Vår betongtrappa börjar se riktigt trött och trasig ut till följöd av frostsprängningar. Jag har fått en offert på att belägga trappan med epoxy, alltså nån slags gegga först och sen ströar man färgad sand i detta. Slutligen "lackar" man hela härligheten varpå man får en fuktspärrad och superstark yta.
Funkar detta?
Jag vill inte lägga ut 14 000:- på detta för att sen tvingas göra om det om 5 år...
Alternativet skulle kanske kunna vara att klä trappan med klinker, men då är jag lite orolig för att det ska lossna plattor till slut. Dessutom är det kanske inte helt lätt att hitta nån som utför detta...
Mycket tacksam för svar!
Mvh,
Nicklas
Funkar detta?
Jag vill inte lägga ut 14 000:- på detta för att sen tvingas göra om det om 5 år...
Alternativet skulle kanske kunna vara att klä trappan med klinker, men då är jag lite orolig för att det ska lossna plattor till slut. Dessutom är det kanske inte helt lätt att hitta nån som utför detta...
Mycket tacksam för svar!
Mvh,
Nicklas
Ja, jag vill ju tro att det blir tätt och bra. Men en kompis hävdar att det inte kommer hålla, att beläggningen lossnar efter en tid helt enkelt?
Firman som offererat jobbet säger att man efter 2 år gärna kan försegla trappan en gång till, då har man ett skydd som håller väldigt bra. Skulle vilja ha 10 års garanti eller så, men det är nog svårt att få till...
Jag ska förhöra mig lite mer om hållbarheten.
Det finns för övrigt en annan firma i stan som också sysslar med beläggning av industrigolv. De har nån kanonlösning med ett, till viss del, elastiskt material - tillåter alltså viss rörelse. Problemet där är att de kategoriskt vägrar utföra jobbet på villatrappor för att de inte kan ta tillräckligt bra betalt av privatpersoner.
Det lutar ändå mot epoxyn som i såna fall kan läggas nästa vecka. Skönt att slippa tjata på hantverkare...!
Nån mer med synpunkter/erfarenheter/åsikter...?
Firman som offererat jobbet säger att man efter 2 år gärna kan försegla trappan en gång till, då har man ett skydd som håller väldigt bra. Skulle vilja ha 10 års garanti eller så, men det är nog svårt att få till...
Det finns för övrigt en annan firma i stan som också sysslar med beläggning av industrigolv. De har nån kanonlösning med ett, till viss del, elastiskt material - tillåter alltså viss rörelse. Problemet där är att de kategoriskt vägrar utföra jobbet på villatrappor för att de inte kan ta tillräckligt bra betalt av privatpersoner.
Det lutar ändå mot epoxyn som i såna fall kan läggas nästa vecka. Skönt att slippa tjata på hantverkare...!
OK, men kan det vara så att de har lite större kornstorlek - typ små stenar? I mitt fall ströar man en slags sand i kleten, liknar nästan grovt sandpapper när det är klart.
Kan dina föräldrar ha gjort nåt i stil med www.duracoat.se månne? Jag vet att beläggningar med små sjösten sällan håller nån längre tid utan släpper små stenar efter ett antal år.
Kan dina föräldrar ha gjort nåt i stil med www.duracoat.se månne? Jag vet att beläggningar med små sjösten sällan håller nån längre tid utan släpper små stenar efter ett antal år.
11 år sedan nu... men hur blev det?K knicklas skrev:Ja, jag vill ju tro att det blir tätt och bra. Men en kompis hävdar att det inte kommer hålla, att beläggningen lossnar efter en tid helt enkelt?
Snyggt, jag har en polsk kille som kommer hit och gjuter om vår trapp som är i tre etage och sen slänger han på epoxi. Går på 60 men ett svenskt företag skulle ha 70 bara för att gjuta trappan. ♂️K knicklas skrev:
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 465 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 465 inlägg
Hade hellre gått på det svenska företaget och gjutit en ny trappa utan epoxi. 10 till men längre livslängd och hade känt mig tryggare med materialval.M Mmmarkus skrev:
Varför längre livslängd? Han lägger ju bara epoxi ovanpå gjutningen. Jag tycker inte att en ren betongtrappa är snyggt. Men du menar att epoxin släpper innan gjutningen? Jag har sett flera av hans epoxitrappor som har legat i 10 år och fortfarande ser bra ut.N neo11 skrev: