VLJ
VLJ: Uppföljningsfråga: Finns det någon tänkbar risk att skruvlimma fast obehandlade regler på detta så Cuprinolen hamnar mellan? Har stött på lite problem (se projekttråden https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-kompakt-tvaettstuga.482512/#post-5147263) Borde inte.vara det såklart eftersom undergolvet varit spikat mot det utan någon synbar påverkan
4 svar · 2,1k läst
·
K
Kane: [citat] De där dimensionerna är baserade med en snölast på 250 kg/m2.
5 svar · 2,2k läst
·
J
jawen: Man räknar egentligen att det torkar 1 mm per dygn, med det är ju formeln för mattläggning över dvs tätt matta ovanpå. Ska du bara ha själva flytspacklet som yta, så borde det vara hårt nog på 6-8 timmar. Du skulle ju kunna lägga klinkers över tidigt, då det ändå torkar genom sina fogar.
2 svar · 691 läst
A
Akerfeldt: [citat] Behöver se över ventilationen på loftet för att undvika kondensproblemet. Tänkte därför det hade varit bra med plast i innertaket för att hindra varmare luft stiga uppåt.
4 svar · 2,0k läst
·
F
fribygg: Innanför din befintliga stående stomme skulle jag skruva 45x95 liggande, sen liggande osb och stående gips.
2 svar · 2,1k läst
·
F
fribygg: [citat] Lägg i ny 'Örnpapp', det är snabbt, enkelt och billigt att göra det nu.
8 svar · 2,0k läst
Stefan N
Stefan N: Putshake. https://www.toolab.se/tebo-putshake-fyrkantig-300x7mm?gclid=CjwKCAiAjPyfBhBMEiwAB2CCIgmsN060kUBOqlMq1Sc7Yd8hh5tEmEmBdz8dYAFYz6mQBuytUNsXBhoCE4MQAvD_BwE
1 svar · 1,7k läst
·
R
Rofaj: Om jag fuktar först och sedan kör på spackel och låter det torka, borde jag fukta spacklet lite sedan också för nästa omgång spackel?
6 svar · 1,8k läst
·
S
sturnus: I think it's a load-bearing wall. Even if the joists of the second floor are as one part, the one that supports them would not bend too much. The drawing shows that the span of the outer walls is about 8 m. The solution is to leave 2-3 logs under the ceiling as a joist, because I suppose the walls of this building are logs. Next to the walls, I would use pillars supporting this joist.
2 svar · 1,7k läst
·
N
niklas nord: Hej! har slagit ihop ett litet garage hemma men då jag fick gott om takhöjd tänkte jag bygga entresolplan mot två av väggarna i garaget. djupet på entresolplanet blir ca2-2,5 m och avstånden mellan upplagen är 4 och 6 meter. Vill gärna klara mig utan fler stolpar, antar att jag kan slopa ena balken in emot väggen och på så sätt slippa en av stolparna och två meter balk. vad för
0 svar · 2,0k läst
·
T
Tjrex: Golvet behöver rörelsemån å på så vis blir d lättare för socklen att täcka eventuell springa.
3 svar · 1,6k läst
·
W
witten: [citat] Det är så pass mjukt material att snitten blir fina nästan oavsett vilken klinga du använder. Träklinga går bra men den är utsliten efter några timmar. Jag hittade fibercementklinga till gerkapen på Amazon, finns inte i några svenska butiker. Andra tips är sågblad för sten till sticksågen, diamantsågar till multiverktyget och en fogsvans du offrar. Det går också att ritsa
5 svar · 3,3k läst
T
Testarn: Om det är ett nybyggt hus har ni väl (?) konstruktionsritningar som visar hur väggarna är byggda och där kan ni se om det finns träskiva bakom gipsen och var plasten i ytterväggen sitter. I innerväggar spelar det ingen roll om skruvar går in i isoleringen men i ytterväggen vill man inte göra hål i plastfolien som sitter bakom skivorna. Ofta sätts plasten innanför ett tunnare lager
3 svar · 4,7k läst
F
fribygg: Bygg 2"x3" håller bra även om du lägger den på platten, eventuell nedböjning är knappast nått problem i detta fall.
