63 493 läst ·
129 svar
63k läst
129 svar
Sätta upp OSB och Gips
Gör vad du själv tror blir bäst.M Mjolnir skrev:Fråga, jag gjorde som du beskrev och delade gipsskivorna som hamnade mot innerhörnen för att slippa spackla hörnen. Kollade dock lite videon på Youtube där de ändå applicerar pappersremsa och spacklar. Är det nödvändigt när man gjort som du beskrev eller är det bara att dra en fogsträng mellan gipsskivorna?
Personligen spacklar jag alla hörn med spackel och glasfiberremsa och det håller och blir bra iaf.
Första lagret spackel spacklar jag hela hörnet. Dag 2 så spacklar jag 1 sida av hörnet och dag 3 det andra hörnet.
Annars tycker jag det är rätt svårt att få till ett perfekt hörn
Absolut - Det var på reglar du satt OSB + gips? Har du lagt OSB bakom regeln på fortsättningen av väggen så skall det definitivt hålla med bara en latexfog.M Mjolnir skrev:
Reglar alltså en vägg först med OSB, skruvar sedan nästa väggs första regel i OSB’n så kan inte hörnet dela på sig alls. Typ som på denna bild.
Det var så innan jag rev gamla spånväggen, så nu slutar OSB skivans kant i hörnet där regeln börjar, dvs den fortsätter ej.slacker skrev:
Absolut - Det var på reglar du satt OSB + gips? Har du lagt OSB bakom regeln på fortsättningen av väggen så skall det definitivt hålla med bara en latexfog.
Reglar alltså en vägg först med OSB, skruvar sedan nästa väggs första regel i OSB’n så kan inte hörnet dela på sig alls. Typ som på denna bild. [bild]
Se bilder, före och efter andra lagret, skarv remsan bubblar trots att den satt perfekt inspacklad i första lagret. Tänker om det sväller såhär så lär det väl även göra det när man målar över skarvarna? Antar att det mesta drar sig tillbaks..
Det är därför jag använder glasfiberremsa.M Mjolnir skrev:
Fixar inte hur man ska göra med pappersremsa
Klicka här för att svara