Byggmaterial & Byggteknik
saiter: "]Tack! Jag tror att jag förstår hur du menar. 2 lager rektangulär ram av 28x120). Låt säga att den vänstra lodräta närmast panelen sitter ända upp i övre hörnet, så menar du att den vänstra lodräta längst bort från panelen sitter ända ner i undre hörnet. Samtidigt som de som går vågrät fyller "tomrummen" i hörnen efter de lodräta?[/QUOTE] Ja precis. //AA
Kinzeei: Vi håller på att fixa ett litet rum på övervåningen. Vi har flyttat ut fönstret för att få lite mer smyg invändigt samt lagt ett nytt massivt grangolv. Nu håller vi på med väggarna där tanken först var gips direkt på panelen men jag inser att den inte sitter så stumt som jag hade hoppats på så jag törs inte gipsa där.. Vad tror ni döljer sig bakom panelen på ytterväggen?
AntiusII: Jag blir inte klok på vad min yttervägg består av exakt. Dokumentationen (1947) i från kommunen beskriver så här: [bild] Baserat på det och mina egna mätningar, får jag fram följande: [bild] Från "45 liggande regel" och utåt vet jag att det stämmer, då jag kan se och mäta det. det jag undrar över ligger mellan "12,7 (½") Porös träfiberplatta" och "15 rörning (puts+vass)" om
myrstack: [citat] arbetsordningen blir i princip att förbereda gipsremsor, blanda gipsputs, klicka ut denna till ungefärlig mängd som behövs och sedan trycka dit gipsremsorna. Har du aningen för mycket gipsputs bakom kan man ofta få full vidhäftning och trycka ut spillet om man är lite försiktig. Gipsputsen är så kletig så även övre delen kommer kunna tryckas fast i putsen utan vidare fixering
Acora: [citat] Sorry glömde skriva. Redan bestäm, blir falsade enkupigt tegel
Mats-S: [citat] Tackar tackar, ja lite erfarenhet fick jag väl under mina 20 år som timmerman och snickare :)
Kardan79: Ett förtydligande. Vi bryr oss inte om hur panelen är behandlad. Vi kommer att måla den befintliga vit. /Daniel
Sam_u_El: Återkoppling igen. Nu har det gått ytterligare nästan 6 år, så totalt typ 8 år. Sitter fortfarande alldeles utmärkt.
Karrock: Något i stil med träullit har varit vanligt i bullerplank av liknande konstruktion. Du kan ju pillra in markistyg eller liknande, så kan du välja någon käck färg.
juanxxx: [citat] Små barn ska hoja på dem (och jag själv förstås). Då är det Nice med lite komfort :-)
Musseh: [citat] Ja antagligen.. hittade lite bilder med texten "Sockelskiva av glasfiberarmerad polymerkompositskiva med en yta av krossad natursten." Verkar troligt :) tack
Knallskalle: Då jag inte fått något svar så förenklar jag lite här. Jag planerar att göra enligt nedan, hojta till om du tycker att något är dumt eller overkill. Borsta rent, så dammfritt som möjligt Hålla det fuktigt några dagar enligt instruktion till korrohäft Plasta in spygatt Blanda och slänga på korrohäft på väggar (antar att det inte behövs på spygatten) Direkt efter korrohäften,
nimhed: [citat] Hmm, skumt då de har prisgaranti om du hittar lägre pris hos en konkurrent. Konkurrentens pris -10%. Är Vellinge en konkurrent till Trelleborg? :crysmile:
Wallin1985: Hej! Tänkte kolla om det finns någon konstruktör (eller liknande) här på forumet som skulle kunna ge lite input/hjälpa mig gällande konstruktionen av en trappa som jag skall bygga. Bakgrund: Vi håller på att bygga en pool och till denna kommer vi köpa ett pooltak. För att dölja pooltaket när det står parkerat (när man rullat det åt sidan, bredvid poolen) önskar vi rulla in det
