Jag har tänkt bygga ett enklare cykelskjul på tomten men kommer inte igång för jag vet inte hur jag ska börja och behöver råd.
Grunden är packat grus, ca 30 cm och därefter berg. Jag provade först med markskruv men det var naturligtvis kört så nu vet jag inte hur jag ska göra. Det känns overkill att borra djupt i berget för att gjuta in plintar. Å andra sidan vill jag inte bara låta det stå löst på marken, uppallat på några tegelstenar heller med tanke på höstvindarna. Finns det nån enkel lösning för detta anspråkslösa projekt som ni kan tipsa om?

/Marcus

Hur ser det ut runtomkring i övrigt? Bilder?

Det finns inte så mycket runtom.

• Röd stuga, grönska, cykel, soligt, grusgång, sommardag, fridfullt, svensk lantidyll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett stativ står på en grusväg omgiven av gröna träd och buskar i dagsljus.
    Skapa konto
Frågan är väl hur kraftiga höstvindar där blir? Det ser ju ut att vara lä på tre sidor.

Gjuta 5 plintar (antar 4 hörn + 1 långsida) mot berget är inte så märkvärdigt.
- Gräv undan 30 cm: 15 min
- Dubba ner 2-3 armeringsjärn i berget: 20 min
- På med en 160-200mm pappgjutform, väg in: 15 min
- Gjut med stolpsko (justerbar): 10 min

Tot 1h per hål. Gär säkert snabbare om du gör alla på en gång och får upp farten!

ricebridge ricebridge skrev:
Frågan är väl hur kraftiga höstvindar där blir? Det ser ju ut att vara lä på tre sidor.
Fascinerande starka vindar faktiskt, trots lä. Så jag vågar inte lämna det utan att vara ankrat i marken.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Gjuta 5 plintar (antar 4 hörn + 1 långsida) mot berget är inte så märkvärdigt.
- Gräv undan 30 cm: 15 min
- Dubba ner 2-3 armeringsjärn i berget: 20 min
- På med en 160-200mm pappgjutform, väg in: 15 min
- Gjut med stolpsko (justerbar): 10 min

Tot 1h per hål. Gär säkert snabbare om du gör alla på en gång och får upp farten!
Ok det låter ju inte så omfattande. Men jag är komplett newbie och förstår inte hur man dubbar. Letar på nätet men hittar ingen bra förklaring. Dra till nån bygghandel och hoppas på sakkunnig hjälp är ju lika osannolikt som att vinna på lotto. Tyvärr är det oftast ingen hjälp alls eller dåliga gissningar.

F flyglarm skrev:
Ok det låter ju inte så omfattande. Men jag är komplett newbie och förstår inte hur man dubbar. Letar på nätet men hittar ingen bra förklaring. Dra till nån bygghandel och hoppas på sakkunnig hjälp är ju lika osannolikt som att vinna på lotto. Tyvärr är det oftast ingen hjälp alls eller dåliga gissningar.
Jag har gjort det en del och kan beskriva hur jag gjort. Kan bidra med bilder med om det behövs.
1: gräv ut ner till berget. Om du ska ha ett 200mm rör att gjuta i så kanske 300mm räcker.
2: Borra t.ex. 16mm hål i berget ca 10-15 cm djupt. Här behöver du en borrhammare, går att hyra t.ex.
3: Köp kemankare på biltema
4: följinstruktionerna för kemankaren. generellt är det att blåsa ur och borsta ur hålet ett par gånger, trycka ut kemankare tills det har blandats (3-5 pump vanligen). tryck ner kemankare i hålet, tryck i 10 mm armeringsjärn som du roterar sakta.
5: låt vara i någon timme (kemankaren härdare snabbt)

Nu har du dubbat armeringsjärnet i berget. Kemankaren går att byta ut mot expanderbetong fin också, det är litte billigare men då behöver du större hål som tag längre tid att härda. Men har du t.ex. bara tillgång till 20mm borr så kan du ta 8mm armeringsjärn och expanderbetong. Principen är samma dvs, borra, städa ur med borsta och tryckluft i omgångar, fyll på, sätt i järn, låt härda.

Fuktig grund, armeringsjärn sticker upp, byggarbetsplats, oavslutat arbete, strukturella förberedelser, betongvägg.
Skapa konto

Grundläggningsarbete med synliga armeringsjärn, grävning vid mur, vattenansamling, byggarbetsplats, pågående konstruktion.
Skapa konto

Byggarbetsplats med trähjälpmedel uppställda för trottoarkant, ojämn mark och byggmaterial synligt.
Skapa konto

Grundläggningsarbeten, armeringsjärn i berg, byggplats, konstruktion, grävd grop, förstärkningsjärn.
Skapa konto

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag har gjort det en del och kan beskriva hur jag gjort. Kan bidra med bilder med om det behövs.
1: gräv ut ner till berget. Om du ska ha ett 200mm rör att gjuta i så kanske 300mm räcker.
2: Borra t.ex. 16mm hål i berget ca 10-15 cm djupt. Här behöver du en borrhammare, går att hyra t.ex.
4: följinstruktionerna för kemankaren. generellt är det att blåsa ur och borsta ur hålet ett par gånger, trycka ut kemankare tills det har blandats (3-5 pump vanligen). tryck ner kemankare i hålet, tryck i 10 mm armeringsjärn som du roterar sakta.

Nu har du dubbat armeringsjärnet i berget. Kemankaren går att byta ut mot expanderbetong fin också, det är litte billigare men då behöver du större hål som tag längre tid att härda. Men har du t.ex. bara tillgång till 20mm borr så kan du ta 8mm armeringsjärn och expanderbetong. Principen är samma dvs, borra, städa ur med borsta och tryckluft i omgångar, fyll på, sätt i järn, låt härda.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Gud så snällt av dig!

Och när jag satt i armeringsjärn. Är de då jag gjuter in stolpskor
Viktor.J Viktor.J skrev:

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Gud så snällt av dig!
Men gjuter jag stolpskon i stället för armeringsjärnet eller gjuter jag in armeringsjärnet med den där gjutformen i papp så jag får en stolpsko ovanpå?

F flyglarm skrev:
Gud så snällt av dig!

Gud så snällt av dig!
Men gjuter jag stolpskon i stället för armeringsjärnet eller gjuter jag in armeringsjärnet med den där gjutformen i papp så jag får en stolpsko ovanpå?
Till ett enklare skjul duger det gott att borra hål i berget och slå ner armeringsjärnen eller stolpskon, att blya fast, gjuta fast eller skaffa kemankare är överkurs.

• Gilla
Attitudeswe och 2 till
  • Laddar…
F flyglarm skrev:
Gud så snällt av dig!

Gud så snällt av dig!
Du ställer pappröret över så du gjuter i in armeringsjärnen i röret. När du gjuter sätter fast stolpskorna så de gjuts fast.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.