1 967 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Vindskyddspapp i bjälklag
Jag har rivit upp ett par kvm golv för att komma åt krypgrunden och har passat på att skyffla upp all den gamla mineralullen som luktar starkt av pentaklorfenoler. Kvar mellan golvbjälkarna ligger nu bara den gamla svarta vindskyddspappen, den är spröd som bara den och stinker om möjligt ännu mer än mineralullen.
Jag ser att det finns tjockare vindskyddspapp (AC350) att köpa, avsedd för väggbruk, men gör det någon skillnad att använda den istället för den tunnare AC160? Den tjockare är lite dyrare men går att köpa lokalt, till skillnad från den tunnare. Eller skall jag byta till ålderbeständig plast?
Dessutom, är det bäst att fortsätta isolera med lösull eller bör jag köpa skivor? C/C 45 i bjälklaget, ca 20 cm tjockt med eternit i botten.
Jag ser att det finns tjockare vindskyddspapp (AC350) att köpa, avsedd för väggbruk, men gör det någon skillnad att använda den istället för den tunnare AC160? Den tjockare är lite dyrare men går att köpa lokalt, till skillnad från den tunnare. Eller skall jag byta till ålderbeständig plast?
Dessutom, är det bäst att fortsätta isolera med lösull eller bör jag köpa skivor? C/C 45 i bjälklaget, ca 20 cm tjockt med eternit i botten.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Pappens uppgift är ju i första hand att hindra luftrörelser i isoleringen, men även att hålla den på plats om inte trossbotten är helt tät (vanligast i gamla spånisolerade bjälklag). Om det går att få det tillräckligt tätt utan papp så har man löst problemet ändå.
Gott, då kan jag nog strunta i pappen.useless skrev:
Lösull eller skivisolering då?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden