BirgitS
BirgitS: [citat] Se inlägg 4, alltså i alla fall inte i vardagsrummet.
20 svar · 3,2k läst
·
P
Petter Forsen: [citat] Letar det samma då det verkar som att vi behöver göra samma
1 svar · 1,0k läst
H
henche: [citat] Det där kanske jag ska ta på det ställe där vår vind har lite fukt =)
5 svar · 1,3k läst
·
N
neo11: Heraklit kan det också vara. Men som sagt, måste fästas bakom.
3 svar · 708 läst
Z
z_bumbi: Dreva alla mellanrum. Även om det är kläder i garderoberna så kommer mellanrummen släppa igenom ljud. Om sen isolering och gips eller osb och gips är bäst ut ljudsynpunkt får någon annan svara på. Eftersom det är en mindre yta blir inte ultra board så dyrt om du vill kunna skruva upp saker och den är tyngre så den dämpar antagligen vissa ljud bättre.
6 svar · 2,6k läst
·
M
MidNightSun: Hej blev lite fundersam om detta är en vanlig konstruktion i köllarväggar, mellan det yttre lagret och inte lagret som är putsad träulit har jag ett tomrum runt hela huset, se bild. Är det någon nackdel fördel med detta? Går i tankarna att regla upp nya innerväggar med 45x45 plåtreglsr och tänkte lämna ett par cm luftspalt mellan det inte lagret träulit och reglarna, tänker att det
0 svar · 820 läst
·
D
Dr.Feelgood: En annan sak jag tänkte på är att värma uterummet när det blir mycket snö. Taket blir av kraftigt kanalplast på 40mm. Jag antar att om jag värmer rummet (15m2) så borde det smälta snön de få dagar som det snöar mycket? Det borde underlätta med dimensioneringen av takreglar.
3 svar · 1,4k läst
·
T
Thomas Bankel: Okej, då känns det gott så. Tack!
6 svar · 1,2k läst
·
M
marp68: [citat] Tack för info. Vad menar du med massiv vägg? Det just det att det är kakel, sedan lättbetong/leca/svart som mest går runt. Ibland hålrum. Dålig erfarenhet ibland i övriga lägenheten i de icke bärande väggarna.
8 svar · 4,1k läst
Rabbithole
Rabbithole: [citat] Absolut. Vindfång miskar kylfaktorn runt området som får mer stillastående luft. Nu är det superenkelt att isolera en ytterdörr så kanske ett dumt exempel. Man bör ju ha vindfång oavsett och en sluss är inte dumt t.ex. en oupvärmd hall/uterum Taköverhäng minskar också nattutstrålningen, märks tydligt om man kollar på kondens/frost på utsidan av energisnåla fönster
260 svar · 23,5k läst
·
S
StefanP: Hej! Har ett hus byggt runt milleniumskiftet och har väldigt svårt för designen på kaminen så skulle vilja byta den. Sotaren sa att det var en rejäl skorsten jämfört det som sätts in nuförtiden så det fick mig att fundera på om man verkligen skulle byta ut den. Dessutom är skortstenen på taket lite mer komplicerad att byta då den är inplåtad mot ytterväggen på taket som blir av
0 svar · 686 läst
·
Stefan N
Stefan N: Med tanke på att det är spikat och inte skruvat som man gör idag så tyder det på lite ålder.
6 svar · 1,0k läst
·
E
Evapetter56: Tack för snabbt svar, jag försökte bifoga en bild, men vet inte varför det inte lyckades. Brf ser till att sotning genomförs kontinuerligt.
2 svar · 1,4k läst
·
J
Jackdaw: Vi har en entré trappa som är i någon typ av gjuten betong med en yta av små runda stenar. Den har blivit ganska ful med åren och tidigare ägare har lagat den med varierade resultat. Den verkar med eller mindre vittra sönder och ytan känns som sand. Mina idéer har varit att borsta bort allt som sitter löst och fylla i med byggfix eller liknande och sätta tillbaka de bitarna som inte
0 svar · 1,2k läst
·
Sjukbrorsan
Sjukbrorsan: [citat] Bilden luras aningen med vidvinkeln men det är tajt däremellan, det stämmer. Absolut ingen meter där inte.
