Byggmaterial & Byggteknik
imported_Benno: Vi hade en golvläggare i trakten som konkurrerade med så bra priser på 70-talet att han bojkottades av mattleverantörerna. Han beställde då en hel långtradare med golvmattor och de lär ju ha räckt långt in på 80-talet. Jag kan inte tänka mig att mattläggarna kasserade sina lager bara för att det kom en ny lag. Men sannolikheten minskade väl att få en äldre matta allt eftersom
ullak40: [citat] Varit flera kyliga och råkalla dagar och nätter här nu. Ingen snö.
richardtenggren: [citat] Jag har satt LP50 och remsa i varenda hörn hittills, inga sprickor men kanske överjobb då. :P
sjkarlsson: Kollar på möjligheten att själv mura en hylla ovanför kaminen så jag kan lagra ved där. Se bifogad bild och skiss. Allt runtomkring är skorsten/mur. Har aldrig gjort något liknande så lite osäker på hur själva konstruktionen bör vara och hoppas på tips. Om jag har armeringsjärn och sen ett lager med tegelsten sen murputs, skulle det fungera? Tacksam för tips
Håkansson1: [citat] Det är ett renoverat badrum i markplan. Där säljaren har vilat upp plattan och gjutit nytt då avlopp flyttats.
Jonatan79: Ja, eller så har man lagt på för mycket kakelfix så att fogen blivit för tunn och lossnar :(
manner: Inte alls bra att tömma på komposten! Till alla kemikalier finns ett säkerhetsdatablad som man ska få med då man köpt produkten. men finns även på nätet- Det står om Casco husfix: "Avfallshantering Undvik spridning av utspillt material, avrinning, kontakt med jord, (min understrykning) vattendrag, dränering och avlopp Rester och ej uthärdad produkt är farligt avfall och lämnas
Anton5: [citat] [citat] Tack för svar! Blir att riva upp golvet och täta.. pust :sweat:
Dilato: Gör det något att det sjunker in lite, det beror väl i första hand på hur mycket du tar i när du drar åt?
steppen7: Kärnborr, vad karaktäriserar en sådan? Googlat och det verkar vara en "hålsåg" med ganska glest mellan tänderna? Typ denna: https://www.amazon.se/Starrett-BMC102-k%C3%A4rnborr-diamantdamm-diameter/dp/B00LPEZWRG?th=1 Finns ju annars "hålsågar" med diamant nästan hela varvet runt. För- och nackdelar? Bra tips med bunke eller kanske hink. Dock funkar det ju inte om man kör vinkelslip. Då
plåtrickard: En variant är att såga ett spår i panelen och sedan sticka in en plåt (väggskiva)där
Henrik.woll: Normalt sett skulle jag säga nej, men är man osäker så skicka in ett prov så får du svart på vitt. (y)
tergo: kolla vad du har för diameter på skruvdelen, de gamle finns i mer än en variant pinngångjärn - Sök på Google
pandalus: Har köpt floore golvkit, är ju frigolitskivor som ska primas före spackling och för spackling ska fiberförstärkt flytspackel används då det ska plastmatta på. Gäller btw badrum. Lim kanske är lätt att hitta då frigolitskivorna fästs i spont.
Oldboy: Om golvkonstruktionen har hållit sig frisk sedan -70, dvs i 52 år, så lär exakt samma konstruktion hålla ända tills nästa vattenläcka. Det kallas riskkonstruktion för att det finns en risk att det inte fungerar om förutsättningarna är dåliga, men om förutsättningarna är bra så fungerar det. Det kan inte fungera bättre än att det inte blir mögel eller röta på dryga 50 år.
stalf: Vi tänkte bygga en sängram till vår 2-åring som precis bytt från juniorsäng till en standard 200x90 madrass. Det blir någon form av ram runt madrassen så att han inte ramlar ur och sen någon form av hus, typ 3 väggar och tak, över huvudändan. Vilken typ av skivmaterial passar bäst att använda? Limträ känns för dyrt. Så vi har funderat på MDF eller plywood. MDF snyggare finish
z_bumbi: Har du packat upp garderoberna? Annars så verkar det enklare att köra elfa som du kan måttanpassa till ojämn bakgrund, höjd och dörrarna bredd.
Spik Anton: Jag håller på att bygga ett soffbord inspirerat av Arne hovmand-olsen och jag letar efter en skruv som är M4 X 65 som sedan passar till en rampamuff av rätt storlek, dessa behövs för att sätta ihop benställning med bordskiva för att få en svävande effekt. Jag vet inte vad dessa skruvar heter eller var jag kan köpa beslagen styckvis. Tack för hjälpen och tipset!
Cff: [citat] det hade onekligen varit toppen ur perspektivet att få plats med så mycket som möjligt. Dock vetter utsidan av luckan ut mot matplatsen så den vill jag fortsätta ha helt slät och vit
jonaserik: Det finns 2 maskintyper som går att borra med. En som är som en vanlig och snurrar med flera 1000 varv ställs i slag och låter att vara hos tandläkaren ( hörselskydd på ) bara skit. och en som har ett slag i sig som äter betongen snabbt , mindre ljud. Låna en från kanske en granne
mrsnhp: [citat] Det finns genomsläppliga heltäckningsmattor avsedda för källare, som man kan lägga direkt på betonggolvet. Nålfilt är en klassiker, men det ska tydligen finnas även mer ”vanliga” heltäckningsmattor numera. Om det ska vara kontor kan dock nålfilt vara bra, så att kontorsstolen kan rulla :) Själv har jag visserligen fått lägga golvskydd även på nålfilten för att det
z_bumbi: Träplugg för att fixera under limningen gör det lättare att få det i linje. Lim är mer än nog för att det ska hålla,
Jocke Best: De här köpte jag förra året och dom funkar väldigt bra. En, kanske myt, kanske sant är att stripsen behöver kylning för att inte bränna sönder, och då är dessa en bra investering. Troligen blir det varmt uppe i taket klämt bakom frigolit. Check this out! https://amzn.eu/d/bEUhT9Y
Rickard.: [citat] Nej men jag vet ingen putsskiva som skulle lösa det. Det finns rätt många putsskivor/putsbärare av olika slag men jag vet inte alls vilken som är bäst lämpad för dig men fibercementskivorna (typ gyproc) är ju förhållandevis lätta att jobba med.
eriksaaf: [citat] Vad har du för frostdjup i området? Undvik 0 material som inte dränerar. Hade rekommenderat något utan 0material. Är du orolig för att tjälen ska häva stolpen kan du ha en krans med isolering runt. Dock tror jag att det är overkill i det här fallet. De stolpar vi har gjort i fjällområden har ofta varit förankrade i berg eller haft ett lager med isolering i/under gruset.
Zba: [citat] Jag hade velat veta hur man bygger om man ska lägga den på grässlänt