Luddis_1
Luddis_1: Hej! nu behöver jag lite hjälp. Jag vill öppna upp mellan kök och matplats till en ca 4,8m stor öppning (gul), eller 4,2m (blå) Vilken typ av balk kommer att behövas, min tanke är att max använda en hea 160 pga takhöjd. För att krångla till detta så är det den blå lösningen jag skulle vilja använda mig av. Detta medför att balken ej kommer att hamna rakt under skarvarna av
0 svar · 986 läst
·
D
-Doozer-: Jag testar med att bumpa tråden för att få klarhet i vad "800mm" står för i exemplet. Tack på förhand!
3 svar · 10,1k läst
·
W
WallinN: Som en klok man (och branshkollega) uttryckte det, det går åt väldigt mycket sladd för att bygga ett bra trådlöst nätverk, och nog ligger det mycket i den saken..... Men för att få dit sladden utan missöden är det vad jag vet mest att klura vad som kan finnas... Prova med en regelsökare och klura lite till på vad som kan finnas och hur det eventuellt är förlagt Sen borrar man och
3 svar · 1,7k läst
K
Kristeribagis: Tack, det låter ju bra. Tyvärr rinner det in en hel del vatten när det regnar, men det kanske jag kan stoppa på något vis. Man ska inte stoppa markfukten med platonmatta eller nåt?
2 svar · 1,4k läst
·
pacman42
pacman42: Jag hade också valt en grind för detta problemet om det skall vara lätt att komma åt. Annars är ju ett löstagbart lyftbart element i räcket ett alternativ också, säkra det med en skruv på vardera sidan bara.
4 svar · 1,6k läst
·
Huddingebo
Huddingebo: Även om den inte är bärande så är den garanterat uppdtyvande. Hjälper till att ta upp vindlaster och gör att alla hus klarar av vindlaster bättre utan att knaka när det blåser ordentligt. Märkte det själv när jag skulle flytta en liknande vägg 60cm. När den var borta så hörde man tydligt att huset rörde sig mer när det "stormade" ute. När den efter några månader var uppförd
10 svar · 1,8k läst
·
T
Trafikverket1: Jag hade använt vanligt trälim, esstack känns onödigt, du behöver ju inte att det hugger direkt
1 svar · 1,5k läst
·
J
jamaica: Bifogar en bild från snickarens anteckningar. Det rödmarkerade är uppdateringar. Det är från bygglovet. Ena sidan av tillbyggnaden kommer ha ett fasadparti. Tror det väger drygt 300kg om det spelar in. 15m2 är tillbyggnaden & plåttak. Inget över. Jag ska gjuta med kantelement som är 400mm höga. Bredd på kantbalken blir 300mm har jag förstått. Frågan är räknar man från
0 svar · 1,0k läst
·
S
swe289: [citat] Hej! Jo jag känner till att jag kommer att få svårt att nå upp till bygg normen. Tanken är att familjen på fyra pers kommer vistas på balkongen några gånger på sommaren. Tänker att snölast beräkningen tar ut våran familj på sommaren. Tidigare var där en balkong som nyttjades med den nuvarande bristfälliga takbjälklag. Så tanken är att hitta en lösning som kan fungera
2 svar · 2,1k läst
L
Leif i Skåne: Ditt vagnstycke är ju böjt, så räcket skall också vara böjt med 90cm upp till räcket från varje trappsteg. När man går i en trappa skall handen på räcket upplevas att vara på samma höjd oavsett vilket steg man står på.
1 svar · 1,6k läst
·
L
Leif i Skåne: [citat] Tyvärr torkar det inte ut. I mitt hus från sent 50-tal LB-hus byggt 1960 har dessa skivor men dom är klädda med 11 mm eternit skivor som är målade många gånger med plastfärg så väggarna är difftäta. 2019 hade jag en liten grävmaskin för att ta bort en stubbe vid väggen, läs i inlägg #103 nedan vad som hände!
10 svar · 3,8k läst
·
T
Tompafix: [citat] Det som ev. kan hända är att taket kommer börja hänga lite mer om ni tar bort några av de väggarna som går vinkelrätt mot takstolarna. Om ni ville sätta in skjutdörrar i glas in till klk så kan ni ju sätta en stående regel över skjutdörrar för säkerhets skull. Kostar ju inte många kronor. Sedan kommer ni även se hur väggen är konstruerad när ni tar bort gipset.
