Byggmaterial & Byggteknik
ccx: Hej! Vi har nu mer eller mindre bestämt oss för att byta syllarna när vi ändå byter fasad på huset. Önskan hade ju varit att få upp syllarna i yttervägg/bärande innervägg till golvnivå. Någon som gjort detta och vet hur det går till? Vad jag förstår är grundkonstruktionen med plast och cellplast ovan platta en rätt vanlig 70-talskonstruktion.
uju17771: Jag sökte på PL400 när jag skulle in på Biltema idag då jag helst ville undvika att både besöka biltema och Jula. Då dök detta "limmet" upp, precis som att det skulle motsvara PL400. Jag ska limma fast en liten träbit på 1,5 meter mot betong. Det var det sämsta skit jag har testat Hur kan dom ens föreslå detta som ett rimligt alternativ?
Daniel 109: Det går att spackla igen stora hål. Men man får inte ha bråttom. När man lägger i mycket kommer det att ta tid innan det torkar, och under tiden sjunker det in och spricker. Men om man låter det göra det och lägger lager på lager så går det att spackla stora hål. Men fullt så stora har jag aldrig spacklat.
Derbyboy: Det som också känns sådär är om M20-gängstång räcker. Känns lite klent.....Höjden kan bli kring 60-70 cm
EasyCash: [citat] Då förstår jag. Tack. Jag har laddat upp lite bilder i min tråd. Har du tid får du gärna komma med synpunkter https://www.byggahus.se/forum/threads/plank-och-staket-tips.485478/#post-5239059
gaia: du riskerar fuktproblem längst nere där vägg möter golv så jag tycker att organisk material är olämplig att använda. Puts och klinker är det säkraste.
eddiw: [citat] Jord, samma som låg där innan det grävdes upp.
amoreex: [citat] kanon. Det är 15mm konstruktionsplywood:) Skönt o höra. Då kan jag enkelt köra 900mm gips för o hantera de själv enklare
Punderdatrullen: [citat] Jag har kamin i rummet bredvid, så om elen för patronen blir för dyr så kör jag kamin istället. Jag vill inte ha en bullrande luftvärmepump i närheten av det rummet. Det ligger precis bredvid mitt vardagsrum. Det är en plats för lugn och ro.
Hildor: [citat] Det ligger nog sånna golvspånskivor, se bild. Då borde det vara ok o ställa garderoberna på det bara? I taket sitter nån sorts takpanel men jag tänker att det spelar mindre roll vad som kommer upp där för dels ska vi renovera hallen i framtiden o sen går nog garderoberna ut en liten bit oxå. Vi kommer sätta nån sorts list/kant på sidorna och vid taket, för att dölja
Pasi K: Hallå alla byggare! Ska bygga en pergola på altanen. Cirka 4,5 m ut från husfasaden och cirka 4 m bred. Tänkte använda sågad obehandlad 105x105 till ram och stolpar. Några frågor dyker genast upp i huvet :thinking: Har sett flera olika varianter på hur man gerar ramverket. Vill absolut inte använda vinkeljärn! Vilken ger-metod är bäst? Alt 1. Gera överliggande bjälkar mot varandra,
klaskarlsson: [citat] Iofs tror jag inte du får problem, men du kan ju reklamera dom och välja några med färre hål: Det borde inte levernatören opponera sig emot ?
Janus82: Jag tycker snarare att det ser ut som enkelfas. Jag tycker inte att brädorna ser fasade ut i underkant.
vattenmelon: [citat] [citat] Några inte alltför hårda slag med gummiklubba räckte gott, och sedan skära sönder lite färg och murbruk. Inga större skador, bör inte vara några problem att sätta ditt ny stenskiva och måla snyggt efteråt. Tack för era tips! [bild] [bild]
Stensson11: [citat] Den är gerad 90 grader mot en liten bit som också är gerad. Konstigt ser det ut iaf. En skurkloss hade gjort susen där.
A bygg: Behöver du ha dörr?? Annars är det ju enkelt att plocka bort karm, montera ”foder” som kan vara gips med färg. Då borde du tjäna in ett antal centimeter. Sedan bara lägga igen på vänster sida. Påverkar inte ev bärighet ett dugg…
tensiden: [citat] Känns som om det kommer rivas upp när vi harvar och så har vi en blandning. Tänker snarare att det får bli när vi behöver makadam till "något annat". Antingen bättra någon skogsväg eller liknande. Då skrapar jag ihop allt på något vis och så lastar vi det och använder till "det andra", så köper jag några lass med finsingel och lägger ut.
total: [citat] Vart det något? Har du några bilder och mer info på hur du byggde? Gav det någon ljuddämpande effekt? MVH Total
Ironside: Hej, Efter att vi renoverat trappan och lagt nytt golv så satte vi en golvlist för att täcka ca 10 mm rörelseutrymme. Tyvärr glömde man tänka till och det blev dyckert rakt igenom både list och parkett. Golvet ska såklart kunna växa\krympa vilket blir problematiskt med denna lösning. Resultatet är att golvet trycker listen mot trappan vilket i sin tur ger ljud ifrån sig när man går
Kurtivan: [citat] Det finns ju plåt som det är lite struktur i, det kanske skulle passa.
snoooze: Blir till att maila kundtjänst på gammalt hederligt vis. Det var också det den allvetande chat-boten gav som råd :D
KJD: Kör ett fantastiskt källarprojekt, bortom utmatning - och håller nu på med avslutande väggar. (Borde vart före golv: jag vet). Hursomhelst använder jag fantastiskt skrapverktyg efter Att ha gått igenom ångning/stålborstming och diamantslipning för att få ner tapeter. Nu undrar jag dick vad som rekommenderas för underarbete fler silikatmålning? Innerväggar av betong helt klara.
rickardsv: Hej, Har ett hus med ganska låg takfot, ca 240cm som saknar altantak. Har sett att det finns aluminiumtak med glas men måtten passar inte riktigt. Har sökt efter måttanpassade men finner inte något vettigt. Någon som känner till var man kan köpa måttbeställda tak ? Känns för mig som en vettig lösning som är stark och smidig, utan att behöva stora limträbalkar och ingrepp i
Inger_1: [citat] Tack! Det ska jag kolla upp!
wildeside: Cc60 är inga problem på en vägg, skruva i var tredje eller fjärde dal
Ulf1: [citat] Tack- Jag kommer tillverka beslagen själv så kan jag anpassa dem efter måtten på förrådet. Det är lätt att bygga egna. Med vänlig hälsning, Ulf