Jag har alltid bara kört en sträng latexfog i innerhörn.

M Mjolnir skrev:
Fråga, jag gjorde som du beskrev och delade gipsskivorna som hamnade mot innerhörnen för att slippa spackla hörnen. Kollade dock lite videon på Youtube där de ändå applicerar pappersremsa och spacklar. Är det nödvändigt när man gjort som du beskrev eller är det bara att dra en fogsträng mellan gipsskivorna?
Gör vad du själv tror blir bäst.
Personligen spacklar jag alla hörn med spackel och glasfiberremsa och det håller och blir bra iaf.

Första lagret spackel spacklar jag hela hörnet. Dag 2 så spacklar jag 1 sida av hörnet och dag 3 det andra hörnet.
Annars tycker jag det är rätt svårt att få till ett perfekt hörn

• Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Jag har alltid bara kört en sträng latexfog i innerhörn.
Det har hållt bra då utan att spricka upp?

M Mjolnir skrev:
Det har hållt bra då utan att spricka upp?
Absolut - Det var på reglar du satt OSB + gips? Har du lagt OSB bakom regeln på fortsättningen av väggen så skall det definitivt hålla med bara en latexfog.

Reglar alltså en vägg först med OSB, skruvar sedan nästa väggs första regel i OSB’n så kan inte hörnet dela på sig alls. Typ som på denna bild. Enkel ritning av en våningssäng med stegar och rektangulära mönster på skyddsräckena.

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Absolut - Det var på reglar du satt OSB + gips? Har du lagt OSB bakom regeln på fortsättningen av väggen så skall det definitivt hålla med bara en latexfog.

Reglar alltså en vägg först med OSB, skruvar sedan nästa väggs första regel i OSB’n så kan inte hörnet dela på sig alls. Typ som på denna bild. [bild]
Det var så innan jag rev gamla spånväggen, så nu slutar OSB skivans kant i hörnet där regeln börjar, dvs den fortsätter ej.

Se bilder, före och efter andra lagret, skarv remsan bubblar trots att den satt perfekt inspacklad i första lagret. Tänker om det sväller såhär så lär det väl även göra det när man målar över skarvarna? Antar att det mesta drar sig tillbaks..

• Bild av suddig skugga till vänster, textur av vitt och grått papper, mjuka linjer och veck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skugga av hand mot ojämn vit vägg med våt målarfärg eller tapetklister.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mjolnir skrev:
Se bilder, före och efter andra lagret, skarv remsan bubblar trots att den satt perfekt inspacklad i första lagret. Tänker om det sväller såhär så lär det väl även göra det när man målar över skarvarna? Antar att det mesta drar sig tillbaks..
Det är därför jag använder glasfiberremsa.
Fixar inte hur man ska göra med pappersremsa

U
Limma pappremsan med tapetklister för våtrum.
Vår målare gjorde så både för att det sitter bättre och för att det torkar snabbare så han kunde gå på med spacklet tidigare.

• Gilla
basseman och 2 till
  • Laddar…
Jag tänker svara att du satt remsan med för torrt spackel. Använd skivspackel och var lite kvick när du sätter så kommer det gå lysande.

Tack för alla svar. Har vävlim hemma, tänkte använda det och spackla över därefter. Drog bort de dåliga skarvremsorna innan det härdade, blev ett spår för att enkelt limma dit en ny.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.