Byggmaterial & Byggteknik
cpalm: [citat] Nä, åtminstone inte om det inte kan anses vara en "väsentlig förändring av lägenheten". Däremot, om medlemmen absolut vill ha styrelsens godkännande är det rimligt att medlemmen också kan visa att ändringen är "ofarlig", hur uppenbart det än må vara. Så det är inte alls säkert att styrelsen ser något problem med att TS genomför åtgärden "på egen risk" utan
Finndjävel: [citat] Jag sa inte att det inte dämpar. Det dämpar men bara marginellt. Råspont (wood) är inte samma som att ha en ihålig vägg med gipsskivor (plasterboard). Råspont är ganska mjukt och poröst. En tom vägg med gipsskivor kommer att bli som en trumma som förstärker vissa frekvenser. Den här väggen kommer inte att bli det. Extra skivor på väggen ovanpå råsponten kommer att göra
Kretikos: Jag skulle köra på oljeboard eller liknade beprövade och tåligare material för att sova bättre om natten.
K. L: Uteplats åt norr är väl det mest optimala, då använder du den på sommardagarna när det är som varmast ute. Annars blir det för varmt att sitta där när solen gassar. Vill man sola så har man ett soldäck. Så har vi det hemma hos oss.:)
Demmpa: Ingen papp mellan gjuten platta och tegelvägg, däremot papp mellan tegelvägg och tak-/mellanbjälkar.
Muthai: Jag har murat ett hus i Ytong och har vissa "fält" på fasaden som ska vara klädd i stående träpanel. För att få en jämn nivå på fasaden så har jag avvikit från 360mm blocken och kört 300mm block bakom där träpanelen ska vara. På så sätt har jag skapat 65mm utrymme för träpanelen inkl. läkt. All Ytong är dock putsad med tunnputs trots att viss del kommer hamna bakom
useless: [citat] Någon form av stöd behövs ju för att inte takstolarna/nocken ska svikta i längsled. Då är det lika bra att göra som TS har ritat redan från början.
rispalt: Panelolist gav snabb respons och tips på några lister som kanske är nära nog. De kan även Legotilllverka men det blir alltför dyrt för våra behov och plånbok. Vi får byta nog byta några "sektioner" för att få det att se enhetligt ut. Återigen tack för tips!
jonaserik: Det är säkert ett hål i taket under med, det går att lägga ner några brädbitar i håler som ligger på virket där och skruva fast från undersidan med sktuv som försänks, då finns det något att fästa i för en skiva eller annat så hålet blir täckt. I hålet sätter du ner en plastpåsa och pressar ner vanlig isolering till fullt. Vad du ska för ytmateriel ver jag inte, men
sturnus: Your drawing shows that the span between the outer walls is about 8m. In this case, it can be a load-bearing wall. Remember that during construction, the structure carries only its own weight. Then there is the weight of the roofing material, wind load, snow load, etc
PNO: Ta loss stenarna helt, kratsa rent fogarna från allt gammalt bruk och mura fast dom igen. Är det alltför smala fogar för att få till det så kan du kapa ner storleken på tegelstenarna en aning så du får plats med en fogslev. Det ska ju ändå putsas så det spelar ju ingen roll exakt hur fogarna ser ut under. Men allt måste sitta fast innan putsning.
tobben87: Jag hade använt gipsbruk alla dagar i veckan. Blandar man det rätt blir det relativt "trögflytande" och går att applicera utan större problem även i tak. Fördelen med gipsbruk är den snabba brinntiden, jag brukar kunna fylla på hålet efter en timme, då har det härdat. Så flera små omgångar med Gipsbruk löser biffen, lätt att slipa och lätt att blanda. Ska jag inte ha så mycket
klaskarlsson: [citat] Är nog inte riktigt med, har du de vertikala reglarna på gavlarna änd uppe i nock, och också fästa i nock så bör det inte bli några problem, då är dom ju infästa både i golv och tak så att säga- jag trodde dom var fristående på långsidorna, då hjälper ju en regel mellan dessa då "snöret" kommer vilja dra reglarna innåt, vilket denna regel då skulle förhindra
SebbeEngel: [citat] [bild] Planken mäter 21 x 5cm - det är masonit som är spikad på båda sidorna, spelar såklart mindre roll. Jeg har hittat ritningen av huset och markerat med röd villken vägg det är. [bild]
andhak2802: Hej, Jag behöver regla upp en ny vägg i kommande badrum. Utmaningen är att avloppsstammen gör att det blir svårt med syllen. Jag vill att färdig vägg kommer så nära stammen som möjligt, hur hade ni gjort? På reglarna ska sedan plyfa 15mm, gips och plastmatta på. Avloppstammen sticker ut 240mm från bakre väggen. [bild] [bild] Mvh Andreas
Biggle: Den tidigare kaminen stod på en betongplatta, som är gjuten på husets betongplatta över krypgrunden, under är det en pelare av lättbetong ner på berggrunden (är krypgrund). Vi fick gjuta till lite på sidorna, men det var enkelt ordnat.
Lifestyle: [citat] Hej! Superkul! Bort 7 dygn nu så alldeles färskt. Det är putsat, betongbjälklag. Vi har två plan, båda ovan mark. Där sovrummet på nedre plan har krypgrund under som vi kommande veckor ska täta o montera avfuktare i, hallen vet vi ännu om det är platta på mark bara - vi ska kommande veckor öppna upp utifrån där. Se bilagd halva planritning (originalfilen gick inte att ladda
Cerb: [citat] Det spelar roll. Men köp vilka lister du vill och torka dem i rummet de ska monteras i 3-4 veckor så blir det bra. (Förutsatt att rummet är ordentligt uppvärmt)
Finndjävel: Nu är det inte intressant vad din panel är. Ts panel är troligen grovsågad då dimensionen är en grovsågad dimension.
Byggareberg: Deras bygglim har jag använt till att fästa diverese trädetaljer och kakellister. Sitter som berget och stelnar fort. https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/lim/bygglim-2000049693
esara: [citat] @Snickarkirre Tack!! Precis det jag behövde. Lite finlir kvar här, men det ser ut att bli bra
Dublin: [citat] Köper du en sån här dosa så slipper du måla https://www.elbutik.se/product.html/kopplingsdosa-falurod-ip65-norwesco?gclid=Cj0KCQiAx6ugBhCcARIsAGNmMbjIPwy_cf51tL6uwGSNeAhP_g3ZQ55KjNHq00Veg7tovhFA11O4KbsaAhNJEALw_wcB Å andra sidan, vad är det för fasad? Om du verkligen vill ha det dolt så kanske du kan lossa nån fasadbräda och leda ett flexrör innanför fasaden till rätt
Ooli: Vill ju helst inte gå ner till 50 men som det tidigare nämnts här så är ju livet fullt med kompromisser:p [bild] Bygghöjden på denna är knappa 60 mm, känns mycket trevligare bjälklagsmässigt(y)
JustDoIt: Vi fick hjälp av hantverkare att skruva upp nytt tak i källaren i förra huset där vass och puts började lossna. Där skruvade de upp spontade brädor i hela taket och det gick finfint. Skivor funkar säkert lika bra bara det är någorlunda plant fortfarande.
HusMosen: [citat] Det ser ut att vara det! Tack. Är det inte speciellt att det är i ett rum men inte dom andra fyra i källarn? Eller gjorde man så