Hej!
Skulle vara oerhört tacksam om jag kunde få hjälp med skruvar, pluggar och distanser för montering av stringbokhyllor, golvgavlar i en betongvägg.

I manualen står det att det ska vara en 6x50mm nylonplugg.
Ska jag köpa en skruvar som är 6mm i diameter och minst 60mm långa?

Hur i helsike hittar man distanser och hur vet man vilket mått det ska vara på dem?

Går det att använda 10x50mm nylonplugg istället och ska skruven vara 10x60mm?
(6x50mm är svåra att hitta och de som finns på markanden är dyra).

Strings kundtjänst kunde inte hjälpa mig.
Man tackar för den servicen när man har lagt ner över 10 papp!

Tack på förhand!
Illustration av 6mm nylonplugg och skruv samt rätt installation i olika väggtyper. Illustration av stringbokhyllans komponenter: fyra hyllplan, fyra skruvar och två pluggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I betong använder jag 6 mm skruv i 8 mm plastplugg till vägghängda String-hyllor.

fahlis fahlis skrev:
I betong använder jag 6 mm skruv i 8 mm plastplugg till vägghängda String-hyllor.
Tack Fahlis!
Menar du 8x40mm plugg?

Tror jag behöver minst 50mm eftersom bokhyllan med golvgavlar är mycket tyngre, men jag ska komma ihåg pluggstorleken till min pockethylla. Vilken diameter är det på skruvarna till de pluggarna?

Vet du vad det är för mått på distanserna till den hyllan?

K Karl P skrev:
Spikplugg är smidigt annars
[länk]
Tack för tipset! Ska kolla in det.

Bästa svaret

Senast jag monterade Strinhyllor så ingick alla beslagen, skruv, plugg och distanser låg i paketet.

Distanserna ska användas antingen upp eller nere när man inte bygger vidare med en hylla till. Så mät hur mycket fästet på gaveln är utbockat från väggen eller hur tjock tråden som själva gaveln är tillverkad av är.

Tack för hjälpen!

Lite panik över distanserna för jag ska bygga ihop 2 st. (Köpte dem för några år sedan, så de har blivit flyttade ett antal gånger).

S Snappahaneklanen skrev:
Senast jag monterade Strinhyllor så ingick alla beslagen, skruv, plugg och distanser låg i paketet.

Distanserna ska användas antingen upp eller nere när man inte bygger vidare med en hylla till. Så mät hur mycket fästet på gaveln är utbockat från väggen eller hur tjock tråden som själva gaveln är tillverkad av är.
Nu såg jag att du hade skrivit att distanserna inte skall användas!

F Förvirrade Hönan skrev:
Nu såg jag att du hade skrivit att distanserna inte skall användas!
String-gavlarna, de är väl gjorda av tjock ståltråd, och i ändarna är det en ögla som man ska dra en skruv igenom.

Jag har några "string-liknande" hyllor och dem har jag satt med montageskruv. (Exempel; https://www.biltema.se/bygg/fastelement/montageskruvar/montageskruv-2000018859) De har en stor och platt skalle som täcker den där öglan. De finns dessutom i olika färger, åtminstone svart vit och grå. Har du tur så hittar du dessutom med Torx-spår i stället för Pillips krysspår (som på Biltemas). De är lättare att dra i.

Distanserna behövs väl om du ska "stapla" hyllorna. Distansen ska hålla ut den yttre gaveln och ska väl vara lika tjock som ståltråden gaveln är gjord av.
Hittar du inga distanser kan du ta några metallbrickor i antal så det motsvarar tjockleken.

K Karl P skrev:
Spikplugg är smidigt annars
[länk]
är det inte såna som är så jäkla svåra att få ut när man ska ta bort dem ur väggen sedan? Och vilken stl av dessa går in den golvskenan,

F Förvirrade Hönan skrev:
Tack för tipset! Ska kolla in det.
vad använde du sedan? Jag ska också borra i betong/tegel…

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.