10 svar · 2,0k läst
·
M
Me Me1: tack, jag ska göra samma sak :)
3 svar · 2,5k läst
·
Q
Qaniel: Min favorit plugg är Fischer ux. Sen är det som ovan säger, ingen försänkt skalle på skruven. Är det ett lägenhetshus så försök att hålla dig under 3cm så klarar du förmodligen el och vatten rören också :)
3 svar · 4,7k läst
T
Testarn: Hyvla innan limning om du använder vitlim (pva)
1 svar · 1,7k läst
S
Stockholms: Hej, Behöver lite tips och råd.. Lång historia kort.. Bostadsrätt. Betongstomme. Vi har rivit ut allt golv, lagt nytt och byggt 2 nya innerväggar. Av olika skäl blev det så att väggarna monterades direkt på det gamla golvet, innan vi rev ut det gamla golvet och la det nya. Nu står alltså innerväggen monterad enligt följande: Betongstomme. Mellan syllen och betongen är det gamla
0 svar · 1,8k läst
·
D
DesertCruiser: [citat] Ska ha en hörngolvbrunn och tänkte ha ett fall på 10 mm/m rakt av genom hela badrummet, så högsta punkten efter flytspackling kommer vara 30 mm över golvbrunnens nivå. Eller missförstod jag din fråga nu?
5 svar · 3,8k läst
S
Svanteman: Är du inte som vi andra (alltså prylgalen och verktygstokig) så hade jag för några innerväggar bara skruvat 1 skruv i taget och varit lite försiktig, då är väggarna klara innan du hunnit komma hem med nya maskinen. Annars är väl standardsvaret samma som du redan har batterier till... Tittar vi på sladd så har jag en pela av någon anledning, funkar väl okej men inte mer och en
1 svar · 952 läst
Grillen
Grillen: [citat] Tack för utförlig förklaring, då får det bli så. Jag är väl bara extra nojig då man inte vill att något ska hända när man väl gjutit igen och lagt klinker på :giggle:
2 svar · 2,1k läst
·
J
Johan_Berg: Vi ska lägga ett Kährs 15mm parkettgolv i ett flerfamiljshus från 50-talet. Golvet är betongplatta med ett lager sand/grus och ett tunt lager betong ovanpå. Viktigt att det inte blir störande ljud till grannarna under. Räcker det då med Kährs Tuplex som mellanlägg eller behöver man något annat? Blev rekommenderad Decibex men hittar inte speciellt mycket info om det. Vad är skillnaden
0 svar · 1,1k läst
P
peroande: Nu har jag öppnat upp lite mer och konstaterat att det inte går någon regel ovanför väggen. Reglarna ligger jämt fördelade med cc 60 cm och väggen står mellan två sådana utan anslutning uppåt. Bara att riva alltså!
15 svar · 4,7k läst
·
P
Philipgbg: Om någon annan sitter i samma / liknande sits. Jag löste det med spackel. Spacklade i omgångar. Blev fint.
1 svar · 1,3k läst
Ludvig1987
Ludvig1987: Hej. Håller på att fixa till det sista i nedre hall och har svårigheter att välja täcklist eller vad som kan tänka sig göra bäst i detta läget. Har rivit ned allt och sat upp nytt gips i väggar och tak. Mot trappen så skulle jag behöva göra en snygg lösning mot gipset och även i taket där det tidigare var ned byggt med en regel som taklisten gick på. Har kollat runt på lister
0 svar · 985 läst
·
L
Lifestyle: [citat] Bra där, då finns alltså kanske alternativet (även om förutsättningarna kanske skiftar mellan olika hus) att stoppa in det sen genom att man lägger den på vindssidan av råsponten under isoleringen, helt enkelt. Ångbroms, noterar för framtida eventuell isolering av vind. Tack för input!
4 svar · 4,2k läst
·
F
fribygg: [citat] Hammare och stämkniv är snabbt enkelt och tillräckligt noggrant för en pergola
9 svar · 4,2k läst
·
H
hc77: Hej, Skall sätta upp nytt innertak i renoverat badrum. Befintligt innertak är träpanel med isolering ovanför och kallvind. Mellan panel och isolering ligger idag någon form ångpapp. Huset är byggt 1974. Antar att man kan sätta gipset direkt på panelen eller skall man sätta ny ångspärr mellan gips och befintlig panel?
0 svar · 1,2k läst
F
fribygg: 22x95 är inte för klent för att hålla trossbotten, många gamla hus har beg formvirke 1x4-5" eller vankantbrädor både som upplag och trossbottenbrädor och det har funkat i en mansålder nu.
2 svar · 1,5k läst
·
K
Kvisthberg: [citat] Byt till en längre skruv.
2 svar · 1,4k läst
·
D
Deboerak: [citat] Tack för svar! Ja de kändes lite dumt..
2 svar · 1,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.