Hej,
Är på gång att sätta upp OSB och Gips, båda i måtten ca 1200x2400. Har sett videos där de sätter OSB horisontellt och gipsen vertikalt, men samtidigt läst en hel del som sätter både OSB och gips vertikalt men då med en förskjutning på 30 cm eller liknande?
Hur fungerar det över dörrar och fönster, ska man försöka räkna fram och pricka in så att man har hela bitar runt dessa för att undvika sprickor om någon slår igen en dörr?
I detta fallet har vi cc 60 men det finns en hel del extra reglar som vi delvis kommer fästa i också för att slippa kortlingar.

När gipset ska sättas är det inte så viktigt att fästa i reglar men är det viktigt att använda olika längder på skruven då för regle kontra bara OSB?
Är på gång att sätta upp OSB och Gips, båda i måtten ca 1200x2400. Har sett videos där de sätter OSB horisontellt och gipsen vertikalt, men samtidigt läst en hel del som sätter både OSB och gips vertikalt men då med en förskjutning på 30 cm eller liknande?
Hur fungerar det över dörrar och fönster, ska man försöka räkna fram och pricka in så att man har hela bitar runt dessa för att undvika sprickor om någon slår igen en dörr?
I detta fallet har vi cc 60 men det finns en hel del extra reglar som vi delvis kommer fästa i också för att slippa kortlingar.

När gipset ska sättas är det inte så viktigt att fästa i reglar men är det viktigt att använda olika längder på skruven då för regle kontra bara OSB?
Kan rekommendera Gyproc handbok för mängder av tips och fakta i detta ämne.
http://ehandbok.gyproc.se/Gyproc/GyprocHandbok/
http://ehandbok.gyproc.se/Gyproc/GyprocHandbok/
Tack! Det verkar dock vara deras installationshandbok man ska titta i som man hittar här : http://ehandbok.gyproc.se/Gyproc/GyprocSE/GyprocMonteringshandbok2012/
Noteringar :
- Montera gips 5-10 mm över golvet för att minimera vattenskada
- Yttre lagret ska alltid monteras vertikalt för att få högre stabilitet
- Yttre lagret ska förskjutas, 1200 ska förskjutas 600 mm medan 900 ska förskjutas 450 mm
- Man ska undvika skarva i höjdled men måste man så ska man använda kortling och fogen ska förskjutas 150 mm(finns lite mer regler här att läsa på om man tvingas till detta)
- cc 450 mm innberä Gyprox ER som har försämrad ljudisolering, istället ska man använda cc 600 mm Gyproc XR
- Andra lagret gips monteras med 7-10 mm springa längs tak, anslutande väggar och golv. Dessa springor fogtättas senare med akutstisk tätmassa.
- Gipsskivorna ska sättas tätt intill varandra och får man mer än 3 mm avstånd måste denna fyllas igen om man vill uppfylla brandrisk.
- Använd 4-5 skruvar längs långkanter, börja från golvet, när alla skruvar sitter så kompletteras de
- Skarvar ska hamna över öppningar och inte längs med för att undvika sprickor. Detta går att frångå men då bör man använda plåtband för att minimera spricker.
Frågor :
1. Det står att man ska använda GT-list som man häftar fast i träregeln, vad är detta? Och är det andra lagret detta gäller?
2. Hur läser jag ut vilken avstånd jag ska ha på skruvarna för OSB och Gips?

3. På ytterväggen finns det ingen kortling eller regel längst ner vid golvet, troligen behöver man riva upp golvet för att komma åt den vilket vi inte kommer göra. Dessutom är isolering och plast redan på plats så det blir svårt att sätta dit nya kortlingar. Den närmsta kortlingen i väggen från golv ligger på cc 60, räcker det?
4. När det gäller sista lagret, ska man lägga på hörn skydd och remsa mellan skivor? Det stod något om att man skulle skydda utterhörn på sida 26? Samtidigt står det något om att man ska sätta förstärkningar runt fönster och dörrar? Detta gjorde det inte tidigare?
Noteringar :
- Montera gips 5-10 mm över golvet för att minimera vattenskada
- Yttre lagret ska alltid monteras vertikalt för att få högre stabilitet
- Yttre lagret ska förskjutas, 1200 ska förskjutas 600 mm medan 900 ska förskjutas 450 mm
- Man ska undvika skarva i höjdled men måste man så ska man använda kortling och fogen ska förskjutas 150 mm(finns lite mer regler här att läsa på om man tvingas till detta)
- cc 450 mm innberä Gyprox ER som har försämrad ljudisolering, istället ska man använda cc 600 mm Gyproc XR
- Andra lagret gips monteras med 7-10 mm springa längs tak, anslutande väggar och golv. Dessa springor fogtättas senare med akutstisk tätmassa.
- Gipsskivorna ska sättas tätt intill varandra och får man mer än 3 mm avstånd måste denna fyllas igen om man vill uppfylla brandrisk.
- Använd 4-5 skruvar längs långkanter, börja från golvet, när alla skruvar sitter så kompletteras de
- Skarvar ska hamna över öppningar och inte längs med för att undvika sprickor. Detta går att frångå men då bör man använda plåtband för att minimera spricker.
Frågor :
1. Det står att man ska använda GT-list som man häftar fast i träregeln, vad är detta? Och är det andra lagret detta gäller?
2. Hur läser jag ut vilken avstånd jag ska ha på skruvarna för OSB och Gips?

