J
jonaserik: Inget problem med styrkan om du fräser ner dina 70 till 60, 5 mm på varje sida. Dom ska väl stå med stöd upptill, för att inte falla i sidled. Styrkan ligger i trycket från ovan och den är stor den.
4 svar · 1,9k läst
Totte_S
Totte_S: Senast jag köpte sånt var taxan 1 kr/tum. Alltså 5x5 tum = 25kr/metern. Tycker jag var en sympatisk modell. Priserna Har ju gått upp lite så det går ju att anpassa.
3 svar · 2,0k läst
·
D
Distordera: [citat] Det är brun tjockare papp. Luftspärr tror jag det kallades förr. Dvs inte tjärluktande vindpappen som man ofta finner bakom ytterpanel.
4 svar · 1,9k läst
fast3xx
fast3xx: Hej Håller på att bygga ett tvåplanshus med balkong (i trä) på hela långsidan (ca 19 m). När vi väljer bort träräcken via husleverantören får vi tillbaka 25 tkr och måste också sätta glasräcket själva. Jag och min sambo kan väldigt lite när det kommer till snickeri men frågan är om det går att lösa för en rimlig peng på egen hand? Kanske kan vi få viss hjälp också.. Vi
0 svar · 1,3k läst
Unikt namn
Unikt namn: Jag monterar aldrig Molly utan tång. https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/tanger/specialtanger/metallexpandertang-2000047092 Genom att bara skruv-expandera den tycker jag det alldeles för ofta är lätt att antingen dra åt för lite så att den inte fäster ordentligt, eller för mycket så att gängor på skruv eller mutter går sönder. Andra misstag jag betat av är att använda
38 svar · 18,6k läst
·
M
Mikaelzii: [citat] inomhuspanel?
1 svar · 1,3k läst
·
E
egge80: Fyll hålen med ankarmassa och tryck i pluggen, fäst upp det du vill dagen efter Såg nu att du redan fått tipset
3 svar · 1,4k läst
S
Stenok: [citat] 80x80 skulle ju vara kanon men limträ är väl inte att rekommendera. Det ska väl ändå vara tryckimpregnerad som gäller?
9 svar · 2,1k läst
·
Packebror
Packebror: [citat] Hade faktiskt turen att stöta på en konstruktör i arbetet som räknat ut att en hea 160mm skall göra jobbet! Ibland så har man tur, tack för responsen iallafall!
4 svar · 1,7k läst
·
S
sultanen1: Jag hade provat något liknande som Kurtivan. Prova att skruva så små skruv som möjligt i listen som ändå har kraft att dra ut panelen/dra ihop list/panel. Troligtvis behöver du försänka dem lite för att inte skada listen. Sitter panelen ganska löst kan det funka. Troligen får listen/panelen en viss buktning, men det blir totalt sett mycket snyggare än att ha ett glapp på 1,5 cm.
7 svar · 2,1k läst
·
D
Dilato: [citat] Du menar dingen ;)
40 svar · 5,9k läst
·
M
Mildredemil: Körde en heldag lär jag minnas. Är inte perfektionist men resultatet blev helt ok. Glöm inte knäskydd!
20 svar · 15,3k läst
·
J
JennieC: Hej! Vi har ett rum med två stagnerade projekt som jag undrar om någon har erfarenhet av. I suterrängvåningen finns ett sovrum i ena änden och ett allrum med öppen spis. Klinker med golvvärme går från hallen genom ett valv in i både allrum och sovrum. Allrummet ska vi dela av till ytterligare ett sovrum i samma ände som öppna spisen så att allrummet som blir kvar är i mitten vid
0 svar · 1,7k läst
·
Karam 12
Karam 12: Hej, Håller på att planera att bygga ett isolerat uterum på 15 kvm med glasfönster. Jag tänker att det blir plåttak med 10 graders lutning. Vad blir det bästa lösning för isolering och konstruktion av tak och val av plått Kanske följande - underlagspapp YAP - Stenull 145 - Gipsskiva Tacksam för alla era tips.
0 svar · 1,2k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Ingrepp i bärande vägg bör dimensioneras av en byggkonstruktör och innan arbetet påbörjas ska man ha en godkänd bygganmälan. Snickare är inte utbildade för att dimensionera balkar och pelare.
4 svar · 2,5k läst
·
Dr Benz
Dr Benz: Lösningen blev såhär för någon som ev undrar. Jag lät den gamla bjälken ligga kvar och skruvade den nya regeln i denna. Förankrade med takåsjärn efter att jag lyft hanbjälkarna så mkt som möjligt. (5-10mm). Satte en likadan regel på andra sidan så dessa två täcker nu hela vardagsrummet/köket. Och dom vilar på murstocken i gavel på ena sidan och uppreglad innervägg i andra
7 svar · 2,4k läst
·
A
AnBjaBoo: Och så här strilar det in vid regn. Får ju vara ok, inget som skadas (glipa vid trät) - men - vi har tätat med fogskum, finns det ngt superfogskum eller annat vi kan testa?
7 svar · 4,2k läst
·
B
bygges: [citat] Första spikregeln till panelen sitter ca 25 cm upp från råspont. Hur skulle man gjort, satt underlagspappen bakom eller framför spikregeln och klämt fast den? Nu gjordes panelbytet först och på andra sidan byttes panelen förra året. Kan väl inte vara ovanligt att man lägger nytt tak med befintlig panel?
2 svar · 1,1k läst
S
sinuslinus: Lister under hyllplanen är en bra ide. Man kan sätta en i bakkant också så blir det mindre nerböjning. Sätt en skiva på väggen till höger som du skruvar stödlisterna på. Du kommer inte ha tillräckligt bra precision på plugghålen i lättbetongväggen för att sätta stödlisterna direkt väggen.
1 svar · 2,1k läst
·
D
Dublin: [citat] Man brukar använda grundningsbruk först. Finja har bra instruktionsfilmer för putsning: https://www.finja.se/vad-ska-du-gora/putsa/putsa-invandigt-1
1 svar · 1,6k läst
G.Lindsköld
G.Lindsköld: [citat] Ok, jag har lagt 87st stenplattor ‍ och liggande regel ovanpå. Tar en stund att få i våg, men rekommenderar laser (y)
3 svar · 2,5k läst
·
BirgitS
BirgitS: Att göra en mur kan kräva bygglov. Kommunerna har lite olika höjdgränser för när det behövs men vanligt är 40 eller 50 cm.
1 svar · 1,1k läst
T
tergo: tidigare när jag satt träreglar i plåtbottenskenor så fästa jag bara reglarna vid dörrhål resterande måttade man in innan man skruvade gipsen
5 svar · 2,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det går ju inte att säga säkert utifrån bara en planlösning utan man behöver tekniska ritningar t.ex. en sektionsritning och veta vad det är för takstolar. Men det är ovanligt att den väggen är bärande. Sen kan det finnas väggar som är stabiliserande dvs. är till för att förhindra att ytterväggarna faller utåt.
1 svar · 2,4k läst
·
E
epw: Dra på en vindduk och en fasadskiva utanpå.
3 svar · 2,7k läst
·
A
Arne999: Håller på att spola bort den gamla vita lösa färgen på ladmuren. Ambitionen va först att sätta armeringsnät å putsa nytt men.... Finns det några bra alternativ tro... Den et är en betongmur med lite skador så kan man smeta på nått direkt på och laga å måla bara tro Som bilden visar är det en tydlig tvättkant. Det är den delen som kommer va framme efter ny panel sätts på
0 svar · 991 läst
·
S
Stefan1972: Jag hade använt asfaboard direkt på timret och sen skippat läkt om du ändå ska ha slamfärg. Man kan ju inte tänka på vad framtida ägare ev hittar på.......De får väl rätta sig efter omständigheterna eller läkta ut panelen själva då. Eller så köpa ett nyare hus.
7 svar · 3,7k läst
·
C
ccx: Hej! Vi har nu mer eller mindre bestämt oss för att byta syllarna när vi ändå byter fasad på huset. Önskan hade ju varit att få upp syllarna i yttervägg/bärande innervägg till golvnivå. Någon som gjort detta och vet hur det går till? Vad jag förstår är grundkonstruktionen med plast och cellplast ovan platta en rätt vanlig 70-talskonstruktion.
1 svar · 1,4k läst
uju17771
uju17771: Jag sökte på PL400 när jag skulle in på Biltema idag då jag helst ville undvika att både besöka biltema och Jula. Då dök detta "limmet" upp, precis som att det skulle motsvara PL400. Jag ska limma fast en liten träbit på 1,5 meter mot betong. Det var det sämsta skit jag har testat Hur kan dom ens föreslå detta som ett rimligt alternativ?
13 svar · 33,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.