4 039 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Bygga ljudisolerad ribbvägg
Hej! Ska göra om en vägg till ribbvägg. Vill ha avstånd bakom ribborna för att kunna slänga dit ljudisolering. Men vilken isolering ? Vill inte använda mig av eventuellt hälsofarligt material. Storlek; helst som vanlig tjock isolering då det ska täcka hela väggen.
Hej, kolla på akustikpanel så du får du allt i ett. Exempel: https://www.bauhaus.se/akustikpanel
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
Du kan slänga in markskiva med ett tyg utanpå. Däremot är det inte så ljudisolerande mer absorberande. En sån helmholtzare blir det och frekvensen beror på avstånd mellan ribbor pch volymen bakom. Lite som att blåsa luft i en flaska fast tvärt om.B Browex skrev:
Smart lösning men kör nog hellre på att bara slänga dit någon isolering vad det nu må bli för isoleringI Installation skrev:
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
Ska du sätta ribbor på en vägg eller byta ut en vägg mot en ribbvägg. Är en viss skillnad i hur den kommer att fungera.B Browex skrev:
Vad har du tänkt dig använda av om?
Isolering typ sten eller glassull? Funkar med sån träull också.
Befintligt vägg som ska byggas på. Glasull och stenull läst mig till att det inte är så bra för hälsan. Annars hade jag kört någon av dem direkt.I Installation skrev:
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
Klicka här för att svara