Vår betongtrappa börjar se riktigt trött och trasig ut till följöd av frostsprängningar. Jag har fått en offert på att belägga trappan med epoxy, alltså nån slags gegga först och sen ströar man färgad sand i detta. Slutligen "lackar" man hela härligheten varpå man får en fuktspärrad och superstark yta.

Funkar detta?
Jag vill inte lägga ut 14 000:- på detta för att sen tvingas göra om det om 5 år...

Alternativet skulle kanske kunna vara att klä trappan med klinker, men då är jag lite orolig för att det ska lossna plattor till slut. Dessutom är det kanske inte helt lätt att hitta nån som utför detta...

Mycket tacksam för svar!


Mvh,

Nicklas
 
janwide
Jag renoverade min trappa själv med epoxy och småsten/sand på det. Ser bra ut efter första vintern. Dura Trapp säljer "gör det själv" satser.
 
Epoxin är väl tät så ingen fukt kommer in och "spränger"?
 
Ja, jag vill ju tro att det blir tätt och bra. Men en kompis hävdar att det inte kommer hålla, att beläggningen lossnar efter en tid helt enkelt?

Firman som offererat jobbet säger att man efter 2 år gärna kan försegla trappan en gång till, då har man ett skydd som håller väldigt bra. Skulle vilja ha 10 års garanti eller så, men det är nog svårt att få till...

Jag ska förhöra mig lite mer om hållbarheten.

Det finns för övrigt en annan firma i stan som också sysslar med beläggning av industrigolv. De har nån kanonlösning med ett, till viss del, elastiskt material - tillåter alltså viss rörelse. Problemet där är att de kategoriskt vägrar utföra jobbet på villatrappor för att de inte kan ta tillräckligt bra betalt av privatpersoner.

Det lutar ändå mot epoxyn som i såna fall kan läggas nästa vecka. Skönt att slippa tjata på hantverkare...!

Nån mer med synpunkter/erfarenheter/åsikter...?
 
Mina föräldrar gjorde detta, dock inte målningsbiten. Visst lossar det några småstenar då o då, men inte så det märks... Detta gjordes väl för 2-3år sen och ser likadan ut idag.
 
OK, men kan det vara så att de har lite större kornstorlek - typ små stenar? I mitt fall ströar man en slags sand i kleten, liknar nästan grovt sandpapper när det är klart.
Kan dina föräldrar ha gjort nåt i stil med www.duracoat.se månne? Jag vet att beläggningar med små sjösten sällan håller nån längre tid utan släpper små stenar efter ett antal år.
 
Det är nog små sjösten de har om jag tänker efter...
 
K knicklas skrev:
Ja, jag vill ju tro att det blir tätt och bra. Men en kompis hävdar att det inte kommer hålla, att beläggningen lossnar efter en tid helt enkelt?

Firman som offererat jobbet säger att man efter 2 år gärna kan försegla trappan en gång till, då har man ett skydd som håller väldigt bra. Skulle vilja ha 10 års garanti eller så, men det är nog svårt att få till...

Jag ska förhöra mig lite mer om hållbarheten.

Det finns för övrigt en annan firma i stan som också sysslar med beläggning av industrigolv. De har nån kanonlösning med ett, till viss del, elastiskt material - tillåter alltså viss rörelse. Problemet där är att de kategoriskt vägrar utföra jobbet på villatrappor för att de inte kan ta tillräckligt bra betalt av privatpersoner.

Det lutar ändå mot epoxyn som i såna fall kan läggas nästa vecka. Skönt att slippa tjata på hantverkare...!

Nån mer med synpunkter/erfarenheter/åsikter...?
11 år sedan nu... men hur blev det? :)
 
janwide
Vår trapp ser fortfarande ut som ny. Det är väl runt tolv år sedan nu. Vi hade inte någon försegling. Bara epoxi, och i med stenar i det.
 
M Mmmarkus skrev:
11 år sedan nu... men hur blev det? :)
Jo, det blev rätt bra. Sättningar har gjort att beläggningen spruckit lite, men inte som lossnat eller så.
 
K knicklas skrev:
Jo, det blev rätt bra. Sättningar har gjort att beläggningen spruckit lite, men inte som lossnat eller så.
Snyggt, jag har en polsk kille som kommer hit och gjuter om vår trapp som är i tre etage och sen slänger han på epoxi. Går på 60 men ett svenskt företag skulle ha 70 bara för att gjuta trappan. ‍♂️
 
janwide janwide skrev:
Vår trapp ser fortfarande ut som ny. Det är väl runt tolv år sedan nu. Vi hade inte någon försegling. Bara epoxi, och i med stenar i det.
Härligt!
 
Renoverad utomhustrappa i sten framför ett hus med räcke och svensk flagga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utomhustrappa av betong med räcke som leder ner till en gräsmatta med vita blommor och gångplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sådär ser trappan ut idag..
 
N
M Mmmarkus skrev:
Snyggt, jag har en polsk kille som kommer hit och gjuter om vår trapp som är i tre etage och sen slänger han på epoxi. Går på 60 men ett svenskt företag skulle ha 70 bara för att gjuta trappan. ‍♂️
Hade hellre gått på det svenska företaget och gjutit en ny trappa utan epoxi. 10 till men längre livslängd och hade känt mig tryggare med materialval.
 
N neo11 skrev:
Hade hellre gått på det svenska företaget och gjutit en ny trappa utan epoxi. 10 till men längre livslängd och hade känt mig tryggare med materialval.
Varför längre livslängd? Han lägger ju bara epoxi ovanpå gjutningen. Jag tycker inte att en ren betongtrappa är snyggt. Men du menar att epoxin släpper innan gjutningen? Jag har sett flera av hans epoxitrappor som har legat i 10 år och fortfarande ser bra ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.