Hallå alla byggare! Ska bygga en pergola på altanen. Cirka 4,5 m ut från husfasaden och cirka 4 m bred. Tänkte använda sågad obehandlad 105x105 till ram och stolpar. Några frågor dyker genast upp i huvet :thinking: Har sett flera olika varianter på hur man gerar ramverket. Vill absolut inte använda vinkeljärn!

Vilken ger-metod är bäst?
Alt 1. Gera överliggande bjälkar mot varandra, dvs den som går från fasaden ut mot stolpen med bjälken som går mellan stolparna?

Alt 2. Gera överliggande från fasad mot stolpen med stolpen?

Limma och skruva ihop geringen med långa skruv borde väl funka?

Fästa stolpen nertill - tänkte fästa stolparna i skruvreglarna som är 45x145. Hur får jag det stadigt? Sätta kortlingar mellan skruvreglar så att jag kan skruva från flera håll? Borra och bulta fast eller långa skruv?

Stolpe på mitten - behövs det tror ni? Jag kommer ha cirka 4,5 från fasad till stolpen. Ska jag sätta en på mitten också kanske?

Ytbehandling - ska alltså inte använda tryckt virke. Frugan pratar om nån slags lasyr. Vad tror ni om det? Olja innan lasering kanske? Funkar det? Husfasaden är behandlad med pigmenterad järnvitriol men jag tänkte att det kanske inte funkar så bra mot vatten som ligger kvar uppe på stolparna.

Oändligt tacksam om någon kunnig pergolabyggare eller annat proffs kunde reda ut mina tankar lite:worried:
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.