Jag ska bygga vår u-trapp och har tidigare tänkt att bygga stegen i ek. Läst en del om folk som använt sig av massiva bänkskivor. Nu är dessa väldigt svåra att hitta i lämplig tjocklek och jag har hittat att det finns bambuskivor (https://www.holseogwibroe.se/varor/bambuskiva-karb-vertikal-30x2440x1220-mm/skivor-1 ). Det sägs att dessa ska vara väldigt hårda, stabila och slitstarka och dessa ska passa till trappor. Finns det någon som har sett en trapp i bambu? Någon som har erfarenhet av att jobba med bambu som material?

Låter det som en galen ide eller kan det bli riktigt bra?

Trappen ska för övrigt vara en stängd trappa de första stegen med en gradäng som går ut åt ena sidan så att det blir som sittplatser, men där man även kan lyfta på steget och det är förvaring där under. Sen ska trappen övergå till en öppen trapp där den börjar svänga.
 
Helt klart en kul ide
En liten tanke bara.
Kommer bambu träet passa in i den övriga inredningen färgmässigt.
Funderar lite på vilka golv, lister osv som trappan gränslar till.
Har ni kanske ett ekgolv oavsett om det är naturligt eller typ vitlaserat osv.
När jag byggde nytt så valde jag ett och samma trägolv i hela huset förutom kök, hall tvättstuga och toaletterna som då fick samma klinkers.
Det blir ett lugn i huset när samma färger går igen överallt.
En annan sak är ju att det är många olika lager som är ihop limmade till skivan.
Hur kommer det att se ut från sidan och inte bara rakt uppifrån?
När man går upp för trappan och tittar rakt fram så kommer man se hur randiga stegen är.
 
Tack för tankarna :)
Hur den passar in färgmässigt är nog en smaksak. Vi har ingenting annat i inredningen som är träfärgat än. Golven är laminat vit ek (som inte har någon gul/brun ton i sig) lister och annat är vitmålat i en ganska avskalad design. Inga krusiduller på lister eller dörrfoder. Tanken är vitmålat vangstycke till trappen. Vi har också samma golv i hall, kök och vardagsrum som är i öppen planlösning till trappen. Vad för golv det blir på nedervåningen i hall och allrum är inte bestämt än. Har funnits tankar på att klä in trappstegen med samma laminatgolv som resten av huset också men har spolat den tanken då jag känner att allt kan inte vara lika dant och vi behöver bryta av med någon annat på vissa ställen också. Dessutom ska trappstegen ha en avbrytande färg från golven rent tillgänglighetsmässigt.

Har tankarna på att bygga hallmöbeln i samma tränyans som trappen och kanske den där akustikpanelen bakom klädhängaren i hallen också kan bli av samma typ av material och färg :)

Jag tror att jag tycker att det är snyggt när man ser alla lager från sidan. De flesta bänkskivor i bambu har ju synliga lager från sidan och det blir som ett "livligt mönster" på något vis. Annars går det att sätta en trappnos för att dölja den biten.
 
Vi hade golv i bambu i Tokyo, det var väldigt vanligt och fanns mer eller mindre i alla lägenheter. Jag tycker att det var ljust och fint och trevligt att gå på. Det blir säkert jättefint i trappan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.