Griddy: Tack för svar, Golvet som ligger där nu lades in av tidigare ägare och är ett Ikeagolv. Vi har nu tillfälligt tagit bort det och under är en plastmatta (troligen original) limmad direkt på betongplatta. Sockeln som vi rev bort var egentligen foder. Stod en klisterlapp på baksidan. Hålen sitter ju relativt högt upp så jag antar att de behövde något bredare för att täcka. Har också
ErikAlbin: Hej, Vi håller på med renovering av 1920-talshus och efter en komplett renovering av utsida+ovanvåning har vi nu börjat med bottenplan. Där kommer vi i princip göra allt från golv -> tak inkluderat nytt kök, byte av uppvärmningskälla osv. Delar av bottenplan vart renoverade på 90-talet och är i relativt bra skick, men två rum på cirka 40kvm är helt orörda sedan 20-talet, med
Ken: Ett rum på 40m2 klart, gick bra utan att såga för det mesta, var inte lika bra limmat överallt, ca 80% gick att bryta upp med ett spett och en stor kofot. Lånade en elhyvel som funkade fint att få bort resterande spånskiva på reglarna med, som jag skall återanvända. [bild]
David_Berglund: Har Forestia och när jag läste deras anvisning så står det faktiskt att de får skarvas i fält som Matti skrev.. Så det är svar på det. Det står oxå att de skall läggas i förband vilket jag utgår från avser överlapp.. Så jag anser frågan besvaras, och dessutom med det svar som ger mig minst merjobb..
JohanVSF: [citat] Ja, har någon erfarenhet av hur pass färgbeständig t.ex. Illbruck Akrylfog Pro (LD714) är?
Tjuvkilsbyggare: Har ett hus med en utbyggnad utförd 1969. Utbyggnaden är ett källarutrymme med klinkersterass ovanpå, som är utomhus. Terassen, som är källarens tak är uppbyggd av lättbetongbalkar med pågjuten betong, totalt ca 20 cm tjockt. Alltihopa hänger lite (ca 20 mm på mitten) med synliga sprickor i taket och på klinkret ovanför. Vid regn samlas vatten i mitten som jag får skrapa bort. Har
Villa1949: [citat] Varmgalvad Vagnsbult hittar du nog på byggmax i Halmstad.
leifherlin: [citat] Min erfarenhet från Hornbach är att dom har många bland personalen som är kompetenta. På Bauhaus får man däremot leta efter dom med ljus o lykta och ändå inte hitta någon.
Zusgazah: Det är 50 mm med gängor sen ytterligare 20 mm innan kroken börjar så drar man in den maximalt borde den gå in 4-5 cm i takstolen. Men kanske värt en tur till Bauhaus så man inte druttar i backen när man sätter sig. Gissar att det behövs något rejält när kraften drar i skruvens riktning rakt ner...
Carl_X: Ska bygga om staketet till en spaljé. Behåller plintarna och byter ut staketstolparna. Tänkte ställa stolpen direkt på plinten med en fem millimeters pallningsbricka mellan stolpen och plinten. Vilken storlek ska jag ha på brickan, samma som stolpen? Stolpen är 95x95.
ByggaByggahus: Vi har en entré som bara har en gjuten betongplatta som "trapp". Vi skulle däremot vilja göra något liknande som nedanstående. För som det är i nuläget är plattan bara grå och tråkig och börjar smula sönder på sina håll. [bild]
fremax: Se Kramlas länk, men det verkar vara 6mm som minst. Det stämmer säkert. Borrar själv med vattenkyld diamantborr där borrarna är 4mm som minst. Med vänlig hälsning, fremax
Rickard.: Nej det är inget måste med ångbroms. Syftet med ångbromsen är att kunna sy ihop ångspärren i rummen bredvid med någonting eftersom det är omöjligt att täta ångspärren mot baksidan av tätskiktet.
cpalm: [citat] Nä, jag menade inte att du skulle passa på att göra om allt nu, men att du kanske redan idag skall börja fundera på vilken metod som skall användas för att t.ex. byta avloppsrören när det väl blir dags och göra likadant med röret till utkastaren som en "generalrepetition". Har själv bara bytt rör under vanliga oarmerade och oisolerade källargolv, så jag har ingen koll på