Byggmaterial & Byggteknik
Jiji: Jag kan svara på frågan om panelbrädor som slagit sig. Den andra om avstånd mellan reglarna låter jag någon annan svara på. Det går att sätta pärlspont som slagit sig men det är bra om man är flera personer som kan hålla och trycka samtidigt. (Vi gör det just nu och hittills har vi fått dit alla panelbrädor även om en del har verkat hopplösa från början.)
Hekne: Har nu ritat upp en stålstomme (120x60x5) samt justerat snedstegen. Vad tror ni? kommer det funka/hålla?
BirgitS: [citat] Det finns en hel del regler som måste uppfyllas då t.ex. när det gäller takhöjd, utrymningsväg, fönster etc. https://www.byggahus.se/forum/threads/hyra-ut-i-kaellaren.306486/#post-2845827
AG A: Det bör gå bra med båda sorters gips. Ett glapp på -4 - 2,5mm kommer inte synas när fodret är på plats. Jag har själv haft mer än 5mm nivåskillnad på något fönster/dörr som inte synts med foder. Men i värsta fall finns även klackfoder av olika slag. Det går ju även att fylla en smal springa med fogmassa.
Vardagsrum: [citat] [citat] Sättningsskada tror vi alltså.. Jo, om så är fallet och om det inte satt sig färdigt, då är det pengar och framförallt mycket arbete i den berömda sjön.. Jag utesluter inte soteld heller och då sponten i bjälklaget vilar på urkragningar i murstocken, så har den isf hindrat skorstenen från att expandera. Sedan är nog bruket starkare än stenarna, och där det suttit
Hannes93: [citat] Själva plastmattan var av turkos färg, tog nog aldrig bild och la upp på den just här utan jag var mest ute efter ”svarta massa” vilket visade sig inte vara någon fara.
Oneminde: https://patriklovstrom.wixsite.com/thelongestdream/post/revised-foundation
amoreex: Här är en närmare bild hur det ligger mot takstolarna [bild]
Jocke Best: [citat] Håller med. Kanske tom är läge att limma upp en skiva på hela den väggen det gäller, om den nu är så liten. Då syns ingen skiva, och det håller ännu bättre.
Messier1994: [citat] Fotränna blir perfekt, stort tack!
Uppfinnar-Nils: Kanske lite sent svar... Sulformsblocken är ett smidigt sätt att få stor anläggningsyta mot marken, samt att det finns plats för extra mycket armering på blockens ovansida, i urgröpningen. När du fyller på med betong och gjuter in armeringen kan blocken ta ganska stor trycklast. Det blir som en betongbalk på ovansidan. Har du en tung murad vägg ovanpå det nedersta lagret block, och
fangalid: Nu har jag börjat mura. murar med biltemas rot/lagningsbruk och lättbetongblock. Sedan är tanken att putsa ytan med Weber putsbruk C 135. Det har jag använt tidigare till att laga lite putssläpp för 2 år sedan och det ser bra ut fortfarande. Återkommer kanske med lite bilder på resultatet.
Claes Sörmland: Visst kan du spackla på kalkputsen. Färgen måste inte kunna andas, tvärt om är det bara en fördel att planka på tät väggfärg av akrylattyp. Det minskar funktvandringen in i väggen från bostaden om det är yttervägg. Är det innervägg så spelar det ingen roll alls.
Matti_75: Hyr en abs slip med coromantskiva och slipa av topparna. Glöm inte dammsugare till slipen
Matti_75: Finns hos bygghandlare som säljer kök och då menar jag inte lågprisvaruhusen.
Snailman: [citat] Ja, jag satte några likadana dosor som biltemas fast från Claes Ohlsson, var rabatt om man köpte typ minst tio, satte dem i taket för brandvarnarna, sparade in en slant jämfört med vp2 dosorna. (De verkar ha slutat med mängdrabatt, eller om det bara gäller i butik?) https://www.clasohlson.com/se/Apparatdosa,-dubbelgips/p/36-4973 Biltema och Claes Ohlsson har samma pris 14:90 , men
Stefan N: Snarare spackel typ. https://www.bemix.se/produkt/bemix-betongspackel/ Men det går ju inte bara dra på och tro att det blir bra utan man måste efterbehandla med svamp och vatten för att tvätta bort överblivet.
Tompafix: [citat] Från tidigare tråd https://www.byggahus.se/forum/threads/mtrl-till-liten-skateboard-ramp.364001/
flygarkammen: Hej. Jag sitter och klurar på en carport där vi vill utnyttja hela den ytan som finns tillgänglig, vilket är 8 meter på bredden och 9 meter på djupet. Tanken är att bygga förrådsdel om 8x3 meter i carportens bakkant. Jag får förslaget nedan i kalkylatorn men är helnovis på det här med bärigheter så jag tar tacksamt emot synpunkter. Det jag framförallt undrar är vilken dimension
Hasselhagen: Skall bygga ett 3D fönster som "slickar sig runt ett hörn liknande det på bild, men inte så djupt då jag inte vill att träet skall missfärgas under. Ca 10-20 djupt har jag tänkt. Ni som har liknande, hur har ni byggt eller var har ni beställt er fönster?
z_bumbi: [citat] Limma vått, skruven trycker/drar sönder stickan och fibrerna tillsammans med limmet bildar gängor runt skruven. Fast använd en tandpetare eller en bit av en glasspinnar istället för en tändsticka. Om det är svårt att få loss skruven senare så värm den med en lödkolv.
zarkov: Jag har inte haft tid att riva upp hela golvet än men skall försöka ta mig lite tid i helgen eller i början av nästa vecka. Det kan vara så att det bara är brädgolvet som sjunkit, reglarna såg ganska raka ut underifrån det lilla jag kunde se.
datja: [citat] Prova att skrapa upp någon lite mer undagömd skarv. Om det saknas armering, armera och spackla, slipa och måla. Jag vågar inte säga om du skall använda branschstandard m pappersremsor eller självhäftande glasfibernät som är snällare att få dit i tak. Kan bara uttala mig utifrån egen erfarenhet men vi byggde ut vårt hus 5x11m i 2 plan med lecablock men mellanbjälklag och
Anne G: Vilket bruk kan jag använda? Vill helst ha nått färdigblandat om det finns att köpa Har suttit en väv på väggen samt en renoveringstapet ovan den, nu vill jag bara måla Går inte att använda grovspackel, det fäster inte Detta är en innervägg i källare, huset är byggt 1968 Tack på förhand
J_P_K: Uppdatering såhär i efterhand: Limmet innehöll INTE asbest efter analys. Till övriga som läser och funderar över samma sak: Skicka in prov(er) om ni är oroliga och bespara er ovisshet och ångest.
padrecam: Inspektören godkänner beräkningen och förslaget. Tack för er hjälp
VLJ: Uppföljningsfråga: Finns det någon tänkbar risk att skruvlimma fast obehandlade regler på detta så Cuprinolen hamnar mellan? Har stött på lite problem (se projekttråden https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-kompakt-tvaettstuga.482512/#post-5147263) Borde inte.vara det såklart eftersom undergolvet varit spikat mot det utan någon synbar påverkan