Har just fixat några mindre fuktskador på husvagnens hörn och valde Biltemas Multibond (MS polymer) att limma med (för att fylla ut mer än vanligt trälim och slippa att pressa allt om limmat med med PU och PL400 smälter cellplast och PL600 är endast för inomhusbruk). När plastmattan skulle tillbaka i ett hörn testade jag att lägga några strängar även där, men det blev inte bra och till min förvåning kunde jag (efter 24h) enkelt dra upp mattan igen! Provade att limma ihop två träbitar, väntade tolv timmar, enkelt att dra isär. Känns som om de limmats med akrylfog. Det går också enkelt att med nageln 'pilla bort de gummiartade "limresterna", och lämna träet helt opåverkat, något som är omöjligt med t.ex. trälim.

Någon som har erfarenhet av denna produkt?

Redigerat:
platon1980 platon1980 skrev:
Har just fixat några mindre fuktskador på husvagnens hörn och valde Biltemas Multibond (MS polymer) att limma med (för att fylla ut mer än vanligt trälim och slippa att pressa allt om limmat med med PU och PL400 smälter cellplast och PL600 är endast för inomhusbruk). När plastmattan skulle tillbaka i ett hörn testade jag att lägga några strängar även där, men det blev inte bra och till min förvåning kunde jag enkelt dra upp mattan igen! Provade att limma ihop två träbitar, väntade tolv timmar, enkelt att dra isär. Känns som om de limmats med akrylfog. Det går också enkelt att med nageln 'pilla bort de gummiartade "limresterna", och lämna träet helt opåverkat, något som är omöjligt med t.ex. trälim.

Någon som har erfarenhet av denna produkt?
Ser ut som om det är lång härdnindsstid? 3 mm/24 tim. "Alkydfärger kan få förlängd torktid." dvs om det är "lufttätt" torkar det långsammare. Ser att det finns en "rapid" version också kanske den funkar bättre?

Jo, hade hoppats på det också, och jag testade också att bända lite mellan två bitar som torkat i tre dygn, de sitter bättre, men det lim som tryckts ut i skarven går fortfarande att pilla loss med nageln :(Det kladdar och häftar, men fäster liksom inte ordentligt på trä, inte heller på hårda material som plast och aluminium.

Jo, hade hoppats på det också, och jag testade också att bända lite mellan två bitar som torkat i tre dygn, de sitter bättre, men det lim som tryckts ut i skarven går fortfarande att pilla loss med nageln :(Det kladdar och häftar, men fäster liksom inte ordentligt på trä, inte heller på hårda material som plast och aluminium.
hur har limmet förvarats?

K Klasklättermus skrev:
hur har limmet förvarats?
Ny patron direkt från Biltema till limning.

P
Har limmat med det limmet och det fäster bra. Det blir dock aldrig hårt utan mer som gummi eller silikon när det härdat klart. Obs mycket långsamt om det är täta material.

Ny patron direkt från Biltema till limning.
det beter sig som att det är fryst en gång

Jag har använt det som alternativ till akryl/latex fog, det fungerar perfekt för det ändamålet, och fäster bra, härdar bra. Men jag har inte testat det som rent lim. Och jag skulle inte bli förvånad om det har lång torktid i täta utrymmen.

Det blir som sagt som silikon, men går att måla på.

Ja, det kanske tar flera dygn att härda ordentligt, men det är lustigt att det går att skrapa bort med nageln. Limmade lister i källaren (mot putsade väggar) med PL600, där lossnade putsen när jag skulle ta bort en list, och limmet sitter bra i listen. Även limmat laminat på trappsteg som sitter kvar. Men det är som sagt bara för inomhusbruk och kanske inte elastiskt.

K Klasklättermus skrev:
det beter sig som att det är fryst en gång
Det känns som ett lösningsmedelsbaserat lim som saknar lösningsmedel, typ samma känsla antar jag?

MS-polymeren är fukthärdande, så om det är knastertorrt ute, vilket det troligen är, tar härdningen lång tid. Normalt räcker den adsorberade fukten på ytorna som ska limmas till för härdningen.

mattiasp mattiasp skrev:
MS-polymeren är fukthärdande, så om det är knastertorrt ute, vilket det troligen är, tar härdningen lång tid. Normalt räcker den adsorberade fukten på ytorna som ska limmas till för härdningen.
även om vi inte bor i en regnskog.
så borde det ha härdat endel

Limmade lite aluminium mot plast igår, står att det ska funka, ha! Vilket skämt, ungefär samma vidhäftning som häftmassa eller tuggummi. Får bli CA där.

Jag sökte på PL400 när jag skulle in på Biltema idag då jag helst ville undvika att både besöka biltema och Jula.
Då dök detta "limmet" upp, precis som att det skulle motsvara PL400.
Jag ska limma fast en liten träbit på 1,5 meter mot betong.
Det var det sämsta skit jag har testat
Hur kan dom ens föreslå detta som ett rimligt alternativ?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.