I Ingenjör Jesper skrev:
När man sitter inne och börjar känna "oj, nu är det mycket tung snö på taket" så går man ut och sopar ner en del av det... Jag ser dimensionering av tak till den typen av byggnad som ett icke-problem... :thinking:
Eller så vad man borta ett par veckor just när tungsnön föll och kommer hem till ett rasat tak ? :)
 
Ja, min poäng var ju precis det: det är en risk jag är villig att ta... Man får fundera på hur stor sannolikhet det kan vara och hur svåra följderna blir.
Och med det sagt står mitt skärmtak över cyklarna kvar än så länge, tio år senare!
 
Hela djupet är 1,3m (takstolarnad riktning här) normala takstolar sitter cc120. Så sannolikt skulle taket hålla även om man lade råspont bara på ytterväggarna. Så osannolikt att det inte skulle funka med 70 reglar

Vill man ha ännu mer stadga så kan man ju byta ut råsponten mot 22mm plywood.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Bygg
2"x3" håller bra även om du lägger den på platten, eventuell nedböjning är knappast nått problem i detta fall.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.