Hej! Ska göra om en vägg till ribbvägg. Vill ha avstånd bakom ribborna för att kunna slänga dit ljudisolering. Men vilken isolering ? Vill inte använda mig av eventuellt hälsofarligt material. Storlek; helst som vanlig tjock isolering då det ska täcka hela väggen.

ClasseClas
ClasseClas ClasseClas skrev:
Hej, kolla på akustikpanel så du får du allt i ett. Exempel: [länk]
Hej! Jo väl medveten om den lösningen men vill göra en egen lösning med tjockare isolering.

B Browex skrev:
Hej! Jo väl medveten om den lösningen men vill göra en egen lösning med tjockare isolering.
Du kan slänga in markskiva med ett tyg utanpå. Däremot är det inte så ljudisolerande mer absorberande. En sån helmholtzare blir det och frekvensen beror på avstånd mellan ribbor pch volymen bakom. Lite som att blåsa luft i en flaska fast tvärt om.

• Gilla
Browex
  • Laddar…
I Installation skrev:
Du kan slänga in markskiva med ett tyg utanpå. Däremot är det inte så ljudisolerande mer absorberande. En sån helmholtzare blir det och frekvensen beror på avstånd mellan ribbor pch volymen bakom. Lite som att blåsa luft i en flaska fast tvärt om.
Smart lösning men kör nog hellre på att bara slänga dit någon isolering vad det nu må bli för isolering

B Browex skrev:
Smart lösning men kör nog hellre på att bara slänga dit någon isolering vad det nu må bli för isolering
Ska du sätta ribbor på en vägg eller byta ut en vägg mot en ribbvägg. Är en viss skillnad i hur den kommer att fungera.
Vad har du tänkt dig använda av om?
Isolering typ sten eller glassull? Funkar med sån träull också.

I Installation skrev:
Ska du sätta ribbor på en vägg eller byta ut en vägg mot en ribbvägg. Är en viss skillnad i hur den kommer att fungera.
Vad har du tänkt dig använda av om?
Isolering typ sten eller glassull? Funkar med sån träull också.
Befintligt vägg som ska byggas på. Glasull och stenull läst mig till att det inte är så bra för hälsan. Annars hade jag kört någon av dem direkt.

B Browex skrev:
Befintligt vägg som ska byggas på. Glasull och stenull läst mig till att det inte är så bra för hälsan. Annars hade jag kört någon av dem direkt.
Kör med undertaksplattor iofs av gullfiber men med ytskikt.
Så länge de bara sitter där bakom skydd är det helt ofarligt.

I Installation skrev:
Kör med undertaksplattor iofs av gullfiber men med ytskikt.
Så länge de bara sitter där bakom skydd är det helt ofarligt.
Frågan är om jag kan köra sten eller glas bakom markduk och det är okej ?

B Browex skrev:
Frågan är om jag kan köra sten eller glas bakom markduk och det är okej ?
Kör något tyg istället är mitt tips.

• Gilla
Browex
  • Laddar…
Lutar åt att jag kommer sätta träfiberisolering och sen täcka med svart markduk framför sen ribba på det.

• Gilla
total
  • Laddar…
B Browex skrev:
Lutar åt att jag kommer sätta träfiberisolering och sen täcka med svart markduk framför sen ribba på det.
Vart det något? Har du några bilder och mer info på hur du byggde? Gav det någon ljuddämpande effekt?

MVH Total

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.