MathiasS
MathiasS: [citat] Jag antar att man renoverar källare för att man vill använda utrymmet. Det finns många boendeändamål som källaren passar utmärkt till. Alternativet kan ju vara att lägga på en våning, vilket har många fördelar, men det har också ett helt annat pris.
3 svar · 1,8k läst
A
Andrezo: Det är ett Fogelfors från 1982
3 svar · 1,3k läst
·
J
Anonymiserad 405730: [citat] Skugglisten döljer mer än hålkärlslisten.. Brukar inte gera innerhörn med skugglist, utan man sätter den första väggen med en hel sedan stöter man emot med nästa brukar vara en vinkel om ca 26 grader om jag minns rätt..
1 svar · 1,0k läst
L
linvige: [citat] Precis. De tillverkar trappor på beställning. En trappsättare kommer ut och tar alla mått, ritar upp förslag och kommer med offert.
20 svar · 5,1k läst
·
AJ82
AJ82: [citat] Den är till salu:)
5 svar · 1,5k läst
·
T
Tobyk_75: Stort tack alla för svaren!
12 svar · 2,4k läst
·
J
jonaserik: Dom skivorna sattes för att det inte skulle eka i rummet. Bara sätta gles med längre skruv som biter i betongen.
1 svar · 750 läst
·
Lexington
Lexington: Reglerna för gnistskydd på kamin (sluten eldstad) säger 30 cm framför och 10 cm på vardera sida. Reglerna som jonaserik skriver är för öppen eldstad. Har man dessutom en upphöjd öppen eldstad (över 40 cm) ska man lägga på halva det överskjutande måttet. Exempel, har du en öppen eldstad där öppningen är 50 cm över mark lägger du på 50-40=10, 10/2=5 cm
7 svar · 1,4k läst
Z
z_bumbi: De flesta lim lossar vid värme så en uppvärmd spackelspade bör funka även på konstruktionslim om du vill ta bort dem i framtiden. Testa på lite spillvirke. Annars skruva bara från insidan av garderoben med träskruv med stor skalle och/eller bricka. Det går att sätta några klickar lim om man inte litar på skruven.
7 svar · 1,0k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Jo, men det är väl ändå tanken att man skruvar ur bulten. Lite svårt dock att veta på förhand om den expanderande delen sitter kvar axiellt, d.v.s. att den inte börjar snurra runt. Det gäller väl att välja en produkt som motverkar det. (Tänk på hur det blir när en Molly-expanders gänga släpper från skaftet.) Något som är gjort för att kunna demonteras. En gänghylsa som vi har
35 svar · 7,7k läst
·
Benjamin Pålsson
Benjamin Pålsson: Hittade denna tråden då jag står inför liknande problem. Hur löste du det?
7 svar · 2,4k läst
·
H
Hank_Ö: [citat] Nej jag vet inte med säkerhet. Jag flyttade in för 5 år sedan. Innan dess hade det varit samma familj som bodde här under väldigt lång tid, men oklart om det var den familjen som byggde denna utbyggnad 1967. Jag har inte öppnat golvet och kollat, har borrat genom det en gång för 5 år sedan men kommer inte ihåg vad jag lärde mig då. Det är lättbetong-bjälklag, det ser jag,
26 svar · 4,7k läst
·
F
fribygg: [citat] Lim eller latexfärg är väl vanligt.
16 svar · 6,3k läst
·
F
Freniño: [citat] Stod inför ett liknande dilemma med ett möte mellan en limträstolpe och gips. Hittade aldrig något riktigt bra svar när jag sökte utan det enda tipset var att grundmåla träet innan spackling så det inte skulle suga ut vätskan från spacklet för snabbt. Grundmålade stolpen och spacklade in pappersremsa mellan stolpe och gips. Än så länge har det inte spruckit något men det
8 svar · 2,6k läst
·
Dr Benz
Dr Benz: Ok. Nästa fråga då. Vilket isolermaterial är lämpligast att använda. Hade tänkt köra glasfiber som i övriga huset men då höjden blir begränsad till ca 15 cm så finns det kanske något material som ger bättre värde på samma tjocklek?
