Byggmaterial & Byggteknik
Hans G2: Såklart det finns :) https://tinyurl.com/3ryj4h3u https://tinyurl.com/3x6afm6b
tergo: [citat] borde funka
Hamstraren: [citat] Eller är det bättre så här? Måste sänka CC avstånd från 1200 bjälkarna till 600 va? [bild]
klaskarlsson: [citat] Egentligen skall du bara spärra mellan varmt och kallt, dvs väggar mellan varmt-varmt skall inte spärras, det leder snarare till ökade risker om du av ngn anledning inte har det 100% tätt och råkar få in fukt där (då finns ju spärrar på båda sidorna) Jag hade använt ångbroms, som tillåter fuktvandring ut ur vägen om det kommer in, det är bra om du tex i framtiden vill
Mike_the_pip3: [citat] Jag har kommit på att lämplig placering av loft är nog över portarna, lättare att montera dom i ett plant bjälklag. Och vill jag ha lyft längst in är den möjligheten kvar. Så nu funderar jag om man ska mixa 2 olika takstolar. Typ som nedan. Ramverk första 5m vid portarna sen sax resten för takhöjden. Alternativt försätta tanken med nockbalk/ramverket balk med takåsarna.
Tompafix: [citat] Men limma dit så slipper du allt jobb med att slipa och spackla. Finns ju färdigmålat foder och valvbrädor.
Gorra_g: Stort tack för snabba svar från er båda :-) Återstår att ta reda på om plåtlist mot golv/vägg är standard vid montering då det inte går att se annat än fogbruk. Men det låter lovande.
FMagnus: [citat] Så här ser det ut nu, vi kommer så småningom att ändra planlösningen på andra våningen.
Einar.H: [citat] kanske är lite sent ute, men det enda jag kan hitta ät Titebond ultimate III som är godkänt av FDA för indirekt kontakt med livsmedel och har då som, exempel skärbrädor
Karrock: 190 mm leca isolerar ungefär lika som 45 mm mineralull eller cellplast. Det motsvarar ungefär ett modern fönster (kring 1 i U-värde). Väggar i bostäder brukar man vilja ha ned U-värdet till nånstans 0,1-0,2. Att komplettera med ca 100mm isolering skulle kunna vara lämpligt. Kommer du åt att isolera på utsidan är det bra. Invändig isolering i murade utrymmen kan få besvärliga
FredrikR: Fibercementskiva kanske? 8mm, skruvlimmades ovanpå golvvärmen i mitt fall, enligt LK's (golvvärme) monteringsanvisning. Har lagt på ovanstående vis i mindre hall och toalett.
El-Löken66: Detta var otroligt tråkigt och chockerande att göra, ja åt det deprimerande hållet. Justus har skrivit fantastiska inlägg, mycket mer än så vet jag inte. Ålder och så vidare. Mycket tråkigt, tack för att ni delar med er och uppmärksammar detta.
Screed: [citat] Yes, det är bara en skiva. Bauhaus sade att köra med 6x60 träskruv rakt in.
s97danl: För formstabiliteten så skulle jag inte valt något annat. Med kanalplast är det stor risk för läckage om det är för stora rörelser i virket. Egensågat virke är inte med i svenskt trä’s dimensioneringstabell, så lite svårt att jämföra. Men 5m djupt är ganska mycket. Jag bor själv i zon 1 och har 56x180 med 5 m djup, och det är precis på gränsen i tabellen. Men å andra sidan
Huddingebo: [citat] Valde det eftersom 45 reglar har betydligt lägre böjmotstånd jämfört med 70 reglar. Böjmotståndet ökar ju i kvadrat mot "djupet" om man räknar på geometrin. Så cc30 blir typ som det av 70 reglar som är cc45. Men med skruvlimmade skivor i lager så blir det väldigt styvt ändå. Dessutom är 45 reglar väldigt billiga så man kan gödsla med det. Hade liggande 70 mot golvet
Jonatan79: En småländsk lösning från tillverkaren. Om du vill kan du montera hörnlister där det spruckit
Ulf1: Tack för tipsen . Kommer borra större hål och använda kemcement. Nästa fråga : Vet ni vem som säljer konsoler som har bra rostskydd(vi bor på västkusten 200m från havet). Vilka har bäst varmgalv av Bauhaus, Biltema , Hornbach, Biltema eller Byggmax? [bild]
ricebridge: Regla upp, i med isolering, och sätt två lager gipsskivor där lagren ligger omlott, så att det yttre lagret täcker det inre lagrets skarvar. Använd gärna stålreglar.
TorpAnders: Timmerkåk tidigt 1800. Man vill utnyttja en tidigare igenbyggd dörröppning mellan kök och kammare till ett skafferi på bekostnad av lite yta i kammaren mellan skorsten och en innervägg. Gör man skafferiet rektangulärt så får man en liten opraktisk och "ful" nisch mellan skorsten och skafferiet. Bättre vore att bygga bort nischen, frågan är om det finns några regler som skulle stoppa
HasseArc7: Mm, har varit inne på sådana tankar men hade hoppats på att det skulle finnas något standardbeslag eller ”standard form” på beslag som man kan be plåtslagaren göra som inte är allt för fult?
Fredrik75Karlshamn: Jag skall se imorgon om det går att fotografera en beskrivande bild. Som sagt är det inkallat idag.
mbrage: Vi ska göra om vårt kök och kommer ta ner överskåpen på ena väggen. När vi kollade hur det ser ut bakom nuvarande överskåp såg vi att pärlspont-taket inte går hela vägen in till väggen, det saknas mellan 10-30cm. Hur hade ni gjort? Vi är inne på att fylla på hela vägen ut till väggen och leva med att det blir en rak skarv längst med den väggen. Ett annat alternativ är att
Minnie Mesola: [citat] Hur fick du borrat genom plåtregeln och väggen när regeln ser ut som ett U? Minnie
tergo: [citat] när jag jobbade så fick man inte använda utegips inomhus, och utegipsen var normalt 9 mm och gips för invändigt bruk 13mm om jag minns rätt så kom utegipsen sent 70 tal eller tidigt 80 tal
Greenoz: [citat] Okej, tack för svaret. jag ska ge mig på detta projektet i det närmast tänkte jag. Såg väldigt fint ut på bilden du la ut!
jockjämtens: Hej, någon som vet toleranser på sneda / buktiga innerväggar? Det här är vid en modulskarv, tycker det ser gräsligt ut speciellt när huset är nytt