Hade förra året ett byggföretag som gjorde en utbyggnad i vinkel. Toppen-nöjda på alla sätt. Idag upptäckte vi en sak som vi och besiktningsmannen hade missat, som vi nog gärna hade velat få åtgärdat:

Förenklad ritning som visar takstol med höjdangivelse på 6 cm, markerad som viktig.

Skissen är lite klumpigt gjord, men "problemet" är att hängrännan ligger för långt ut, jämfört med befintlig byggnad. Det ställer även till det lite på den andra sidan av utbyggnaden som går ihop med huset, där blir det en liten krock mellan vindskiveplåten och hängrännan. Det var en bekant som stod och tittade som gjorde oss uppmärksamma på detta.

Frågan är nu, hur åtgärdar man detta på bästa sätt? Det har gått för lång tid för att jag har lust att tjafsa med firman, de var som sagt väldigt duktiga och trevliga och hade väl helt enkelt inte tänkt på detta när de byggde. Det är inget tekniskt fel med hur de gjort det, utan det är helt estetiskt från vår sida.

Hur går man till väga med att fixa till det? Det är ca 6 cm som båda hängrännorna ska flyttas in. Jag tänker att man får lyfta nedersta takpanneraden, skruva bort rännkrokarna och flytta in dem och böja om dem så att de kan vara 6 cm längre in/upp men samtidigt ligga på samma nivå som innan. Sen får man kapa nedersta takpannan så att vattnet kan rinna ner i rännan på samma ställe som innan. Det ligger en läkt längst ner, denna tänker jag att man snedkapar så att man får in denna några cm också. Svallet och pappen rör man inte.

Är det görbart?

/S

Rickard.
Om ni inte upptäckt det på en längre tid och det inte är funktionsmässigt fel är det verkligen värt att göra att stort projekt av?

Annars behöver jag bild/bilder för att bli klok på problemet.

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Som sagt, bilder.. men i min (plåtslagare)värld så beror problemet på att kroken är i lod,men takfotsbrädan sitter i vinkel mot takfallet? Då blir det luft i botten mellan kroken o takfotsbrädan.men kroken ligger ju mot sista lukten så hur det ska gå att flytta in förstår inte jag.
Möjligt att en Annan typ av krok kan lösa problemet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.