Byggmaterial & Byggteknik
Troberg: Jag har en bod som jag har mina motorcyklar i, och den boden ska jag flytta nu, vilket innebär att jag också ska bygga en bättre ramp till dörren. Den gamla rampen var av trä, och det kan bli väldigt halt, vilket dels gör att man lätt spinner loss bakhjulet när man ska köra in, dels lätt halkar när man sätter ner foten. Med över 300 kg (skulle gissa 330 kg som min är
MarcusLindeberg: Hej, Skulle behöva råd ang en takkonstruktion till vår tilltänkta pergola. Idag står ett ramverk av 95x95 virke. 3 stolpar med 3 bärlinor som fäster mot huset + 2 bärlinor mellan stolparna. Bärlinorna är ca 4,35m från stolpe in till hus vägg. mellan stolparna är det ca 4meter. Min plan är att komplettera dessa fack med ytterligare 95x95 bärlina så att "C/C" måtten på dessa blir
Hedlund1967: Vi har mycket sprängsten och fyllnadsmaterial som vi behöver bli av med. Vi har tänkt på att använda sprängstenen för att bygga en stödmur och fylla marken bakom muren för att skapa en terrass där vi kan ha en uteplats (se den röda markeringen på bilden). Vi vill att terrassen ska sträcka sig längs hela kortsidan på huset eftersom det ger mest kvällssol. Detta innebär att vi
plåtrickard: Om du vill mus säkra på riktigt så är det perforerad plåt som är alternativet
Tompafix: [citat] Självklart ska du fylla väggen med isolering. Stenull har bra egenskaper för just att dämpa ljud. Du skulle ju också kunna sätta upp akustikpanel bakom tv:en som är modert just nu och ser snyggt ut. Vill man gå extra långt för att ljjddämpa så finns det sätt att göra en s.k. ljudklassad vägg. Men det kostar ju desto mer.
Grevbo: Hej Tänker sätta lockpanel på sommarhuset, det sitter liggande fjällpanel på huset nu. Jag skall inte tilläggsisolera. Hade först tänkt riva av fjällpanelen men nu har jag börjat planera att sätta lockpanelen dikt utanpå fjällpanelen är det rätt eller fel?
Rickard.: [citat] Nej beläggningen är bara på ytan men zinket funkar (ungefär) som en offeranod åt det nakna stålet och skyddar det.
LandxPelle: [citat] Musten eller tegel murbruk avsluta med putsning på utsidan. Kolla med en byggare om du är osäker på vilken murbruk du ska ha. Skulle också sätta in mindre ventilationsrör med galler så att luft kommer in och ut. Genomströmning av luft i en krypgrund är bra. Sen skulle man kunna lämna en lucka kvar och få till en snyggare till så att man kan komma ner i grunden och inspektera
Hammare&Spik: [citat] Bultarna är till för att användas vid takmontering. Jag behöver nog kraftig fransk träskruv då markisen är 5.5m lång och väger 70kg
jonmo: [citat] +1, tror också det är ett större problem. har din tänkta design någon snedsträva?
kalj: Vi har en lägenhet byggd 1966 med lättbetong i innerväggarna. Nu skulle jag vilja sätta upp min hangboard (https://www.beastmaker.co.uk/collections/fingerboards/products/beastmaker-1000-series) ovanför en av dörrposterna. Hur sitter biten ovanför dörren fast egentligen, och hur mycket vikt kan den ta tro? 100 kilo är kanske vad jag kommer belasta med, kan det hålla hålla för det?
Kris1: Ni som är bra på att putsa, måste jag ta bort all gammal kakelfix eller putsar jag över den? Blir det att näta?
nino: Är lite inne på en välvd bro... Kan nog få tag på nysågat virke i de flesta dimensioner. Skulle man kunna göra en jigg där man böjer ner virket medans det torkar? Behöver nog inte vara så stor pilhöjd, några 3-4dm på 5m. Ett stöd på mitten och ögglor i garagegolvet i ändarna, där man spänner lite då och då i vinter. Ev att man får sätta en på var sida av mitten en bit ut
AG A: [citat] Knappast nödvändigt. Vattna en eller två gånger under dagen/kvällen du gjuter. Låt sedan en plast ligga över.
jonaserik: Stålet är hårt och det klarar inte en normal hålsåg. Kolla in efter en hålsåg för metall, det ska vara små tänder Men pass på när den precis ska till att gå igenom så kommer den med säkerhet att hugga fast.Annars en Tigersåg med ett rikyigt metallblad i, att kapa järnet. Det kommer att sprattla en del och just vid järnet så kommer det att bli hål i hålet. ( blir större ).
Vermilion: [citat] Typ färg från sprayburk?? Vore super enkelt ju :D
hobbs: [citat] Ok! Menar du konstruktionsskruv då, eller vanliga 6mm? Finns risk för snö från tak ovanifrån.
Byggareberg: Nån som är mer kritisk till konstruktionen? Nån som vill komma med siffror som säger bu eller bä? :giggle:
Anders243: Är det någon som vet var man kan köpa ett fåtal (typ 10-16 st) Zanda Arktis pannor? En släkting får sitt tak målat snart och skulle behöva få några reservpannor målade samtidigt. Jag hittar de inte hos de vanliga bygghandlarna (Beijer, XL, mfl) men jag har å andra sidan inte kontaktat "min" säljare än.
larsbj: Nu hade en bild varit bra .. Men det säkraste är att dra omkull det. Såga av så att det inte sitter ihop med det du ska ha kvar. Ta bort panelen och eventuella snedsträvor. Fäst en tross eller liknade och dra med grävmaskinen i husets längdriktning så du får ner allt på marken sen blir det lite städjobb...
ptk: Brukar man ha armering till Golvspackel, det visste jag inte. Men det är klart det lär inte skada iaf.
Oldboy: Det ser inte ut som blåbetong. Blåbetong är just blå(-grå). Det här ser ut som vanlig grå betong. Det framgår inte huruvida lättbetongen sitter på in- eller utsidan av väggen (betonghålsten), men det märker man när man hackar/borrar/sågar i den.
kaffetorsk: En kamin i den spisen kan vara en bra investering på sikt. Bra att ha som extra värmekälla vid strömavbrott också.
Carl Johansson: Hejsan, Har tagit ner riktigt dålig puts med lika dålig fog i ett gammalt badrum i källaren och vill putsa om. Fogen är väldigt porös och även stenen suger vatten. Vad bör jag grunda med och sedan putsa med för bruk? [bild]
datja: Jag har bara "ärvd" kunskap, utifrån vad som mina föräldrar och grannar gjorde i sina radhus på 90-talet. Men de satte inte dit några fuktspärrar och radhusen mår fortfarande bra.
Evakarin54: [citat] Det blev frigolit för vår del.
jonaserik: Inget problem med styrkan om du fräser ner dina 70 till 60, 5 mm på varje sida. Dom ska väl stå med stöd upptill, för att inte falla i sidled. Styrkan ligger i trycket från ovan och den är stor den.