9 svar · 1,2k läst
·
M
manner: [citat] tack själv och välkommen till byggahus forumet! Här på byggahus finns förresten mängder av projekt medlemmarna har gjort där de räddat hus som varit mer eller mindre förfallna och gjort så fina! I framtiden måste vi var mer rädda om det som redan har byggts och bara uppgradera och laga så det står många år till. Vi kan inte riva fullt fungerande hus bara för att de blivit
10 svar · 4,0k läst
H
Husköpare: [citat] Hej, Fick du tag på något bra företag? Jag letar också efter någon i Sthlm-området som kan bygga/renovera/hjälpa oss med trappa.
1 svar · 1,1k läst
N
neo11: Stålborsta på teglet och fogarna, är putsen lös/mjuk/väldigt bom. Slå bort den med en hammare. Förvattna hyfsat mycket och slå på en lös grundning på allt tegelrent med 3 mm c bruk. Några timmar senare eller dagen efter stockar du med samma bruk, du kan dra på det med en filtbräda. Och ligg då kanske 5 mm innanför det befintliga putslivet. Dagen efter igen, förvattna och putsa
1 svar · 2,2k läst
·
N
NoiseMaker: [citat] Jag läste instruktionen på burken, men tycker mig ha sett någonstans att om man limmar textilier så räcker det att applicera på ena ytan. Bra tips om skumroller. Ska se om jag får tag på någon sådan. Det kanske är värt att använda ett billigare mattlim på stegytan och bara ha kontaktlim på trappnosen...
2 svar · 2,1k läst
P
pennybridge: Jag har själv tejpat med sådan åldersbeständig tejp i dessa fall. Något litet hål här och där gör nog ingen skillnad?
1 svar · 1,3k läst
L
Lars Ryden1: Men ingen fuktspärr om kåken står ouppvärmd vintertid, vad jag förstår??
5 svar · 1,4k läst
·
A
Argastesnickaren: [citat] Nix, högre luftfuktighet både inne och ute på sommaren.
7 svar · 3,3k läst
·
Matti_75
Matti_75: Borra och skruva underifrån
6 svar · 1,4k läst
·
D
Derbyboy: Vet faktiskt inte vad muraren använda. Jag får tre diagonala sprickor, små små när jag eldar lite hårdare.
7 svar · 2,0k läst
J
jonaserik: Hammaren har varit hackspett på gipsen.
5 svar · 922 läst
·
B
bjolsen: Hej! Vi funderar huvudsakligen på att bygga vårt arkitektritade enplanshus med egen planlösning i lösvirke. Jag fick dock ett förslag från Arkitekten på att använda prefabricerade betongväggar, då jag gärna skulle ha ett mer underhållsfritt hus. Finns det någon här på Byggahus som vet om det här är en lösning som fungerar väl, jag tänker då på eventuella fuktproblem? Det
0 svar · 666 läst
·
S
Stensson11: [citat] Nej
9 svar · 3,3k läst
·
B
boojy: Har precis diffusionstätat fönster på insidan av vårt hus från 1985, det är betong på utsidan o reglat på insidan. Fogen på utsidan har jag förstått inte ska vara diffusionstät. Är det någon som vet om denna fog är tät eller ej? Den är elastisk och nästan som gammal klassik häftmassa som man Hade skolan på 80 talet🙂 Funderar på om jag behöver riva bort den och ersätta
0 svar · 1,1k läst
·
CalleTuvesson
CalleTuvesson: Muren till vår altan har spruckit i fogen mellan två ovanpåliggande stenskivor. Där har vatten runnit ner och orsakat spricka i teglet under (antar frostsprängning). Vad för material bör jag använda för att täta så att vatten inte rinner ner och orsakar mer skada? Glipan är max någon mm.
0 svar · 993 läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Se inlägg 4, alltså i alla fall inte i vardagsrummet.
20 svar · 3,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.