30 svar · 3,3k läst
·
M
myrstack: Om det endast är egenvikten och med antagande att du har mer än ett skifte block över din öppning några tänkbara lösningar Enklaste är väl en lecabalk men kanske dyrast. Givet din rätt begränsade spännvidd och ingen last finns det ju möjlighet att hitta en billigare på blocket eller liknande. Alt tilltufsade från bygghandeln som står i något hörn som är för långa och kan
8 svar · 1,4k läst
Kieron
Kieron: Hej forumet! Vi är på väg att putsat innerväggarna i delar av vårt hus. Tanken är att vi ska grovputsa igen diverse hål och ojämnheter för att sedan sätta putsnät så att proffsen kan komma hit och bara kötta på. Min fråga är då, vilka ståldetaljer behöver man tex i hörnen? Räcker det med bockat putsnät? Tacksam för alla svar med vad vi behöver tänka på inför grovarbetet.
0 svar · 611 läst
·
Tobzter
Tobzter: Topp då bli det vanligt virke.. det kommer bli mer likt ett kallgarage än carport mot befintligt förråd. Men spinner vidare här. Eftersom ja vill ha tätt mot mark ska man lägga ett varv med leca eller gjut en liten klack ?för att sedan gå över till trä?
8 svar · 4,7k läst
hamph1337
hamph1337: Hej på er, Påbörjade projekt "måla tvättstuge golv" i grovkällaren. Tidigare har tvättstugan samsats med en gammal oljetank/ack. tank men rev ut den i somras och tänkte nu måla om golvet. När allt jobb var gjort med sopning, dammsugning, skurning, etc så insåg jag att det är roligare om det blir bra på riktigt så bestämde mig för att flytspackla golvet "lite snabbt". Golvet har
0 svar · 1,1k läst
haha5810
haha5810: [citat] Nej, den täcker bara nedre spikläkten, en råtta hade gnagt sig igenom den tidigare. ... Z-panel har ibland frästa spår på baksidan, det är den enda luftspalt som blir med stående brädor
4 svar · 8,3k läst
·
Cruzze
Cruzze: Vi hade ju denna tråd härförleden där man tog bort stödbenen och golvet började svikta...
5 svar · 2,6k läst
·
B
BjEagle: [citat] Hej! Vi köpte insatsen på Kaminexperten (https://kaminexperten.se/produkt-kategori/kaminer/insatskaminer/) Dom gjorde ett besök och tog fram modeller som passade! 👍
6 svar · 3,3k läst
·
J
Jannet: Vill uppdatera att vi fick bygglov till slut utan större krångel. Inga ändringar behövdes göra från ursprungsritningen. De jag la till initialt på eget beslut var 2 lager gips insidan på ena väggen för att uppnå IE30.
4 svar · 1,0k läst
H
hempularen: När det gäller vinden, så är det ner eller mindre standard med viss päväxt. Så det kan vara ett litet problem, men också ett större problem. Att förbättra ventilationen av huset är säkert bra i största allmänhet. Men en av finersserna med ett gammalt hus, är att slippa det ständiga suset från fläktar (min personliga åsikt). Och som sagt, om ni tänker er ren boyta i källaren
2 svar · 1,4k läst
L
Liljeros: Det råder väl inga större tvivel om att det finns reglar i väggen, minst en per 60cm. Jag hade försökt få alla fall en skruv i den. Plockar du bort golvsockeln kan du utan problem se vart skivskarvarna finns då man normalt inte slätspacklar ända ner
19 svar · 25,9k läst
·
H
Haz6909: [citat] Ok jag läste nu i monteringsvisningen för GOLVSPÅN V313 TG4 som säger så här. https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/byggmaterial/byggskivor/spanskivor/golvspan-v313-tg4 [bild]
15 svar · 6,2k läst
·
Bjerke88
Bjerke88: [citat] Kommer använda färdigmålad 🙂
26 svar · 4,4k läst
·
L
Likan: Jag bor i ett hus från -68 och hade råspont med tretex på alla väggar i huset. När vi har renoverat har jag tagit ner all tretex och satt gips direkt på råsponten. Har funkat bra i alla rum, inget större arbete. Gör hellre det än tar ner tapet :)
7 svar · 1,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.