3. På ytterväggen finns det ingen kortling eller regel längst ner vid golvet, troligen behöver man riva upp golvet för att komma åt den vilket vi inte kommer göra. Dessutom är isolering och plast redan på plats så det blir svårt att sätta dit nya kortlingar. Den närmsta kortlingen i väggen från golv ligger på cc 60, räcker det?
4. När det gäller sista lagret, ska man lägga på hörn skydd och remsa mellan skivor? Det stod något om att man skulle skydda utterhörn på sida 26? Samtidigt står det något om att man ska sätta förstärkningar runt fönster och dörrar? Detta gjorde det inte tidigare?
Men dra i lite lagom med skruv bara... 15-20cm avstånd på sidorna och glesare på mitten.
Se till att förskjuta skarvarna ovanför dörrarna
Jag skulle inte sätta nån kortling längst ner, det kommer ju dels inredning och lister.
Jag brukar kolla lite snabbt hur det blir bäst att sätta osb, sen kolla hur det blir med gipset, ibland kan man få kapa en osb på längden för att få mindre spill.
Se till att förskjuta skarvarna ovanför dörrarna
Jag skulle inte sätta nån kortling längst ner, det kommer ju dels inredning och lister.
Jag brukar kolla lite snabbt hur det blir bäst att sätta osb, sen kolla hur det blir med gipset, ibland kan man få kapa en osb på längden för att få mindre spill.
OSB'n är inte lika noga men försök planera så du behöver kapa minimalt med gipsskivor för att undvika skarver (=jobbigare att spackla sen).
Jag har alltid kört med stående OSB och sen förskjutit gipset en regel. Oftast så klyver jag en OSB på 60 cm i början av väggen för att sen kunna börja direkt med en hel gips på 120 cm.
Regelboken är extremt anal (jag finner inget annat ord) och jag har sett att sunt förnuft räcker gott!
OSB bakom gör att du har en stadig grund. Undvik dock skarvar på höjden och försök skära gipsskivor som ska ovanför dörr/fönster i "L" form så du inte får gipsskarven rak upp från karmen. OSB'n kan du dock skarva i kanten.
Jag brukar köra med 20 cm på skruv runt kanterna på skivorna och 30 cm längs mitten.
Ett bra tips är också att på OSB'n börja skruva 5 cm ner/in från hörnet och sen gipsen mitt i hörnet så undviker du mest "krockar".
Jag har alltid kört med stående OSB och sen förskjutit gipset en regel. Oftast så klyver jag en OSB på 60 cm i början av väggen för att sen kunna börja direkt med en hel gips på 120 cm.
Regelboken är extremt anal (jag finner inget annat ord) och jag har sett att sunt förnuft räcker gott!
OSB bakom gör att du har en stadig grund. Undvik dock skarvar på höjden och försök skära gipsskivor som ska ovanför dörr/fönster i "L" form så du inte får gipsskarven rak upp från karmen. OSB'n kan du dock skarva i kanten.
Jag brukar köra med 20 cm på skruv runt kanterna på skivorna och 30 cm längs mitten.
Ett bra tips är också att på OSB'n börja skruva 5 cm ner/in från hörnet och sen gipsen mitt i hörnet så undviker du mest "krockar".
Och jag gör alltid tvärt om - Börjar med en hel OSB för att sedan ta en halv gips i hörnet, detta för att slippa spackeldiket i just hörnet då det är lite trixigt att fixa till. Bara att avsluta med en mjukfog helt enkelt. Dessutom är inte alla hörn raka så det är ett ypperligt tillfälle att hyvla till gipsen och med hjälp av laser eller vattenpass se till att första skivan står rakt... Andra halvan blir starten andra vägen eller avslutet på befintlig.anders07 skrev:OSB'n är inte lika noga men försök planera så du behöver kapa minimalt med gipsskivor för att undvika skarver (=jobbigare att spackla sen).
Har jag faktiskt aldrig tänkt på... När du säger det låter det ju bättre...slacker skrev:Och jag gör alltid tvärt om - Börjar med en hel OSB för att sedan ta en halv gips i hörnet, detta för att slippa spackeldiket i just hörnet då det är lite trixigt att fixa till. Bara att avsluta med en mjukfog helt enkelt. Dessutom är inte alla hörn raka så det är ett ypperligt tillfälle att hyvla till gipsen och med hjälp av laser eller vattenpass se till att första skivan står rakt... Andra halvan blir starten andra vägen eller avslutet på befintlig.
Lite underlig inställning tycker jag. Det är väl underförstått att "regelboken" beskiver "best practice" och sen bestämmer man väl själv i vilken utsträckning man vill avvika från detta? Men har man aldrig gjort det förut så kan mycket bli fel om man bara går på sunt förnuft.anders07 skrev:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Har du dyckertpistol som skjuter märlor så rekommenderar jag att använda den åt OSBn. Går tre gånger snabbare och så behöver du inte fundera på att gipsskruvarna ska hamna på samma ställe som nån bakomliggande skruv. Märlorna håller ju inte för nått men sen fäster du gipset med långa gipsskruvar typ 51mm så sitter båda skivorna bra.
Produkter som diskuteras: "gipsskruvarna"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Alla gör ju som de tycker. Vad jag menar är att regelboken är onödigt komplex och "petig" och kan vara väldigt svår att följa för en nybörjare...cpalm skrev:
Det låter meckigt. Måste man ju hitta regeln när man slänger upp gipset.Finndjävel skrev:Har du dyckertpistol som skjuter märlor så rekommenderar jag att använda den åt OSBn. Går tre gånger snabbare och så behöver du inte fundera på att gipsskruvarna ska hamna på samma ställe som nån bakomliggande skruv. Märlorna håller ju inte för nått men sen fäster du gipset med långa gipsskruvar typ 51mm så sitter båda skivorna bra.