är grunden förstärkt med en plint.
Jag har läst igenom ett gäng trådar om detta här men jag förstår inte riktigt varför man ibland avråder från det och ibland funkar det bra, så vill väl bara veta om det är en dålig idé i vårt fall eller om vi ska gå vidare och ta in en konstruktör som kan räkna på det?
Lite bakgrundsfakta
1.5 planshus med inredd vind. 13x9 m
Tackar för all input vi kan få.
BirgitS skrev:
Tack för svar. Vi behöver inte nödvändigtvis dimensioner utan mest en verklighetscheck - om det är något hyfsat genomförbart utan att det blir alltför dyrt eller om vi borde fila på alternativa lösningar.. Om det är realistiskt så går vi vidare och tar in en konstruktör…
Hej! Jag är inte byggnadsingenjör men väl en avdankad maskin-dito. Det går högst troligt att hitta en balkdimension som kan lasta av öppningen, speciellt om ni kan behålla stolpen. Att växla av 6 meter utan stolpe kräver en ordentlig pjäs och det blir rätt stora krafter under stolparna i ändarna på balken också. Det finns dimensioneringsprogram på nätet man kan leka med för att få ett hum om var man hamnar om man skulle använt limträ, dom ersätter inte en konstruktör men man kan få lite idéer. Att räkna på en balk bör vara ett lätt case för ett tränat proffs. Lycka till 
Tack för svar. Det var min tanke också att det blir lite väl rejält med 6 m utan mittpelare, så vi kan absout tänka oss ha kvar den. Testade räkna med trä-balkar i ett program men då var öppningen max 5m.M Mseli skrev:Hej! Jag är inte byggnadsingenjör men väl en avdankad maskin-dito. Det går högst troligt att hitta en balkdimension som kan lasta av öppningen, speciellt om ni kan behålla stolpen. Att växla av 6 meter utan stolpe kräver en ordentlig pjäs och det blir rätt stora krafter under stolparna i ändarna på balken också. Det finns dimensioneringsprogram på nätet man kan leka med för att få ett hum om var man hamnar om man skulle använt limträ, dom ersätter inte en konstruktör men man kan få lite idéer. Att räkna på en balk bör vara ett lätt case för ett tränat proffs. Lycka till![]()
Klicka här för att svara