18 svar · 8,7k läst
·
S
Skåning82: [citat] [citat] Håller med. På Näset i gbg ligger ett, vad det verkar, helrenoverat radhus ute för 5.2. Byggt 67, 123m2. Tror det är svårt att räkna hem den där helrenovering. Om nu inte havsnära är det viktigaste så finns det en hel del fint lite innåt land, där får du betydligt mer för pengarna såklart. Havsnära är det väl något billigare lite längre söderut, utan att ha
60 svar · 23,0k läst
Matti_75
Matti_75: Du kan inte göra mycket från insidan. Bara ta tag i det sura äpplet och gräva fram utsidan
1 svar · 976 läst
J
Jono1977: [citat] vad använde du sedan? Jag ska också borra i betong/tegel…
10 svar · 16,1k läst
·
A
A.h.: Tack för svaren, då är det inget akut som behövs åtgärdas med andra ord utan bara estetiskt.
5 svar · 3,5k läst
·
M
Mörner: Uppdatering: Hyresvärden svarade att det inte skulle vara något i väggen, så det slutade med att jag borrade ett hål i plåten (känns som den var kanske 1-2mm) och fästen skruven i den.
8 svar · 2,9k läst
·
W
WarraWarra: Tar och uppdaterar tråden med vad jag gjorde ifall någon hittar tråden i framtiden med samma problem. Byggde ett golvbjälklag av 95 x 45 reglar. Skruvade först långa reglar längst båda sidorna av trappen med rejäl montageskruv efter att ha provborrat på en del ställen för att försäkra mig om att det fanns något att fästa i. Satt sedan fast tvärgående reglar med balkskor med 600
5 svar · 2,6k läst
·
H
Hammarman: Kan jag ha reglar ute på inglasad altan under vintermånader och ta in dom och montera kalla, eller behöver dom värmas upp några dagar i inomhustemperatur först?
10 svar · 6,3k läst
A
andhak2802: [citat] Ska också lägga till att den mellanväggen är murstocksväggen och löper genom hela huset mer till grunden där den är förstärkt.
13 svar · 3,5k läst
·
P
Anonymiserad 559485: Jag kollade på den här videon. [MEDIA=youtube]3K3YHYope9E[/MEDIA] Jag undrar egentligen var man kan hitta dom där fästena, som dom skruvar in i trädet? Finns det någon som känner till en återförsäljare i Sverige? Med vänliga hälsningar!
0 svar · 814 läst
K
Klass0n: [citat] Kul! Lycka till med resten av jobbet!
18 svar · 1,9k läst
·
S
sturnus: [bild] As you can see in the photo above, it is a load-bearing wall (joists connect on it), so you can't change it without a design and permission
1 svar · 1,7k läst
·
plåtrickard
plåtrickard: Som sagt, bilder.. men i min (plåtslagare)värld så beror problemet på att kroken är i lod,men takfotsbrädan sitter i vinkel mot takfallet? Då blir det luft i botten mellan kroken o takfotsbrädan.men kroken ligger ju mot sista lukten så hur det ska gå att flytta in förstår inte jag. Möjligt att en Annan typ av krok kan lösa problemet
2 svar · 957 läst
·
S
Solidwork: [citat] Tänkte det från början men plattan var snustorr. Hade endast ventilerad list som limmades fast med smältlim (för enkel demontering).
15 svar · 4,5k läst
L
LunneLunne123123: [citat] [citat] Tack för tipset, det ska jag kolla in!
2 svar · 1,1k läst
L
Liljeros: Jag skulle ändå förespråka att mura den i leca, att mura endast 2 varv är ett lämpligt första projekt i allra högsta grad. Det ska ändå blaskas med vatten på insidan och i och med att det är ett växthus kommer du inte ha något takutsprång som skyddar på utsidan. Det är ingen bra plats för en reglad trävägg.
8 svar · 5,0k läst
J
jawen: [citat] Vad tänkte du använda den till? Ditt användnings sätt är ju lite avgörande för vilken ev behandling du bör göra på stenen. Du kan köpa minska burken Zar Ultra polyuretanlack, den finns i alla färgbutiker som blank eller matt. Och pensla där du skurit skivan, så den inte absorberar nått färgat. Länken under till blank. (mest för att visa burken)
3 svar · 1,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.