Hej
Har sökt runt men blir lite förbryllad att jag inte hittar något i ämnet. Någon annan måste ha funderat på detta tidigare.
70-talshus med isolering på fel sida.
Platta->plast->cellplast->finbetong->golv
Har inte en enda ritning och kommun har inga i arkivet heller så kan inte svara på hur plattan är lagd, vad som finns under etc.
Syllarna står ju direkt på plattan en bit under golvet och därmed innebär det ju problem om man skulle behöva byta gipsskivor på ytterväggar och hjärtvägg?
Började fundera på detta då jag går i tankarna att tilläggsisolera utifrån, men att det i så fall gör sig bäst med plast i väggen. 100mm isolering idag och rätt dyr uppvärmning. Finns ingen isolering alls i hörn så drar en del och kalla golv vid väggar.
Jag inser att en 100%ig lösning inte existerar men finns det något man kan göra för att få det tätt trots att man inte kommer åt de sista 10-13cm?
Jag överväger att byta syllar pga detta och då se om det går att gjuta upp till golvnivå. Syllarna ligger 16% fukt. Dikt an betongen utan syllisolering. Förmodligen tryckta.
Det jag har sett ser fint ut dock.
Konflikten i mig säger att det är vettigt att byta syllar innan man öser massa pengar på ny fasad, badrum etc. Vad hade ni gjort i min situation?