Hej!
Ska sätta upp staket och vill ha sektionerna "mellan" stolparna och inte utanpå. Hur göra? Har sett sk staketbeslag men de känns inte tillräckliga för ett långt staket. Att fräsa ur stolparna så att de bärande reglarna skjuts in där vore nåt men det är ganska många stolpar och det ska göras två gånger desssutom - har inte så mycket tid tyvärr. Finns det nått fiffigt sätt för att snabba på processen?
Ska sätta upp staket och vill ha sektionerna "mellan" stolparna och inte utanpå. Hur göra? Har sett sk staketbeslag men de känns inte tillräckliga för ett långt staket. Att fräsa ur stolparna så att de bärande reglarna skjuts in där vore nåt men det är ganska många stolpar och det ska göras två gånger desssutom - har inte så mycket tid tyvärr. Finns det nått fiffigt sätt för att snabba på processen?
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Tack för inspiration. Ska bygga plank och staket nu på våren, har en tråd om ämnet men här hittade jag precis det jag sökte efterMathiasS skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har byggt ett liknande staket, men istället för skråskruvning körde jag med lite längre skruvar och skruvade genom hela brädans bredd från kortsidan. Har något tätare mellan spjälorna och skruvhålen är i stort sett osynliga.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Snyggt!JanneJanne123 skrev:
Har du tid/lust komma med synpunkter på min tråd? Så kapar jag inte denna tråd med mina frågor
https://www.byggahus.se/forum/threads/plank-och-staket-tips.485478/#post-5198183
Tja!MathiasS skrev:
Vad har du för överliggare till ditt staket?
Förstår jag det rätt att du skråskruvat de liggande in i stolpen, men även skråskruvat den innersta spjälan mot stolpen?
Spjälorna är skruvade in i den liggande brädan? En skruv per spjäla eller två på den breda, en på den smala?