M
MatsHmr: Hej Har monterat ett fasadmätarskåp GARO Gim 1 på gaveln på en nybyggd tvåplansvilla och undrar nu hur ett lämpligt överbleck ska monteras. Måste man spåra panelen eller kan blecket monteras direkt mot den och i så fall vilken tätmassa är lämplig ? Behövs ngn tätning runt själva skåpet - "ramen" är ca 5 cm bred och håltagningen är mått i mått och ändträet är oljat. [bild]
0 svar · 1,1k läst
·
P
petererlandsson1194: Ska du göra eldragningar odyl. i nya isoleringen så sätt ångbromsen ovanför din 45-isolering (så som ritningen visar), annars spelar det inte så stor roll om du sätter direkt bakom panelen (Så som du skrev). Personligen så skulle jag inte orkat med att sätta de extra 45mm underifrån när du ändå har tilläggsisolerat på vinden. Det är riktigt skitjobb att montera isolering
1 svar · 717 läst
·
mickeparkinson
mickeparkinson: [citat] Putsbräde, kanitz, svärd och lämpligt formad murslev brukar jag använda.[/QUOTE] Vad använder man svärdet till ?[/QUOTE] Att jämna till ytan med
11 svar · 2,7k läst
·
mickeparkinson
mickeparkinson: [citat] ibland räcker inte ens det.
14 svar · 7,2k läst
·
T
thodur: [citat] Tack för svaret!
2 svar · 1,5k läst
Mikael johannesson
Mikael johannesson: [citat] Hur blev resultatet, vågade sej gipset? Är i samma situation som du nu med cc120 och funderar på om det räcker :)
9 svar · 7,2k läst
N
Nygge72: [citat] Du har troligen rätt
8 svar · 4,0k läst
BirgitS
BirgitS: När det gäller parkettgolv och kök så beror det på vad för sorts kök det är. Golvtillverkarna brukar anse att om det är köksskåp som i huvudsak hänger på väggen och bara har stödben, t.ex. Ikeas, så går det bra att ha golvet under köksskåpen, däremot om det är köksskåp där vikten i huvudsak är på golvet, t.ex. köksöar, så ska golvet inte gå in under skåpen. Ring
28 svar · 10,7k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: Det finns ju otroligt starka lim (tex PL-400/600) och den torde ju inte belastas så mycket. Annars syns ju inte spik från spikpistol så mycket...
1 svar · 1,3k läst
J
Jocke Best: Går det inte karva ur lite innanför blecket och flytta det inåt? Blir bättre än lister
3 svar · 1,0k läst
N
Nygge72: [citat] Fräs har jag ej, och fil lät jobbigt då det är många som skall fasas, men kanske funkar med liten slipmaskin med då, med lite finare papper?
2 svar · 1,1k läst
I
IsabelleH93: Tack så mycket!
2 svar · 7,8k läst
·
PASwe
PASwe: Tack för ett mycket bra svar. Uppskattas!
13 svar · 8,9k läst
·
Lity
Lity: [citat] Det är cc60 (cm) mellan bjälkarna, och de är lite rejälare än dagens på 70x220. Men ändå... De lär ju inte ha satt rejäla bjälkar för att de tyckte att det var kul.
5 svar · 2,5k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det låter som att det borde tåla kyla.
4 svar · 1,7k läst
P
pelle.g79: Jag skissar på en lösning för en trappa till övervåningen i ett gammalt torp. Kort om torpet: Ursprunglig byggnad, ca 1890: timmer stomme Tillbyggnad, ca 1945, ett rum med tillhörande källare utbyggd från gaveln på huset. samtliga bjälklag, golv, mellanbjälklag och takstolar går från långsida till långsida. spännvidd ca 4.5meter mellan väggarna. Väggar i den gamla delen är i
0 svar · 2,2k läst
·
S
Småbrukaren: Varför inte gå in genom yttervägg på våningen ovanför? Tänker du att kabeln ska upp igenom golvet eller upp i vägg och sedan utanpå väggen? Och vad är det för central? Vi har en lite fiberdosa på väggen som sedan kopplas till konvertern. Om du borrar gäller det att ta det lugnt och försiktigt. Är det betong du ska igenom behövs slagborr. Annars kan du nog smyga sig fram med ett
2 svar · 1,8k läst
·
K
KungAnka: Bara drev.
17 svar · 6,9k läst
P
plan-g: [citat] I ett tidigare hus fann jag omfattande mögelangrepp bakom gardorober som stått mot ytterväggs insida. Därav frågan.
1 svar · 1,9k läst
A
A.Bratt: [citat] Tack jag ska se om de kan tänkas ha något som passar :)
3 svar · 2,4k läst
L
louii: Typ såhär en plåt om jag förstår det rätt? Likt den vita plåten till vänster fast i mindre format skulle hjälpa? [bild]
13 svar · 3,9k läst
·
P
PR96: Slår till med en fråga till. Vad har ni använt för skruv vid infästningen i stolparna? Jag kommer ha tre stycken 45x70s som stolpar, med en skruvad överliggare uppe på. Balken kommer sen skruvas i överliggaren och jag har tänkt mig fyra skruv i varje sida. Blir nog även förstärkt vinkelbeslag mellan balkens nedre fläns och stolpen. Där kommer även förstärka vinkelbeslag som
78 svar · 78,3k läst
·
S
sepani: Kollade och är 15C i krypgrund ca så trots allt ganska varmt…
8 svar · 1,8k läst
·
T
Ted Hörman: Det ser ut att vara en bra lösning! Jag kommer sätta glrs (28x70) direkt på takstolarna, så har inte utrymmet till att göra samma lösning som du gjort med 45x45 regeln. Men jag funderade på att klämma fast byggplasten mellan takstol och vägg, likt jag gjort under hammarbandet, och sen täta med fogskum ovanifrån som du gjort. Tror du dock inte det blir samma effekt att fogskummet
8 svar · 3,2k läst
·
Stefan N
Stefan N: Jag antar att det är silikonfog vi pratar om? Köp dessa så går det galant både att ta bort och lägga ny. http://www.ksportal.se/en/handverktyg/sanitaer-och-installationsverktyg1/fog-avdragare/fugenfix-silikonskrapa-och-avdragarsats-7-delars
2 svar · 975 läst
B
Benji4: Ok! Stort tack för alla svar.
11 svar · 1,2k läst
·
B
R
Rolle85: Linolja blir de. Tack
4 svar · 3,9k läst
G
Gårdspigan: Jag håller på att renovera trappan och funderar på hur jag bäst fäster räcket, dvs överliggaren, i väggen? Behövs ytterligare en ändstolpe eller kan jag förankra överliggaren direkt i väggen? Den gamla överliggare var annan form och spikad(!) snett in i gipset. Det var dock utsågat så att den var införd ca 1 cm in i panelen. Se bild. Den nya överliggaren är från Lundbergs och
0 svar · 1,8k läst
·
V
Vector: Precis som föregående skrivare skulle jag förespråka metallexpander då man vill vara säker på att det sitter. Använder den då man ex sätter upp varmvattenberedare i spånskiva då den inte är lika stark som ex plywoodskiva
5 svar · 4,9k läst
·
M
Mads93: [citat] Tack för svaren!
10 svar · 2,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.