M
Mindboggle: Kan mycket väl ha varit fel typ av spik på grannens tak. Lutningen på grannens garagetak var konstruerad nästan så som din beskrivning, dock utan råspont. Tjärpapp, lutande reglar, plåttak. Rättelse: Reglarna var spikade och spiken vandrade ut från reglarna genom plåttaket, inte pappen. Förmodligen blev det rätt varmt mellan plåttak och tjärpappen.
4 svar · 2,6k läst
·
M
-MH-: Är ett tvåvåningshus (från 1937) och detta är på undervåningen. Inget fönster ovanför tänkta öppningen. Mellanbjälklaget till andra vångingen är ca 450mm c/c, om man dömmer av bjälklagret ner till källaren.
3 svar · 2,1k läst
P
Peter_Ker: Vi använde renoveringstapet från Rusta.
1 svar · 1,5k läst
·
S
Surly: Ja har du inget tak på så lär det garanterat hålla. Träguiden har dimensioneringsprogram gratis, finns även som app tror jag men den har jag aldrig testat. Nedan är länk till dimensionering av pergola men det finns massa andra konstruktioner att välja på. https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/pergola/
1 svar · 2,2k läst
Ulltand
Ulltand: En till spik från jorden [bild]
4 svar · 1,6k läst
·
_Funderaren_
_Funderaren_: [citat] Aha vangstycke alltså...
5 svar · 1,4k läst
·
AXS
AXS: [citat] Lim går att få starkare än skruv. Skulle fråga på din närmaste bygghandel och köpa vad som finns att få tag på. Men något inte allt för trögflytande och absolut på patronspruta. Typ denna: https://www.byggmax.se/lim-byggfog-tec7-svart
6 svar · 2,6k läst
Z
z_bumbi: Dagsljuspaneler dvs lysdiodspaneler som har samma frekvenser som dagsljus i taket och/eller treglas i väggen.
1 svar · 1,1k läst
·
Mats-S
Mats-S: 10cm diameter, inga problem med ett så litet runt hål :coffee:
2 svar · 1,3k läst
·
MrJay
MrJay: TRÄULLIT! INTE FARLIGT.
4 svar · 5,0k läst
·
M
mojjen: [citat] Har beställt en sån, Kommer i veckan:)
2 svar · 2,5k läst
·
Centano
Centano: [citat] Det beror lite på hur trappan ser ut i övrigt och hur den bärs upp. Är det enbart plintarna som bär måste trappan säkras innan plintarna tas bort. Ska trappan bilas bort så gör det först och ta plintarna när det är säkert att flytta dem. Det kan även vara gjuten en större sula i botten av plinten så plinten kan vara lite svårmanövrerad. Ska trappan sparas i ett stycke
5 svar · 4,5k läst
·
N
nevinator: Tack för konkreta svar!
3 svar · 2,0k läst
·
Z
z_bumbi: Är det bara 10-12 kvadrat och du ändå ska byta 1 kvadrat så är det bästa att byta all papp på en gång. En vattenläcka de närmaste åren kommer att kännas väldigt onödig.
4 svar · 1,2k läst
R
Rolferts123: Jag har tagit över föräldrarhuset byggt 1902 i trä som sedemera har fått puts och eternitplattor 300X600 (överlappande). Nu har flera plattor ramlat ner och även puts. Så jag måste göra något. har fått bygglov att ta ner eterniten, tilläggsisolera och sätta upp en lockpanel. Men så här i efterhand funderar jag på att hitta något mer underhållsfritt. Har tittat på
0 svar · 895 läst
T
Ted Hörman: Hej! Är i farten med att gipsputsa invändiga väggar av ett nymurat Ytong-hus. Men är lite fundersam kring armering av gipsputsen, är detta något som är nödvändigt? Tycker det verkar vara delade meningar kring detta. Blir förstås lite krångligare att baka in nät än att bara slänga upp 8mm och dra av, så hur skulle arbetsmoment se ut isåfall?
0 svar · 848 läst
B
bossespecial: Finns det bra underlag att tillgå är det minst lika lätt att anlita någon på distans(y)
4 svar · 1,3k läst
pdov
pdov: [citat] Hoppas det går bra för dig. Lägg gärna upp en bild eller två på resultatet, det kan hjälpa andra som hittar tråden i framtiden.
34 svar · 25,1k läst
·
C
cpalm: [citat] Produkten på min bild är "riktig" träullit ja, som den alltid sett ut och ser ut än idag. Och, mig veterligen, aldrig innehållit asbest. https://traullit.se/
9 svar · 7,8k läst
·
MrJay
MrJay: [citat] Altid lika roligt med nya användare som svarar i typ 10 år gamla trådar där trådstartare (TS) senast varit aktiv flera år sedan.. Välkommen.
4 svar · 5,4k läst
·
K
kniv: https://www.byggahus.se/forum/forums/isolering.14/
2 svar · 1,6k läst
A
Andre.k: [citat] Hej. Jag satte brädbitar som distanser bakom plåten.
5 svar · 1,7k läst
yonna
yonna: Jag lät pergolan/(i mitt fall en) ramkonstruktion inte fästas i fasaden utan med ett par cm mellanrum. Jag var mest orolig för sprickbildning i den putsade fasaden. Det har fungerat utmärkt dessa år. Merkostnaden blev bara ett antal extra stolpar med gjutna fundament. Eftersom min konstruktion krävde stor belastning för segeldukstak nära kusten var detta vettigt. Men kanske over-kill hos
1 svar · 1,6k läst
A
andreasö: Ja precis det verkar inte alls vara en vanlig konstruktion detta. Men vad jag hört från äldre folk runt omkring här så ska det på den tiden ha varit en väldigt bra konstruktion. Byggt på 50-talet men k-värde som ett 80-tals hus har dom sagt. Ingen aning själv. Just nu lutar det åt att montera likadant som det var innan men vågar inte riktigt göra det. Vi ska plocka bort köksfläkten
2 svar · 2,3k läst
·
C
cpalm: Om det händer igen är ett annat (fånigt uppenbart) tips att lägga i backen på maskinen, om det finns en sådan. Men hamnar man olyckligt precis i kanten på ett armeringsjärn kan det vara kört och sluta med att borret till slut går av.
8 svar · 2,7k läst
·
T
Anonymiserad 170696: Blästra rent metallen och lägg på ett ordentligt rostskydd innan lagning.
5 svar · 2,9k läst
·
A
amoreex: Efter många om och men var jag idag och hämtade golvspån medans jag hade släpvagn hemma.. Då sista kortlingen är satt. återstår llte isolering o lite saker runt om innan golvet kan läggas.
33 svar · 6,8k läst
·
S
Stefan1972: ändhylsan för röret finns väl hos vvs säljare men plattan man skruvar i kanske man får snida till själv.
6 svar · 2,0k läst
·
Stefan N
Stefan N: Bara borra lite lungt och kör med betongborr men utan slag.
3 svar · 2,1k läst
B
BjörnNelson: [citat] Lycka till!
3 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.