Medlem
· Västmanland
· 124 inlägg
Hej!
Skulle vara oerhört tacksam om jag kunde få hjälp med skruvar, pluggar och distanser för montering av stringbokhyllor, golvgavlar i en betongvägg.
I manualen står det att det ska vara en 6x50mm nylonplugg.
Ska jag köpa en skruvar som är 6mm i diameter och minst 60mm långa?
Hur i helsike hittar man distanser och hur vet man vilket mått det ska vara på dem?
Går det att använda 10x50mm nylonplugg istället och ska skruven vara 10x60mm?
(6x50mm är svåra att hitta och de som finns på markanden är dyra).
Strings kundtjänst kunde inte hjälpa mig.
Man tackar för den servicen när man har lagt ner över 10 papp!
Tack på förhand!
Skulle vara oerhört tacksam om jag kunde få hjälp med skruvar, pluggar och distanser för montering av stringbokhyllor, golvgavlar i en betongvägg.
I manualen står det att det ska vara en 6x50mm nylonplugg.
Ska jag köpa en skruvar som är 6mm i diameter och minst 60mm långa?
Hur i helsike hittar man distanser och hur vet man vilket mått det ska vara på dem?
Går det att använda 10x50mm nylonplugg istället och ska skruven vara 10x60mm?
(6x50mm är svåra att hitta och de som finns på markanden är dyra).
Strings kundtjänst kunde inte hjälpa mig.
Man tackar för den servicen när man har lagt ner över 10 papp!
Tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "nylonplugg"
Nylonplugg
Nylonpluggar är specifikt designade för användning i massiva material och erbjuder pålitlig hållfasthet och stabilitet. Tillverkade av starkt och hållbart nylon, dessa pluggar klarar av betydande belastningar utan att deformeras eller brytas.
Läs mer
Medlem
· Västmanland
· 124 inlägg
Tack Fahlis!fahlis skrev:
Menar du 8x40mm plugg?
Tror jag behöver minst 50mm eftersom bokhyllan med golvgavlar är mycket tyngre, men jag ska komma ihåg pluggstorleken till min pockethylla. Vilken diameter är det på skruvarna till de pluggarna?
Vet du vad det är för mått på distanserna till den hyllan?
Produkter som diskuteras: "Spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Medlem
· Västmanland
· 124 inlägg
Bästa svaret
Husägare
· Klagshamn
· 285 inlägg
Senast jag monterade Strinhyllor så ingick alla beslagen, skruv, plugg och distanser låg i paketet.
Distanserna ska användas antingen upp eller nere när man inte bygger vidare med en hylla till. Så mät hur mycket fästet på gaveln är utbockat från väggen eller hur tjock tråden som själva gaveln är tillverkad av är.
Distanserna ska användas antingen upp eller nere när man inte bygger vidare med en hylla till. Så mät hur mycket fästet på gaveln är utbockat från väggen eller hur tjock tråden som själva gaveln är tillverkad av är.
Medlem
· Västmanland
· 124 inlägg
Tack för hjälpen!
Lite panik över distanserna för jag ska bygga ihop 2 st. (Köpte dem för några år sedan, så de har blivit flyttade ett antal gånger).
Lite panik över distanserna för jag ska bygga ihop 2 st. (Köpte dem för några år sedan, så de har blivit flyttade ett antal gånger).
Medlem
· Västmanland
· 124 inlägg
Nu såg jag att du hade skrivit att distanserna inte skall användas!S Snappahaneklanen skrev:Senast jag monterade Strinhyllor så ingick alla beslagen, skruv, plugg och distanser låg i paketet.
String-gavlarna, de är väl gjorda av tjock ståltråd, och i ändarna är det en ögla som man ska dra en skruv igenom.F Förvirrade Hönan skrev:
Jag har några "string-liknande" hyllor och dem har jag satt med montageskruv. (Exempel; https://www.biltema.se/bygg/fastelement/montageskruvar/montageskruv-2000018859) De har en stor och platt skalle som täcker den där öglan. De finns dessutom i olika färger, åtminstone svart vit och grå. Har du tur så hittar du dessutom med Torx-spår i stället för Pillips krysspår (som på Biltemas). De är lättare att dra i.
Distanserna behövs väl om du ska "stapla" hyllorna. Distansen ska hålla ut den yttre gaveln och ska väl vara lika tjock som ståltråden gaveln är gjord av.
Hittar du inga distanser kan du ta några metallbrickor i antal så det motsvarar tjockleken.
Produkter som diskuteras: "montageskruv"
Montageskruv
Montageskruvar kännetecknas av ett förstorat skruvhuvud som inte sjunker in i materialet efter skruvdragning. Dessa skruvar är idealiska för tillämpningar där man vill ha ett synligt montage, eftersom skruvhuvudet förblir synligt på ytan
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden