Vi behöver ett till sovrum och vill helst göra det utan att göra avkall på resten av huset. Det som enligt mig hade varit det absolut bästa är att göra om befintligt badrum till sovrum och klädkammaren till nytt badrum. Ingreppet innebär dock att två väggar behöver flyttas (se orange och grön linje), detta dels för att väggen i sovrummet ska bli rak, dels för att klädkammaren på 4.1 kvm är lite för litet för att rymma det nya badrummet som behöver bli åtminstone 5 kvm.
1. Tror ni detta är möjligt att göra själv?
2. Tror ni att det blir överdrivet dyrt med tanke på att mycket kommer kunna gå att återanvända, t.ex. dörrar, kommoder, dusch, wc m.m?
3. Ser ni några andra risker med denna ombyggnation?
1. Tror ni detta är möjligt att göra själv?
2. Tror ni att det blir överdrivet dyrt med tanke på att mycket kommer kunna gå att återanvända, t.ex. dörrar, kommoder, dusch, wc m.m?
3. Ser ni några andra risker med denna ombyggnation?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt hus, ingen behörighet så kommer troligtvis ta in fackman för att göra våtrumsdelarna och VA i badrummet. Men jag vill kunna göra det mesta av det andra själv.Z z_bumbi skrev:
Sålänge du har koll på vilka väggar som är bärande, och inte gör några ingrepp i dessa, är riskerna låga.
Att sedan dra nya stammar, samt vatten till nya badrummet, är inget som alla klarar. Allt beror ju på hur händig och erfaren du är.
Ett badrum är ju sedan inte billigt. Gör du det enklast möjligt med våtrumsmattor, så får du ändå räkna med 50.000kr. Sedan minst 10.000kr för sovrummet. Detta bygger på att du gör 90% själv.
Att sedan dra nya stammar, samt vatten till nya badrummet, är inget som alla klarar. Allt beror ju på hur händig och erfaren du är.
Ett badrum är ju sedan inte billigt. Gör du det enklast möjligt med våtrumsmattor, så får du ändå räkna med 50.000kr. Sedan minst 10.000kr för sovrummet. Detta bygger på att du gör 90% själv.
Vi vill ha helkaklat.A AG A skrev:Sålänge du har koll på vilka väggar som är bärande, och inte gör några ingrepp i dessa, är riskerna låga.
Att sedan dra nya stammar, samt vatten till nya badrummet, är inget som alla klarar. Allt beror ju på hur händig och erfaren du är.
Ett badrum är ju sedan inte billigt. Gör du det enklast möjligt med våtrumsmattor, så får du ändå räkna med 50.000kr. Sedan minst 10.000kr för sovrummet. Detta bygger på att du gör 90% själv.
Men följande kan jag göra själv
Rivning och bortforsling av avfall
Snickararbete
Plattsättning
Måleriarbeten
Följande behöver vi hjälp med
Elektriskt arbete
VVS-arbete
Tätskikt
+ materialkostnader
Om du är så pass händig, så du klarar den snickring som erfordras, samt plattsättning av ett badrum. Så förstår jag inte varför du inte skulle klara att sätta upp ett tätskikt. Även större delen av VVS-arbetet bör du klara.O Oxfilé skrev:
Sålänge allt arbete dokumenteras, är det inga problem med försäkringar.
Eller rättare sagt, principen är ju att den "dåliga" luften ska sugas ut och därmed brukar man väl rekommendera att den "fräsch" tilluften ska komma in i sovrum, vardagsrum. Men är det rent av skadligt att ha frånluft i ett sovrum för barn?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det är väldigt olämpligt att det kommer in redan använd luft i ett rum som någon ska vistas i en hel natt, det kan t.ex. leda till huvudvärk. Sovrum ska ha friskluft och badrum ska ha frånluft så ventilationen måste göras om. Även om det är frånluft i KLK så är det troligen för litet flöde för ett badrum.
Det går väl bra att ha ett badrum med dusch på 4,1 kvm. Man ser ju hur det finns tomt utrymme dels mellan toalett och dusch och dels mellan kommod och yttervägg.
Det går väl bra att ha ett badrum med dusch på 4,1 kvm. Man ser ju hur det finns tomt utrymme dels mellan toalett och dusch och dels mellan kommod och yttervägg.
Ok så då skulle vi behöva sätta dit tilluft i det nya sovrummet (dvs det större rummet). Behöver vi då komplettera någonstans med frånlluft? Kanske i passagen? Tänker så att inte ventilationsbalansen blir ojämn.BirgitS skrev:
Det är väldigt olämpligt att det kommer in redan använd luft i ett rum som någon ska vistas i en hel natt, det kan t.ex. leda till huvudvärk. Sovrum ska ha friskluft och badrum ska ha frånluft så ventilationen måste göras om. Även om det är frånluft i KLK så är det troligen för litet flöde för ett badrum.
Det går väl bra att ha ett badrum med dusch på 4,1 kvm. Man ser ju hur det finns tomt utrymme dels mellan toalett och dusch och dels mellan kommod och yttervägg.
Det gör ju inte jobbet lättare, den saken är säker.O Oxfilé skrev:
Från vilket håll kommer vatten och avlopp? Toalettholken blir ditt minsta problem, värre är med fallet från duschen.
Hur går ventilationen? I bjälklag eller på vinden? Finns det plats att koppla om och dra nytt?
Hur skall uppvärmningen skötas i respektive rum? Golvvärmen ligger garanterat ovanpå avloppsrör så för att lägga nya rör med tillräckligt fall kommer du behöva bryta upp den. Även om du behåller inkommande golvvärmerör så har de för låg temperatur för att ansluta till radiatorer.
Kan du tänka dig att byta till en enkelkommod så slipper du förmodligen flytta en av väggarna, det borde få plats ändå.
Ventilationen går i en krypvind och av ritningarna att döma bör det gå att koppla om rätt enkelt.zarkov skrev:
Det gör ju inte jobbet lättare, den saken är säker.
Från vilket håll kommer vatten och avlopp? Toalettholken blir ditt minsta problem, värre är med fallet från duschen.
Hur går ventilationen? I bjälklag eller på vinden? Finns det plats att koppla om och dra nytt?
Hur skall uppvärmningen skötas i respektive rum? Golvvärmen ligger garanterat ovanpå avloppsrör så för att lägga nya rör med tillräckligt fall kommer du behöva bryta upp den. Även om du behåller inkommande golvvärmerör så har de för låg temperatur för att ansluta till radiatorer.
Kan du tänka dig att byta till en enkelkommod så slipper du förmodligen flytta en av väggarna, det borde få plats ändå.
Avloppen går tvärs under rummet, så vet inte om det skulle gå att "ansluta" till det befintliga.
Uppvärmningen sker via två olika termostater med egen golvvärme som redan finns under respektive rum, så den delen bör vara ok.
Men visst det här med att bryta om golvvärmen för att lägga nya rör, särskilt till duschen, låter väldigt utmanande.
Kanske får lägga planerna åt sidan istället. Känns som det kommer kosta mera än vad det smakar och att det bara är enklare att sälja kåken och köpa annat.