Hej alla!

Jag har en bärande vägg i hallen jag skulle vilja bli av med. För nuvarande står stolparna så att öppningen är ~1,2 m. Denna vägg är redan avväxlad med någon slags balk på 100x100 eller där omkring, som sträcker sig längs den hela den väggen jag markerat med rött i bifogad planritning (inte den med textbeskrivning alltså), hela vägen till sovrummet överst alltså.

Jag försöker komma fram till vad jag behöver förstärka med för att det ska bli bra. Matar jag in siffrorna på Byggbeskrivningars dimensioneringsguide så får man många alternativ, vet inte vilken nyttjandegrad och deformation som är rimlig? Jag vet inte heller om deras guide är bra anpassad till detta husets förutsättningar.
Där är ju som sagt redan en öppning med en 100x100 balk, rimligtvis bör jag inte behöva lägga till ytterligare en så grov som jag får upp på dimensioneringsguiden då den förutsätter att ingen öppning finns.

• Rivningsarbete inomhus, träväggar, isolering synlig, byggbråte, ofärdigt rum, ledningar, byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med träbjälkar, isolering och röd anteckning om storlek (100x100). Oorganiserad, byggmaterial syns.
    Skapa konto
  • Arkitektonisk ritning, planlösning med måttangivelser, balkar och pelare indikerade, teknisk illustration, ingen färg, tvådimensionell.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.