Byggmaterial & Byggteknik
fribygg: [citat] Max 1 1/2"tjock och minst 3" bred, hyvlar man den försvinner ju några mm. Bredare brädor hittas ofta direkt hos den som har ett sågverk, med bandsågverk är det ofta möjligt att såga okantat över 50cm brett vilket de flesta med cirkelsågar har svårt med.
Grymsing: Kan nu meddela att jag var på byggshopen och fick med en ask hårdgipsskruv med mig hem! Gick smärtfritt efter det. 👍🏼
Tompafix: [citat] I ett sådant hål får du bara plats med en spiraltrappa. Så antingen gör du hålet större eller köper en luftigare spiraltrappa
AnneCC: Tusen tack för snabbt svar! Då gör jag så. Japp, tilluftsventiler redan på plats 😀.
Hojte: [citat] Tror det var något sånt här typ https://bolist.se/produkt/hakgangjarn-212-galv-500mm/
Matti_75: Kan även ha varit ett fuktskydd. Papp användes till mycket
finnemang: Det ser ut som en betongvägg? Du bör bredda den om du vill ha in en 90 dörr.
Hanmeddetvitahuset: Jag tänkte också den tanken, men tänker också att det inte direkt sviktar ner på 2 dagar, och som sagt jag vill ha detta fixat nu i veckan. Har varit på bygghandeln nu på morgonen och köpt limträpelare och en 220-regel. Konstruktören jag har jobbat med har föreskrivit 220-regel när jag satt in nya fönster på ytterväggen så detta kan knappast krävas nånting mer. Limträpelarna
BosseHansson: Svårt att säga men skall det luta inom området som är öppet hade jag gjort det med betongen. Sen hade jag nog valt grovbetong istället för finbetong. Se till att blanda det stadigt så du kan forma det så skall det inte vara några problem.
Tompafix: [citat] Det går inte att fästa regeln I väggreglarna om de fortsätter en bit upp?
L A Axelsson: Lossa ventilöverstycket (det yttre med sexkantfattning). Drag ut spindelförlängning. Finns packningssats med två tätningar och ventilkägla.
kniv: Det går att använda betongväggen att fästa karmen i. Går även att sätta regel, beror lite vad ni känner för och hur duktiga ni är. Enklast är nog ändå att sätta regel och göra en ram, som du sedan fäster karmen i. Lättare att få karmen i lod då när ni ska fästa, för ni slipper borra, plugga och allt sånt som behövs med betong. Och lättare att korrigera små missar om ni
@ndreas: [citat] Kontakta en plåtslagare så får du exakt va ad du vill ha! Kallas väl durkplåt...
LasseMorin: Testar att väcka liv i en tråd med sista inlägg för 4 år sen. Behöver era åsikter om olika varianter av blindbottenskivor. Fibercement går bort, för dyrt (för ett tillbygge på sommarstugan). Trodde jag!! Byggmax har samma pris för fibercementskiva som för oljehärdad träfiber med nästan samma mått. De skriver att den oljehärdade är lättarbetad. Jämfört med fibercement som man
spinky83: Gammal tråd men kanske nån som är intresserad framöver. Har ett hus från sent 50-tal med platta på mark och siporexväggar. Plattan isolerades med kork och asfalt för att hindra kyla vintertid. Bifogar ritning av husgrunden
SteffeTornado: Hej, Nu är arbetet med bygga terrass påbörjat samtidigt som jag känner att jag borde bollat mina idéer med någon vettig. Planen: bygga terrass mot bergväggen med trappa (ca 5 trappsteg) upp längs thujorna. Det blir en liten sällskapsyta. Planen är att gräva ut mer jord men kunde inte låta bli att få ditt första regeln mot muren. Regeln sitter på justerbar stolpsko närmast muren
Installation: [citat] Det är ett typiskt jobb för en klassisk jordapa.
jonaserik: Då kan du borra för fransk i regeln så den går fritt i den och i panelen förborrar du med en borr som är lika med gängornas inre diameter. Tänk på att det måste nog vara ca 50 - 60 cm mellan franska för att hålla bra. När du drar til så gör det måtta, inte för kung och fosterland. Efter något år så kan du känna på dom, trä har en förmåga att krympa.
ccx: [citat] huset har. Det beror på att ju tjockare vägg desto svårare/längre tid tar det att ventilera bort ev inträngande fukt. På vinden gör tilläggsisolering att temperaturen sjunker, och därmed ökar RH, vilket ger ökad risk för mögeltillväxt. Läckage av inomhusluft tillför vinden både värme och fukt. Teori och praktik pekar tämligen entydigt åt samma håll såvitt jag vet -
newbzi: [citat] Håller på att sätta ny papp på taket och har kommit upp till kupan. Är lite svårt att skruva fast underbeslag högst upp på kupan pga utrymme skall man skippa det där då?
jontem87: Har rivit ner spånskivor på ena sidan av en innervägg. Bakom dessa sitter någon typ av distansmaterial. De få träreglar som finns går ej upp till tak eller ner till golvet. Utan hänger endast spikade i spånskivorna. [bild] [bild] I bygglovsansökan från 1976 står det så här [bild] [bild] Är det någon som vet vad dessa distansmaterial är mer specifikt för material?
Sjöholm94: [citat] Vad kostade den här lösningen? Då tänker jag allt från reglar till el till färdig yta.