Byggmaterial & Byggteknik
quick: [citat] Bild ifrån inlägg #30. Hur ska man komma åt att stötta upp nedre biten av taket in ifrån? Den bit som har sjunkit ner är ju utanför i kattvinden.
Fulkemisten: [citat] Ja. Han gick bort för ett tag sedan. Frid över hans minne.
fsn: [citat] Se bara till att få ner nätet ordentligt så du inte får synliga märke i betongen som syns uppifrån och se till att du har ett stabilt och välpackat underlag.
Workingclasshero: Hej Jag har en gjuten vägg i ett rum som även har gjutet tak och ingen isolering. Där har jag vattenpump till hus och pool. Nu ska jag isolera taket utanpå, det ligger under en nybyggd altan. Jag ska även isolera väggen med frigolit och sätta plåt utanpå som skydd. Men vilken kvalite ska jag ha på frigoliten och varför? Råttor kan ju komma åt frigoliten, men jag vet inte om de gillar
Britt-Marie Johansson: [citat] Okej jag trodde det skulle vara lättare uppe vid nocken 😩 är alltid nockpannorna spikade eller skruvade hm..
Kristian Ask: Jag tänker gjuta en betongskiva. Jag har gjort några monster "förr i tiden" men vill denna gången hålla tjocklek och vikt nere. Tjockleken ska absolut inte överstiga 30 mm men helst runt 20 mm. Skivan ska vara till ett utekök och måtten för överhäng är max 600 mm. Frågan är helt enkelt hur jag får den att hålla bäst. Jag har tidigare använt vanlig finbetong och vanligt
FredrikR: [citat] 28x70, eller 28x60 brukar användas. Kallas ofta för glespanel, finns ändspontad så man lätt kan skarva.
40talshuset: [citat] Jo jag håller med dig helt. Dock blir det mycket att byta ut allt och dessutom svårt att byta ut med hellängder plankor, eftersom huset är nästan 10 meter högt tyvärr. Men inget konstigt byggnadsmässigt heller att låta överdelen av fasaden överlappa den undre med den övre så att säga? Hur långt bör överlappat vara ungefär? Räcker 10 cm eller bör det vara längre?
Tompafix: [citat] Båda mina altaner ligger direkt på marksten. Ingen bärlina har de, utan endast ett ramverk med 170mm reglar. Ligger stabilt kvar efter 10+ år. En altan väger bra mkt och rör sig inte i första taget.
GDS74: Köpte svarta 10mm distanser, blev bra. Håller på med yttre bärlinan, har ni några invändningar innan jag fortsätter? Kommer klossa nertill emellan stöden för att undvika v form. Drar i med frallor 3st i varje stöd.
eztoril: Hej, Jag har tittat närmare på sk. fukttröga golvspånskivor, såsom dessa: https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/byggmaterial/byggskivor/spanskivor/golvspan-22x620x1820-fukttrog-p6-p5-tack-1-08-30-900218917 Skulle dessa kunna vara lämpliga? /Martin
hansulainen: Tack för alla svar! EAN är samma och det är samma produkt i Tuberna. 🙌
Mats-S: [citat] Spikpistol är ett gissel, det går snabbt att få upp panelen, men när spikarna börjar krypa ut efter några år så ångrar du dig ... Köp en proffshammare för typ 800 kr (tex Vaughan) och du spikar bättre och fortare än idag :cool: Spikarna som du använder ska var så skrovligt galvade som möjligt, då sitter dom stenhårt till skillnad mot skiten som man använder till
lucke_lucas: [citat] Så har jag idag, men det kommer inte funka med denna nya konstruktion. Oavsett så kommer jag inte klyva LTB:en. Tack för alla svar.
ricebridge: Ankarmassa brukar hålla bra, men risken är ju att lecablocket istället slits sönder. Samtidigt är frågan hur kraftigt det kommer att blåsa? På bilden ser det ut som att taket även ska sitta kloss på huset. Fäster du bara in det ordentligt där, och gör konstruktionen styv och fin (så det inte vickar ur sig ur lecan), så lär ju inte taket blåsa bort iaf.
Oldboy: Det finns bara ett sätt att stoppa gnagare. Med massiva material och utan en enda springa. Helt tätt åt alla håll. Att bygga med moderna husbyggnadsmetoder och mtrl är dömt att misslyckas. En katt räcker ingenstans. Det behövs ca ett dussin, och helst 1-2 honor med ungar. Då slipper man problem med gnagare, men istället har man problem med katter...
prototypen: Det är inte större ankare du behöver utan en längre skruv. Skruv finns på Biltema m.fl. Ankaret måste vara för en eller två gips. Är det plywood/OSB bakom behövs inget ankare. Protte
plåtrickard: Oklart om man får länka till Blocket, men många verkar leta delar . Jag vill tipsa om en annons på Blocket: 4 st garagehantag, Car-in, Allhabo, Crawford https://www.blocket.se/annons/ostergotland/4_st_garagehantag_car_in_allhabo_crawford/110277107 Obs inte jag som tillverkar eller säljer
Oldboy: De bör klara sig, men de mjuknar lite av fukten så de behöver ev ha mer stöd än vad som krävs inomhus i torr värme. Står de lösa lutade mot en vägg kan de bågna lite.
Skalman9: Hej, Vi tänkte byta golvet till parkett och undrar om vi bör göra vissa lämpliga åtgärder när vi ändå är där och renoverar. Huset är från 1968, befintligt trägolv och plast i ett rum. Enl ritning har vi idag platta på mark: Undergrundens beskaffenhet: Lera Grundläggningssätt: Hel Platta av betong 1,5ton/m2. Källargolv: 12cm Betongplatta, 0.15mm plastfolie, 2" x 3" golvreglar,
Oldboy: Det där blir fint. Eftersom det var gammalt grånat virke tänkte jag att det kanske bara var tillfällig förstyvning. Då kommer taket och väggarna att hålla. Sedan behövs ju då snedstag eller motsvarande mest överallt för att vindstabilisera. Traditionella snedstag i trä tar både tryckande och dragande krafter. Dock kommer de otvetydigt att synas i ett växthus. Då är det viktigt
Anonymiserad 358496: Kontakta en konstruktör om ni är osäkra.
Stig-Helmer: Det gäller utbyggnaden till vänster (byggd på krypgrund). Ska antingen byta hela bjälklaget eller gjuta platta är tanken.
Oldboy: Skarva med rakt snitt. Grundolja eller måla med linoljefärg på ändträna innan montering så håller det en hyfsad tid.
Staffan565: Så här blev det. det var bara några tegel stenar som flydde hålet mellan karmen och taket.
topmount: I fjällbacka i samma typ av miljö över och under vattnet har jag använt vanliga grov betong eller cement (om du har tillgång till grus) med väldigt bra resultat.
Anonymiserad 587768: [citat] Tack för svar alla!