Hej!
Ska sätta upp staket och vill ha sektionerna "mellan" stolparna och inte utanpå. Hur göra? Har sett sk staketbeslag men de känns inte tillräckliga för ett långt staket. Att fräsa ur stolparna så att de bärande reglarna skjuts in där vore nåt men det är ganska många stolpar och det ska göras två gånger desssutom - har inte så mycket tid tyvärr. Finns det nått fiffigt sätt för att snabba på processen?

Det är bara att skråskruva - håller precis på med det och det funkar utmärkt och blir stadigt.

Precis !
Förborra även så spricker det inte ens om 10 år.
Eller ännu enklare, använd Grabbers självborrande trallskruv.

...ja, rätt (bra) skruv är en förutsättning för att detta ska funka. Själv använder jag Essves skruv nu och det skulle garanterat inte funka med billig biltema/byggmax skruv......tror jag.

Lite pics:

Har man bara två armar behövs lite hi-tech snickartools:

IMG_2044_small.jpg

Myshörnan:
IMG_2045_small.jpg

IMG_2047_small.jpg

Fasade kanter på de liggande bitarna förhöjer helhetsintrycket.
IMG_2049_small.jpg

IMG_2050_small.jpg

IMG_2051_small.jpg

IMG_2052_small.jpg

Stolparna är ohyvlat 75x75, liggande 22x70, smala pinnarna är 34mm kapade ur en 22x120, breda pinnarna är 22x95, avståndet mellan pinnarna är cirka 20mm.
IMG_2053_small.jpg

Infästning mittpå, skråskruvad
IMG_2054_small.jpg

IMG_2055_small.jpg

IMG_2056_small.jpg

Den skarpögde ser eventuellt att pinnarna är symetriskt placerade kring mitten så att alla fack ser likadana ut, istället för att allt bara byggs från vänster till höger eller tvärtom. Symetri!

• Gilla
EasyCash
  • Laddar…
Snyggt :-)
Gillar speciellt din "snickarbänk"
Där kan man ta en och annan "screwdrivers"

• Gilla
Anita.W
  • Laddar…
Sådär kan man bara göra när inte huschefen är hemma.....:cool:

MathiasS MathiasS skrev:
[bild]

[bild]

Den skarpögde ser eventuellt att pinnarna är symetriskt placerade kring mitten så att alla fack ser likadana ut, istället för att allt bara byggs från vänster till höger eller tvärtom. Symetri!
Tack för inspiration. Ska bygga plank och staket nu på våren, har en tråd om ämnet men här hittade jag precis det jag sökte efter

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
JanneJanne123
Trästaket närbild med orangefärgade markeringar, grön gräsmatta i bakgrunden, utomhus på dagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har byggt ett liknande staket, men istället för skråskruvning körde jag med lite längre skruvar och skruvade genom hela brädans bredd från kortsidan. Har något tätare mellan spjälorna och skruvhålen är i stort sett osynliga.

• Gilla
EasyCash
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
[bild]
Jag har byggt ett liknande staket, men istället för skråskruvning körde jag med lite längre skruvar och skruvade genom hela brädans bredd från kortsidan. Har något tätare mellan spjälorna och skruvhålen är i stort sett osynliga.
Vad har du för dimensioner på ditt staket?

JanneJanne123
Vit träfasad med lodräta paneler och obehandlade trädetaljer mot en solig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

45 och 95 är spjälorna. Är ganska tight satta för att de agerar ljuddämpare för en luftvärmepump som står bakom. Mellanrummet är en tumstockstjocklek bred.

• Gilla
EasyCash
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
[bild]

[bild]

Tja!

Vad har du för överliggare till ditt staket?
Förstår jag det rätt att du skråskruvat de liggande in i stolpen, men även skråskruvat den innersta spjälan mot stolpen?

Spjälorna är skruvade in i den liggande brädan? En skruv per spjäla eller två på den breda, en på den smala?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.