3 317 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Skarvning av hög golvsockel
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Håller på med renovering av ovanvåningen och i några rum ska det bli en hög golvlist. Jag har tänkt att först sätta en remsa 4 mm MDF från golvet och ca 350 mm upp. Utanpå denna slås sedan golvlisten och till sist en falsad bröstlist högst upp. Allt målas in med linoljefärg. Något jag grubblar på är hur man bäst skarvar MDF:en där det inte går att få fullängd? Fasa kanterna lätt och spackla? Gammalt trähus så det känns som att spricker upp ganska snart. Eller någon förstärkningsremsa som spacklas in? Eller blir det bäst att bara stöta kant mot kant och måla? Tacksam för alla idéer och erfarenheter!
//Bernieberg
//Bernieberg
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Blir det starkt nog för att spackla skarven och få det att hålla tror ni?
Jag skulle bryta kanterna en aning och foga med en mjukfog innan jag målade för att det inte ska spricka om huset rör sig.
Skulle tro att linoljefärgen "biter" på latexfog om det är acceptabelt, annars se om du kan hitta ett linoljespackel som inte hårdnar för mycket eller i sista hand titta på linoljekitt och kanske arbeta in lite mer krita för att det ska bli lite hårdare.
Tittar man på lite äldre möbler som är målade med linoljefärg så är de ibland spacklade i skarvar med ett linoljebaserat spackel som är hårt men som ändå är lite flexibelt så att inte färgen bryts upp. I äldre hus kan foder vara spacklade i skarvar/geringar med gips som ju inte är så förlåtande - och det fungerade. Å andra sidan så var det virket torrt och formstablit på ett annat sätt än det du kan köpa i bygghandeln idag men borde motsvaras av den MDF du tänker använda. Den ska ju vara formstabil(och torr).
Linoljefärg är ju också generellt lite mer flexibel än "moderna" lackfärger med hartser i så det borde fungera.
Skulle tro att linoljefärgen "biter" på latexfog om det är acceptabelt, annars se om du kan hitta ett linoljespackel som inte hårdnar för mycket eller i sista hand titta på linoljekitt och kanske arbeta in lite mer krita för att det ska bli lite hårdare.
Tittar man på lite äldre möbler som är målade med linoljefärg så är de ibland spacklade i skarvar med ett linoljebaserat spackel som är hårt men som ändå är lite flexibelt så att inte färgen bryts upp. I äldre hus kan foder vara spacklade i skarvar/geringar med gips som ju inte är så förlåtande - och det fungerade. Å andra sidan så var det virket torrt och formstablit på ett annat sätt än det du kan köpa i bygghandeln idag men borde motsvaras av den MDF du tänker använda. Den ska ju vara formstabil(och torr).
Linoljefärg är ju också generellt lite mer flexibel än "moderna" lackfärger med hartser i så det borde fungera.
Produkter som diskuteras: "linoljekitt"
Äkta linoljekitt
Tillverkat av rå linolja och krita
67 kr inkl moms
Läs mer
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Provar nog med lite mjukfog. Har använt det ihop med linolja tidigare i projektet och det har funkat fint. Att få en helt osynlig skarv som håller över tid tror jag är knepigt att lyckas med.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Det slutade med att jag fasade kanterna lätt och spacklade slätt (oljespackel). Blev lite girig och ville väldigt gärna ha en osynlig skarv och det blir inte helt perfekt med en mjukfog (när jag gör det i alla fall). Och på det tre strykningar linoljefärg. Får se om det håller...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden